6 savjeta kako voditi intervju za posao

Zamislite situaciju: dogovorili ste razgovor za posao, pripremili se, došli na vrijeme. Intervju teče u redu i onda usred vaše riječi ispitivač ustaje, ravnodušno vam kaže da im ne odgovarate te bez objašnjenja, zahvale ili makar pozdrava izlazi iz prostorije. Zvuči poznato? Vama možda ne nužno, ali ovo je zaista primjer iz hrvatske prakse.

Sa svih nas se strana konstantno bombardira savjetima o tome kako se kao kandidati moramo ponašati na intrevjuu za posao. No, rijetko se kad piše o tome kako se poslodavac treba ponašati prilikom selekcijskog postupka. Na kraju krajeva, ispitivač (u mnogim situacijama i sam poslodavac) odraz je tvrtke u kojoj radi. Osim što bi se trebao ponašati po nekim načelima dobrog odgoja i kulture, vrlo je važna profesionalnost i svjesnost dojma o svojoj tvrtki koji odaje prilikom intervjua.

1. Na svoj izgled i točnost morate paziti i vi, kao i kandidat
S razlogom od svog kandidata tražite točnost prilikom dolaska na razgovor. To je odraz ozbiljnosti i odgovornosti. Ako se i dogodi da zbog obaveza ili drugih sastanaka intervju počne kasnije, važno je ispričati se zbog kašnjenja. Ista stvar je i s izgledom. Elegancija i čistoća preduvjet su za dobar dojam, i vas i tvrtke koju predstavljate.

2. Profesionalan tretman kandidata
Važno je da kandidatu jasno izložite zahtjeve radnog mjesta te prednosti koje pruža. U svom objašnjenju morate biti jasni i precizni, a s obzirom da na neki način i kandidat bira vas, a ne samo obrnuto, bilo bi dobro motivirati ga i istaknuti mogućnosti usavršavanja, napredovanja i sl. Objasnite mu točno što ga čeka prilikom selekcijskog postupka i vrlo precizno definirajte što bi točno bila njegova zaduženja ukoliko dobije posao. Neprecizni i nejasni oglasi za posao u Hrvatskoj su i prečesti.

3. Kandidatu omogućite da se osjeća ravnopravan s vama
Bilo bi poželjno da se prema kandidatu ponašate kao prema poslovnom partneru koji vam je došao ponuditi nešto i za vas vrijedno, jer to u krajnjoj liniji doista i jest tako. Obraćajte mu se sa „Vi", rukujte se, pozdravite, zahvalite na dolasku. Tako to rade kulturni, odrasli ljudi.

4. Osmijeh čini čuda
Svatko ima loših dana i svakome je oprošteno loše raspoloženje, no svoje probleme ostavite pred vratima. Također, osmijeh je i više nego poželjan. Omogućava kandidatu da se opusti i pokaže svoje pravo lice, a i vama će biti ugodnije, jer tko kaže da intervju za posao mora biti noćna mora. Stroga "Gestapo" lica vam ne trebaju.

5. Izbjegavajte osobna pitanja i provociranje
Osobna pitanja nešto su čemu nema mjesta na prvom intervjuu. Naravno, tvrtke se razlikuju jedna od druge i u nekim tvrtkama se intervjui obavljaju ležernije, no to ipak ne znači da trebate postavljati „neugodna" ili preosobna pitanja. To eventualno možete ostaviti za kasnije faze selekcijskog postupka.
Provokativna pitanja nekad su korisna za otkrivanje karaktera ili snalaženja u situaciji, ali vrijeđanje nikad nije korisno ni poželjno. Prema svojem se kandidatu uvijek morate ophoditi s poštovanjem, bez obzira na njegovu dob, izgled, spremu i ostalo.

6. OBAVEZNO se javite kandidatima sa svojom odlukom
Ankete pokazuju kako većina tvrtki (82,4%!!) ne obavještava posloprimce ni o zaprimljenim prijavama ni o rezultatima natječaja. To je u najmanju ruku neprofesionalno. Minimum koji možete napraviti spram osobe koja se pripremila i javila vama, jest zahvaliti joj na javljanju i uljudno objasniti da ne zadovoljava vaše uvjete. Za to ne trebate niti trošiti novac, dovoljan će biti e-mail. Dovesti kandidata u situaciju da se mora vama ponovo javljati zbog odluke, baca ljagu na vaše poslovanje.

Važno je zapamtiti da prilikom razgovora za posao vi predstavljate svoju tvrtku. Pa čak i ako ne zaposlite određenog kandidata, uljudan i profesionalan odnos ljudi pamte, pa za vas i vašu tvrtku mogu imati samo riječi hvale. A kad već moramo povlačiti onog „crnog" asa iz rukava, pazite kako se odnosite prema ljudima jer nikad ne znate hoćete li upravo o njima jednog dana ovisiti.

Utorak, 17.04.2012. / Maja Jurković, poslovni-savjetnik.com