Hrvatska franšizna industrija u uzletu, ali ima još puno prostora za rast

Hrvatska franšizna industrija u uzletu, ali ima još puno prostora za rast

Hrvatska ima snažan potencijal za franšizno poslovanje u svijetu, budući da ima mnogo uspješnih brendova koji se mogu lako prilagoditi i ponuditi u drugim zemljama. Franšizna industrija u Hrvatskoj doživjela je značajan uzlet u posljednje vrijeme i počela se vrlo zdravo razvijati, što doprinosi izgradnji nove industrije s potencijalom od državnog značaja, istaknuto je na svečanosti dodjele jedinstvenih franšiznih nagrada na hrvatskom i regionalnom tržištu, Franchise Brand Leader Award, u organizaciji prvog poslovnog radija PoslovniFM, i Hrvatske udruge za franšizno poslovanje FIP.

Uoči ovogodišnje dodjele, koja će se održati 10. svibnja 2024. u Zagrebu, Hotelu International, prisjetimo se izjava lanjskih dobitnika i organizatora te dionika franšiznog poslovanja u nas.

Muzej iluzija je Franšiza godine 2022. Ujedno, Muzej iluzija je proglašen i najboljom hrvatskom izvoznom franšizom te dobitnik nagrade za najveći izvozni iskorak. Kao nacionalni pobjednik predstavljao je Hrvatsku na izboru za Europsku franšiznu nagradu i u kategoriji International Brand osvojio srebro!

Teo Širola, predsjednik Muzeja iluzija, podsjeća kako je krenula njihova uspješna priča.

– Priča je krenula 2015. godine u Zagrebu, a osnivači su Tomislav Pamuković i Roko Živković. Koncept se ljudima odmah svidio, zatražene su franšize i tako je krenulo osnivanje novih muzeja – od Beča, Zadra, Beograda, New Yorka, krenulo je zapravo internacionalno širenje. Franšizne nagrade koje smo dobili su priznanje za dugogodišnji rad i trud cijelog tima, a i to da je koncept uspješan jer osmu godinu za redom se nastavljamo širiti po svijetu. Hrvatska je dobro tržište za testiranje poslovnih modela i samo treba usvojiti onaj s kojim se može širiti dalje po svijetu.

Franšizna osoba godine je Krešimir Dobrilović, osnivač Carwiz Rent a cara, za njegovo djelovanje na promicanju franšiznog poslovanja u inozemstvu i podrške franšiznom biznisu.

– Smatram to velikim priznanjem za moj dosadašnji rad, no ovo nije samo moja nagrada, već priznanje za cijeli tim i velika obaveza za daljnji rad. Jako se radujem sve većem broju franšiza, pandemija je možda napravila puno toga lošega, ali za franšize se pokazalo da je dobra, jer su pojedini upravo u to vrijeme odlučili svoje poslove franšizirati. Trenutno je situacija u Hrvatskoj povoljna za franšizno poslovanje, a ono čega nam nedostaje, osim podrške institucija, je više vjere u naše poduhvate koje radimo jer imamo što za ponuditi i tuzemstvu i inozemstvu. Svakako treba poraditi na edukaciji jer sigurno mnogi od poduzetnika imaju mnogo toga što se može franšizirati i napraviti iskorak. Dobro je da se shvati da netko u rukama ima dobar alat – franšizu koja bi i nekim drugima olakšala poslovni probitak, smatra Dobrilović.

Stručnjak za brendiranje i član stručnog međunarodnog povjerenstva za dodjelu franšiznih nagrada Božo Skoko naglašava:

– Kako se tržište globalizira i kako je Hrvatska postala članica EU tako se otvaraju goleme mogućnosti u razvoju franšiza. S jedne strane je to prilika da pokažemo našu sposobnost, inovativnost, kreativnost i prodamo je svijetu, a s druge strane hrvatsko tržište postaje sve otvorenije za ideje izvana. Mislim da smo u zadnjih deset godina napravili golem iskorak što se vidi i po kvaliteti samih nagrada i ideja koje se pojavljuju na tržištu. Zahtjevnost tržišta i konkurencija jačaju prema tome i proći će samo one ideje koje su uistinu originalne, koje mogu preplaviti svojom originalnošću globalno tržište. Velika mogućnost da se elementi hrvatskog identiteta plasiraju u svijet su prirodne ljepote, prehrambena industrija. Onda, primjerice, upravo u gastronomiji i svime što je povezano s gastronomijom vidimo veliku mogućnost ekspanzije. Tu je i zdrav život, zdrava hrana, inovativnost, sve su to područja gdje vidim da se u budućnosti Hrvatska može dobro prodati svijetu i preko franšiza, zaključuje Božo Skoko.

