10 tajni uspješnih vođa

Eleanor Roosevelt je jednom rekla: „Dobar vođa inspirira ljude da imaju povjerenje u svojeg vođu, dobar vođa inspirira ljude da imaju povjerenje u sebe.“ No, nije lako postati dobar vođa. Uspješno manevrirati sa timom ljudi kroz dobra i loša razdoblja, ili pokretanje vlastitog posla može predstavljati jedan od najvećih izazova sa kojima se mali poduzetnik može susresti.

„Vodstvo je jedno od područja koje poduzetnici često predvide“ – kaže John C. Maxwell; trener za uspješno vodstvo i autor knjiga „21 nepobitan zakon vodstva“ i „Razvoj vođe u Vama“. „Naporno radite kako biste razvili svoj proizvod ili uslugu. Borite se kako biste riješili svoje financijske probleme. Izlazite u javnost i promovirate svoj posao i prodajete svoj proizvod. Ali, ne razmišljate dovoljno o tome kako vodite svoje ljude i o pronalasku najboljeg osoblja. Vještine i talenti potrebni za vodstvo vašeg tima prema pravome smjeru mogu ustvari biti jednostavni, a svatko dovoljno odlučan ih može sam razviti. Ovo je lista od 10 savjeta izvučenih iz tajni velikih vođa.

1. Sastavite odan tim
Vaš tim mora biti privržen vama i poslu. Uspješni poduzetnici nemaju samo socijalno i prodajno znanje, već znaju kako i učinkovito zapošljavati – kaže Harvey Mackay, autor knjige „Plivajte sa morskim psima bez da vas živoga pojedu“. Kolosalna poslovna ideja jednostavno nije dovoljna. Morate biti sposobni da identificirate, privučete i zadržite talent koji može Vaš koncept pretvoriti u ogroman poslovni uspjeh. Kada sastavljate tim, tražite ljude koji svojim kvalitetama prate politiku Vaše firme. Suzanne Bates, savjetnica o vodstvu i autorica knjige „Govorite kao predsjednik uprave“ govori kako su se članovi njezinog tipa okupljali jedan oko drugoga u vrijeme recesije, jer su vjerovali u ono što rade. „Vrlo je važano imati ljude u Vašem timu koji su ustrajnog i otvorenog duha“ – kaže Suzanne Bates.

2. Komunicirajte što više
Ovo je velika stvar. Čak i ako imate tim od samo 10 ljudi, teško je znati što se događa sa svakime od njih ponaosob. Suzanne Bates predlaže tjedno izvještavanje o novostima koje ona  naziva „Prognoziranje petkom“. „Moj tim je uvijek iznenađen novim vijestima koje im šaljem svaki tjedan“ – kaže Bates. „Svi imaju osjećaj kao da imate puno impulsa čak i u teškim trenucima“.

3. Nemojte pretpostavljati
Kada vodite mali posao, možete pretpostavljati da Vaš tim razumije vaše ciljeve i misiju – i vjerojatno shvaćaju. No, svakome treba da ga se podsjeti kamo firma ide i kako će stvari izgledati u budućnosti. Vaši vas zaposlenici mogu pitati: „Što ja dobivam time“? Važno je predočiti  pravu sliku Vašem timu. Uzmite vrijeme da doista shvatite ljude koji Vam pomažu u izgradnji Vašeg posla. „Poduzetnici imaju viziju i energiju i pokušavaju napraviti gotovo sve kako bi uspjeli, ali kada se radi o njihovom timu ponekada pretpostavljaju previše - kaže Beverly Flaxington, osnivačica Collaborative-a; firme za poslovna savjetovanja. – „Oni kao da misle da je njihov entuzijazam zarazan – ali nije. Ljude morate uvesti u svoj svijet i proaktivno komunicirati“.

4. Budite autentični
Dobri vođe usađuju svoju osobnost i uvjerenja u samu srž svoje organizacije - kaže Flaxington. Ako se ponašate normalno i ne pokušavate glumiti nekoga drugoga, te se okružite sa ljudima sličnog razmišljanja kao vaše, Vaš će posao vjerojatno uspjeti.  „Svaki je posao drugačiji i svaki je poduzetnik drugačiji“. „Ako ste autentični, privući ćete prave ljude u svoju organizaciju – zaposlenike i klijente.

