Gdje je nestao osmijeh?

U rujnu 2010. godine organizirala sam tromjesečnu retoričko-komunikacijsku radionicu za djecu „Mogu sve što hoću“. Ono čime smo se na radionici najviše bavili bili su zapravo samosvijest i samopouzdanje, kao temelji koji su nam nužni da bismo bili zadovoljni, sretni i, naravno, uspješni. Između ostalog, polaznici su jedan dan za domaću zadaću dobili zadatak da se potpunom neznancu jednostavno – nasmiješe. Sljedeći smo put pričali o reakcijama. Jedna je polaznica komentirala kako se nikome nije nasmiješila jer se bojala da će ju udariti… A pored većine ostalih polaznika, osoba kojoj su se nasmiješili samo je prošla, ne uzvrativši…

I sad se ja pitam - gdje je, pobogu, nestao osmijeh? Gdje su zapravo nestali zadovoljni, sretni, samosvjesni i samopouzdani ljudi?

Osmijeh je važan
Koliko god bili ambiciozni i poslovno „veliki“, odnosno, na kakvim god pozicijama radili, svi smo, prije svega, emocionalna, intuitivna, nagonska bića. I kao takvi, upravo na emocionalnoj, a ne na racionalnoj razini, ljude koji se smiju/smiješe percipiramo kao  zadovoljne, sretne, samosvjesne i samopouzdane. Bila to istina ili ne. No isto tako i obrnuto – kada se smijemo/smiješimo, mišići zaduženi za tu facijalnu ekspresiju šalju našem mozgu poruku da smo upravo to, sretni i zadovoljni. Zato  u svijetu i jesu toliko popularne terapeutske radionice smijanja na kojima se fizičkim forsiranjem smijeha podiže raspoloženje te oslobađa stres.

Jeste li znali da prilikom vikanja i mrgođenja koristimo oko 65 mišića, a prilikom smijanja samo 15? Zato ne čekajte, nego se već danas nekome nasmiješite!

Koliko je osmijeh važan ne samo za naše mentalno i fizičko zdravlje, već i u poslovnom svijetu, govori činjenica da čak 75% odluka o kupnji donosimo u prvih 7-30 sekundi kontakta. U tom kratkom periodu stječemo prvi dojam o sugovorniku, a jednu od ključnih uloga igra upravo osmijeh. Zašto? Pa zato što u tom kratkom intervalu mi, zapravo, „kupujemo“ osobu – prodavača, odnosno procjenjujemo koliko mu vjerujemo, koliko nam se sviđa, smatramo li ga kompetentnim…

U poslovnom svijetu, pogotovo u odnosu s klijentima, nekada imamo samo jednu šansu za dobar prvi dojam koji će nam otvoriti, ili u suprotnom zatvoriti, vrata daljnje suradnje. Koliko ste samo puta ušli u dućan zbog nečega što ste ugledali u izlogu, a izašli praznih ruku zbog antipatične i namrgođene prodavačice? I zato je osmijeh „obavezna oprema“ svakog vrhunskog i profesionalnog customer service-a.

Manjak osmijeha = manjak samopouzdanja
Izostanak osmijeha kod većine je ljudi rezultat određenih blokada. Odrasle se osobe dnevno nasmiju oko 17 puta, dok se malena djeca, manje opterećena, a time i blokirana, nasmiju i do 300 puta dnevno.  A blokade su, naravno, ponovo povezane sa samopouzdanjem. Sociologinja Rose Coser provela je istraživanje u jednoj bolnici i otkrila kako na sastanku osoblje s viših pozicija izgovori u prosjeku 7,5 duhovitih primjedaba, oni s nešto nižih pozicija 5,5, a bolničari samo 0,7. Povezanost pozicije/statusa i samopouzdanja? Vrlo vjerojatno.

I za kraj, jeste li znali da prilikom vikanja i mrgođenja koristimo oko 65 mišića, a prilikom smijanja samo 15? I zato ne čekajte, nego se već danas nekome nasmiješite.

Iva Bihler

Iva Bihler

Iva Bihler konzultantica je za retoriku u tvrtki Ciceron komunikacije, koja se bavi poslovnom edukacijom i savjetovanjem u okviru prezentacijskih, komunikacijskih i prodajnih vještina. Voditeljica je projekta Međunarodne konferencije o retorici i kulturi komuniciranja ''Moć uvjeravanja''.

U Ciceronu održava treninge prezentacijskih vještina i seminare o uslužnoj kulturi. Pokrenula je retoričko-komunikacijsku radionicu za mlade, jedinstveni projekt te vrste u Hrvatskoj. Također, u medijima retorički analizira istupe javnih osoba i aktualna događanja. Prva radna iskustva stjekla je kao novinarka.

Diplomirala je komparativnu književnost i informatologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Rad s ljudima izuzetno ju ispunjava, a svoj posao i istinski živi.

www.ciceron.hr

Utorak, 02.08.2011.