Darka Bukovića, pokretača i direktora Nagrade, posebno veseli što poslovna zajednica dodjelu franšiznih nagrada smatra iznimno važnom potvrdom uspješnosti i iskorakom u promicanju franšizne industrije u Hrvatskoj, jer ne samo da okuplja cjelokupnu domaću franšiznu scenu nego i potiče nove poduzetnike da se upuste u ovaj dinamičan i perspektivan način poslovanja. 

– Dodjela nagrada još je jednom pokazala snagu franšizne industrije u RH i regiji. Mnogi od franšiznih sustava, brendova koji su u posljednje vrijeme krenuli na svoj zahtjevni inozemni put, pokazalo je i dobilo potvrdu međunarodnog stručnog žirija za njihovu kvalitetu – nagrađeni su najbolji. Franšizna industrija kao nekada IT, tech industrija, na svom samom početku je spremna podržati druge, upravo njena najveća kvaliteta je čestitati izvrsnima i čestitati izvrsnosti i zapravo jedni s drugima slaviti pobjede. Dodjela nagrade još je jedna potvrda koliko se međusobno trebamo uvažavati i međusobno si čestitati te stvarati kulturu uspjeha, toliko neophodnu hrvatskom gospodarstvu.

Nagrada za najbrže rastuće hrvatske franšize na regionalnom tržištu pripala je jednakovrijedno dvama sustavima – TINKER LABSU i FAST REVIEWU.

Alan Orlić, direktor i osnivač Tinker Labsa podsjeća kako su krenuli 2016. u Osijeku, a već godinu dana kasnije prvog master franšizera su našli u Vinkovcima, koji je pokrenuo posao na svojoj lokaciji.

– Bili smo franšizeri Helen Doron i svidio mi se koncept franšiza i kako sam doktorirao u SAD-u, došao sam u Hrvatsku i odlučio napraviti nešto franšizno s edukacijom male djece i razviti jedan takav program. Tako da sada imamo šest cjelogodišnjih programa za djecu od 4-12 godina. Franšiza se proširila u Hrvatskoj na 51 lokaciju, izvan Hrvatske na još 50 lokacija. Ova nagrada je priznanje našem trudu i radu te način kako doprinosimo društvu i djeci. Rastemo jako brzo, ali, moram naglasiti, to radimo kvalitetno i pametno. Napomenuo bih da franšizno poslovanje nije dovoljno prepoznato u Hrvatskoj kao poslovni model, ali od kada postoji Udruga i koju vodi Ljiljana Kukec, ipak se više zna o tome i sada je daleko bolje. Ali još nije na nivou kako bi trebalo i moglo biti jer se franšiza treba bolje iskoristiti za biznis i trebalo bi nastaviti razgovore i s državnim tijelima, kao i marketinški bolje pokriti djelovanje samih franšiza, smatra.

Petar Aračić, suosnivač i idejni začetnik ideje i startupa Fast Review:

– Ove godine dobili smo nagradu za najbrže rastuću franšizu na regionalnom tržištu i u smislu širenja nam to puno znači jer će novi franšizeri kad vide nagradu prepoznati i nas. Naši klijenti su svi biznisi svijeta koje poznajete. Naime, mi pomažemo biznisima u njihovoj reputaciji time što kroz nas ostvaruju veći broj pozitivnih online recenzija i samim time rade na svom brendu i shodno tome većem profitu na kraju godine. Svako tržište ima svoje začkoljice, nama je za svako tržište trebao odvjetnik s tog tržišta i onda se prilagođavamo tržištu na koje dolazimo, kaže Aračić.

Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje FIP, članica Europske franšizne federacije i Svjetskog franšiznog vijeća, istaknula je da su prvi poslovni radio PoslovniFM i FIP Udruga, u nizu zajedničkih aktivnosti, utemeljili i Franšizni klub, mjesto razmjene informacija i razgovora o franšiznom poslovanju, te da je intenziviran rad na Franšiznom registru, koji će na jednom mjestu sadržavati prikaz pojedinosti i ukupne franšizne scene u Hrvatskoj.

– Registar je i dobra referentna lista svim dionicima, pogotovo bankama i institucijama o tome tko su i što su franšize na našem tržištu. Klima za franšizno poslovanje je jako dobra, to vidimo i po upitima koji dolaze svakodnevno u Udrugu, bilo od investitora koji žele kupiti franšizu bilo od naših poduzetnika koji žele kreirati franšizu ili pak institucija koje žele kreirati neki dio tržišta o franšizama. Trenutak je jako dobar, ali svakako i uvijek može bolje. Franšizna nagrada je tome iznimno pomogla jer smo napokon konsolidirali franšizno tržište i uspostavili zajednicu, ali moglo bi biti bolje kada bi institucije i primjerice banke shvatile da je franšizno poslovanje puno transparentnije poslovanje od poslovnog plana koje počinje iz početka. Naime, u franšiznom poslovanju imate kompletno potvrđene podatke kad netko pokreće franšizu – od davatelja franšize kako ta franšiza stvarno funkcionira. Nasuprot tome, kad gledate samo poslovni plan nekog poduzetničkog pothvata što tek kreće, sve je fluidno. Sljedeći korak je da banke i financijske industrije shvate da su franšize puno održivije u poduzetništvu, ističe Kukec.

Andrija Čolak, koji je proglašen franšiznom osobom godine i čija je franšiza Surf’n’Fries bila franšiza godine na prvom izboru, ističe:

– Drago nam je vidjeti nova lica u franšiznoj industriji pogotovo one koji imaju lijep rast i nagrađeni su u konačnici. Dojam svečanog eventa je izvrstan i još je bolji od prošlogodišnjeg, a naročito je bolji od onih evenata prije 10-15 godina kada nas je doslovno bilo svega nekoliko za stolom. Prisutna je jako pozitivna energija i element da se uz franšiznu industriju počinju spajati i druge. Mislim da smo u početku strelovitog rasta jedne cijele industrije, a što se čekalo dugo vremena. Također, držim da je dobro vrijeme i u kontekstu davatelja franšiza (vidimo preko 50 domaćih koncepata koji rastu s franšiznim objektima), a što je dokaz da se isplati ne samo u kontekstu Hrvatske već i u kontekstu internacionalizacije poslovanja, jer vidimo i sve više primatelja franšiza. Treba biti dosljedan u radu s franšiznom industrijom pogotovo sada kada vidimo rast i nikako uvoditi ograničenja ili regulacije. Bilo bi potrebnije privlačenje investitora, ne samo u kontekstu primatelja franšize već i u kontekstu davatelja franšize u principale koji onda eskaliraju svoj posao, ocjenjuje Čolak

Za najbrže rastuću novu hrvatsku franšizu proglašena je franšiza Mozgavci. Član uprave Hrvoje Tkalčić, ističe da su htjeli krenuti s nečim što je već donekle uhodano, s razvojnim i provjerenim konceptom na više mjesta, a tražili su i koncept koji nudi stvari koje se ne uče u klasičnom obrazovnom sustavu.

– Mozgavci su matematički obrazovni sustav koji se sastoji od tri obrazovna prilagođena programa. Kreirani su kao franšizni sustav u drugoj polovini prošle godine, no godine mukotrpnog rada su prethodile tom procesu razvoja i kreiranja specifičnog obrazovnog programa koji je jedinstven ne samo u Hrvatskoj već i šire.