5. Budite upoznati sa preprekama
Mnogi su poduzetnici optimistični i uvjereni da idu u dobrom smjeru. No, Flexington smatra kako je „kratkovidan“ vođa koji ne uzme vremena da se upozna sa preprekama. „Morate biti upoznati sa onime sa čime se borite kako biste znali planirati za budućnost“. „Glupo je razmišljati kako ćete moći sve svladati zbog svoje energije i entuzijazma. Mnogo je pametnije da ste jedan korak iza i da shvatite koje su to zapreke na Vašem putu, kako biste mogli te iste zapreke navesti u Vašem poslovnom planu“.

6. Napravite „timski ugovor“
Mnogo mladih timova trči pred rudo prije nego što su i sami ustanovili tko su oni, kamo idu, te što će biti vodilja Vašeg poslovnog plana – kaže Ken Blanchard, ko-autor knjige „Manager za jednu minutu“ i osnivač Ken Blanchard firme za poslovno savjetovanje. „Potrebno je kreirati više dokumenata koji jasno navode koji su ciljevi tima, te kako će tim zajedno surađivati kako bi ostvario te iste ciljeve“. „Ugovor može biti modificiran u bilo koje doba kako posao raste, a potrebe tima se promjene“.

7. Vjerujte u Vaše zaposlenike
Poduzetnici moraju pomagati svojim zaposlenicima da steknu samopouzdanje, posebno u teškim vremenima. Rekao je jednom Napoleon Bonaparte: „Vođe su trgovci nade“. Samopouzdanje proizlazi iz vjere u Vaš tim. „Ja smatram članove  mojeg tima kao da su „čiste desetke“, odnosim se prema njima kao da su „čista desetka“ , a oni se trude da funkcioniraju kao „čista desetka“. „Ali samo vjerovanje u ljude nije dovoljno – morate im pomoći da pobjede“.

8. Razdijelite zasluge
Dobar prodavač zna koji je najslađi zvuk na svijetu; zvuk njihovog imena na tuđim usnama. No, mnogo poduzetnika smatra da je to zvuk gužvanja svježih novčanica ili zvuk poslovnog kraha njihove konkurencije. „Mnogo je poduzetnika previše zaljubljeno u svoje vlastite ideje i nisu sposobni razdijeliti zasluge sa drugima“.

9. Angažirajte svoj tim
Dobri vođe daju svojim timovima izazove i izazivaju uzbuđenje u njima – kaže Stephen Covey, autor knjige „Sedam navika iznimno efektivnih ljudi“. Skrenuo je pozornost na primjer male pizzerije u srednje velikom gradu koja je uzimala sav posao velikom lancu brze hrane. Covey objašnjava da je velika razlika između njih bila u vlasniku. Svaki je tjedan vlasnik pizzerije sakupio na sastanku svoje zaposlenike (teenagere)  i ushićeno ih pitao: „Što možemo napraviti ovaj tjedan što još nismo nikada napravili“? Djeci se sviđao izazov. Slali su sms poruke prijateljima čim su neke nove pizze bile u ponudi. Stare aparate za „peglanje“ kreditnih kartica nosili su vani na ulici kako bi motoristi u prolazu mogli kupiti pizzu. Natovarili bi kamion svježe pečenim pizzama i prodavali ih na srednjoškolskim utakmicama. Novac se doslovno ulijevao u pizzeriju, a sam vlasnik nikada nije imao problema sa zapošljavanjem.

10. Ostanite mirni
Svaki poduzetnik mora spriječiti svoj tim od burnog reagiranja na kratkoročne situacije. To je trenutno vrlo važno kada su konstantno oko nas vijesti o bolnom ekonomskom okruženju, no unatoč tome fenomenalni brendovi i firme su osnovane u tom razdoblju krize kao iPod ili Federal Express.

Ponedjeljak, 07.11.2011. / entrepreneur.com