8 znakova da vam je tvrtka pod stresom

8 znakova da vam je tvrtka pod stresom

Vjerojatno nema zaposlene osobe koja na poslu nikad nije bila pod stresom. Neki su pod stresom zbog neugodnog ponašanja svog šefa, drugi zbog previše posla i prekratkih rokova, a treći možda zbog sukoba s kolegama ili nejasnih zadataka na radnom mjestu. Ima i onih koji su pod stresom zbog različitih privatnih problema pa se to odražava i ga njihov posao. Dakle, pojedinci na poslu mogu biti pod stresom zbog različitih razloga, ali postavlja se pitanje može li i cijela tvrtka biti pod stresom?

Odgovor na ovo pitanje je pozitivan - postoje situacije kad pod stresom nisu samo pojedinci nego i cijele tvrtke. To se događa kad su ključni ljudi tvrtke pod stresom ili kada je pod stresom veliki broj zaposlenih.

KAKO ZNATE JE LI VAŠA TVRTKA POD STRESOM?

Postoje mnogi znakovi prema kojima se može prepoznati daje tvrtka pod stresom a ovdje ćemo opisati one najvažnije.

1. Povećan broj izostanaka s posla
Kada su pod stresom ljudi najradije ne bi dolazili na posao. Emocije koje stres izaziva obično su vrlo neugodne i dakako da ih žele izbjeći. Neki zbog stresa imaju različitih ozbiljnih zdravstvenih problema i doista ne mogu doći na posao. Drugi imaju manjih zdravstvenih problema koji i nisu tako ozbiljni, ali im dobro dođu kao izgovor da se ne pojave na poslu. A postoje i oni kojima nije ništa ali pronađu neki „dobar" razlog da ostanu kod kuće. Procjenjuje se da se u SAD-u u zadnjih nekoliko godina broj zaposlenika koji izostaju s posla zbog stresa utrostručio. Ako broj izostanaka s posla počne rasti ključni ljudi u tvrtki ne bi trebali to zanemariti. Nešto sigurno nije u redu.

2. Smanjena posvećenost poslu
Stres na posluStres dovodi i do smanjenja posvećenosti poslu. Ako imamo previše posla i prekratke rokove nakon nekog vremena ćemo se jednostavno „potrošiti" i nećemo imati snage raditi istim tempom. Ako se šef prema nama ponaša loše ili mislimo da nismo adekvatno plaćeni dakako da ćemo se početi pitati zašto se uopće toliko truditi. Neka istraživanja pokazala su da najveći utjecaj na smanjenje posvećenosti poslu ima stres zbog nejasnih radnih zadataka. Ako ljudi ne znaju što se na poslu od njih očekuje i stoje njihova odgovornost dakako da njihova frustracija raste, a posvećenost poslu opada. Smanjena posvećenost poslu vidi se i po tome Što se ljudi zatvaraju u sebe, ne zanima ih Što se događa u tvrtki nego isključivo samo njihov posao i ne pokazuju nikakvu samoinicijativu. Ako ikako mogu izbjegavaju svaku novu obavezu, a kad primijete neke probleme u tvrtki koji nisu vezani isključivo za njihov posao prave se da ih ne vide. Drugim riječima, ne osjećaju nikakvu odgovornost za ono što se oko njih događa i samo žele da ih svi puste na miru.

3. Nesreće na poslu
U organizacijama koje su pod stresom povećava se broj nesreća na poslu. Jedan od razloga je u tome što se pod stresom smanjuje koncentracija i opseg pažnje i teže se prate upute za obavljanje zadataka. Zbog toga se može dogoditi da zaposlenici ispuste nešto teško ili krivo rukuju strojem te se ozlijede. Također je moguće da zaborave poduzeti sve potrebne mjere predostrožnosti i tako izazovu nesreću. Ovakve stvari događaju se u proizvodnji, ali ljudi mogu doživjeti nesreću i kad rade na manje opasnim poslovima. Tako se pod stresom možemo spotaknuti i pasti, proliti vruću kavu po sebi ili ogrebati nečiji automobil na parkiralištu.