Najbrže rastućom inozemnom franšizom na hrvatskom tržištu ocijenjena je franšiza MAIL BOXES ETC. Direktor i suvlasnik master franšize Mail Boxes Etc Saša Cvetojević ističe vrijednost dobivene nagrade:

– Nagrada pokazuje da smo u 4,5-5 godina napravili dobar posao i da moramo tako nastaviti i dalje. Franšizni posao ima još uvijek potencijala za razvoj i ovo je pokazatelj da je uzimanje franšize model koji može pomoći da se s manje rizika krene u poslovanje i da se lakše osvaja tržište, jer je poznato da franšizna tvrtka ima znatno veći postotak preživljavanja i uspješnosti nego tvrtka koja krene sama. Franšizna nagrada i konferencija su dobar put da se osvijesti važnost franšiznog poslovanja. U Hrvatskoj danas postoje različiti modeli financiranja poduzetnika početnika. Kada sam ja počeo prije 30 godina toga nije bilo, no u zadnjih nekoliko godina je uspostavljen program sufinanciranja s kojim poduzetnici kreću. Dobra stvar je da se trošak franšizne naknade priznaje kao trošak financiranja. Ono što još treba napraviti je da banke i leasing društva na malo drugačiji način počnu tretirati poduzetnike početnike obzirom na to da je u startu potrebno financirati obrtni kapital za prvih nekoliko mjeseci kad je i najteže. Neki se tu snađu bolje i često jedan od elemenata sporosti ili neuspjeha je upravo nemogućnost financiranja nastavaka poslovanja u tih prvih par ključnih mjeseci. S tim početnim sredstvima ljudi uspiju odraditi 2-3 mjeseca, ali nekim poslovima treba malo više da uzlete i tu ima još dosta nesrazmjera. Zato je dobro da su ovdje prisutni ljudi iz bankarstva i vjerujem da će u budućnosti malo drugačije tretirati franšizno poslovanje kao nešto što je uređeno i bolje posloženo od poduzetničkog plana koje je pisao početnik poduzetnik bez iskustva. Napredak svakako postoji, ali je spor. No, nije samo na državnim institucijama da to promijene već i na nama poduzetnicima, jer moramo naglasiti da su među prvih pet brendova upravo franšizni brendovi bilo da se radi o modi, bilo o logistici, bilo da se radi o hotelijerstvu, o čemu god, kazao je Cvetojević.

Helen Doron Hrvatska odnosi nagradu za najbolju franšizu s društvenim učinkom. Danijela Haralović, nacionalna franšizerka za Hrvatsku franšize Helen Doron.

– Škola engleskog jezika za djecu izabrana je u kategoriji društvenog učinka i to nam puno znači jer odgajamo djecu u smjeru društvene odgovornosti jer ne podučavamo ih samo engleski jezik. Naime, svake godine s djecom radimo kampanju „Young Heroes“, tako da smo kroz te kampanje pomagali i starijim osobama u domovima za starije, čistili smo parkove s djecom, radili smo društvene aktivnosti za pomoć psima u azilima… Naša franšiza, koja je došla iz Izraela, nije narasla spontano. Na početku smo imali četverogodišnji plan kao dio ugovora, tako da smo imali razvijeni poslovni plan. No, sada nakon 14 godina, zaista nismo mislili da ćemo imati 36 škola u Hrvatskoj i preko 7 tisuća polaznika. Još uvijek malo ljudi zna što je franšiza i slabo je razvijeno to tržište, ne shvaćaju da je puno manji rizik poslovanja, ali to se ipak polako mijenja. Mislim da se svi trebamo više povezati i da financijske institucije više trebaju pratiti s povoljnijim uvjetima kreditiranja firme koje kreću u franšizno poslovanje jer je i rizik za njih kao financijske institucije manji. 

Hrvatska će 10. svibnja 2024. izabrati novu Franšizu godine, koja će nas predstavljati na zahtjevnom natjecanju za European Franchise Award. Konkurencija je sve jača, etablirani franšizni sustavi snažno grabe naprijed uz otvaranje niza novih inozemnih tržišta. Vidimo se.

Dotad pogledajte i Franchise Brand Leader Award Aftermovie s lanjske svečanosti dodjele.

poslovni.FM

poslovni.FM

Nastao kao izraz želje da se dobre priče i događanja, kao i uspjesi poduzetnika predstave širom krugu ljudi, posebno i zato što u današnjim mainstream medijima gospodarstvo i poduzetništvo ne dobivaju količinu prostora koja bi bila u skladu s njihovom snagom i značenjem, na hrvatskom medijskom tržištu pokrenut je PRVI POSLOVNI RADIO koji će sve svoje aktivnosti usmjeravati i provoditi pod brendom poslovniFM.

W: poslovnifm.com

Petak, 26.04.2024. / poslovnifm.com