4. Povećanje broja žalbi ili prigovora
Kada su pod stresom zbog nezadovoljstva na poslu ljudi problem pokušavaju riješiti na različite načine. Neki se osjećaju bespomoćnima da nešto promijene pa se stoga službenim žalbama i prigovorima obraćaju nadležnima u svojoj tvrtki ili institucijama izvan tvrtke. Pritom se nadaju da će tako neki od njihovih problema biti riješeni. Drugi mogu biti ogorčeni zbog svog položaja u tvrtki ili lošeg ponašanja rukovoditelja prema njima pa su službene žalbe i prigovori način da se osvete i tvrtki i svojim rukovoditeljima. U svakom slučaju, ako primijetite da broj žalbi i prigovora raste to je pouzdan znak daje količina stresa u tvrtki prevelika.

5. Tračevi i glasine
U svakoj tvrtki ljudi razgovaraju o svojim kolegama i rukovoditeljima i komentiraju njihovo ponašanje. Običnim riječima rečeno - tračaju ili ogovaraju. Manja količina tračeva, posebno ako ne izlaze izvan ureda ili tvrtke, ne mora biti ništa loše. To može biti samo obična razonoda i razmjena informacija pa čak može imati i korisnu funkciju. Naime, zaposlenici mnoge informacije o tome što se događa u tvrtki mogu doznati kroz ovakve neformalne razgovore. No, ako je većina ljudi nezadovoljna i pod stresom tračevi mogu postati vrlo destruktivni i imati vrlo negativne posljedice. Neki ljudi tada šire tračeve kako bi smanjili vlastiti stres jer se ne usude javno reći što misle. Drugima su tračevi prilika da nekome naudc i tako mu se osvete. Mogu se također pojaviti i anonimna pisma usmjerena protiv nekih ljudi. Ako su ljudi pod stresom jer nisu informirani o važnim događanjima u tvrtki obično se počinju širite glasine (tvrtka se prodaje, većina će dobiti otkaz i slično). Ovakvi tračevi i glasine su sjedne strane posljedica stresa, a s druge strane generatori novog stresa.

6. Povećan broj pritužbi od strane klijenata
Zbog slabije posvećenosti poslu pada i kvaliteta rada pa klijenti postaju nezadovoljni. Stoga njihove pritužbe postaju sve češće i tvrtka može izgubiti dugogodišnje klijente. Pritužbe izazivaju još veći stres kod zaposlenika, motivacija dodatno pada i začarani krug se nastavlja.

7. Povećan broj zaposlenih koji napuštaju tvrtku
Ako su duže vremena pod stresom a izgube nadu da će se bilo što promijeniti ljudi jednostavno pokušavaju otići iz takve tvrtke. To danas sigurno nije lako jer je nezaposlenost vrlo velika, ali uvijek postoji dio vrlo stručnih i uspješnih ljudi kojima nije nikakav problem naći novi posao. Tako tvrtka može ostati bez najboljih ljudi koje nije uvijek lako zamijeniti a i cijeli proces nije baš jeftin.

8. Loša slika tvrtke među zaposlenicima i u javnosti
U tvrtkama u kojima je atmosfera dobra ljudi imaju osjećaj ponosa i pripadnosti. Drago im je što rade u dobroj i uspješnoj tvrtki jer to onda i njima samima daje osjećaj vrijednosti i samopoštovanja. Stoga kad se i dogode neke loše stvari nisu o njima skloni govoriti izvan tvrtke jer ne žele ugroziti njen ugled. Drugim riječima rečeno oni imaju visok stupanj lojalnosti prema tvrtki u kojoj rade i doživljavaju je kao svoju. Potpuno je druga situacija u tvrtkama u kojima su ljudi nezadovoljni i pod stresom. Zbog izrazite napetosti koju osjećaju skloni su loše stvari koje se događaju iznositi ne samo unutar tvrtke, nego i izvan nje. Tako tvrtka dolazi na loš glas što može imati dugoročne negativne posljedice. Kao prvo, neke ljude to može potaknuti da napuste tvrtku ako im se ukaže prilika. A loša slika tvrtke u javnosti sigurno neće privući stručne i uspješne ljude da u njoj potraže posao. Osim toga, takva loša slika će sigurno odbiti i potencijalne klijente a možda će tvrtka izgubiti i neke od postojećih.

Prosinac 2011. Poslovni savjetnik, dr. se. Majda Rijavec

Petak, 20.10.2017. / poslovni-savjetnik.com