Postoji li kakva korist od uspoređivanja poduzeća i nogometne momčadi? Mogu li se iskustva iz nogometnih utakmica primijeniti i na tržišne utakmice? Ono što je zajedničko nogometu i biznisu je utakmica, pa treba pokušati izvesti poneku analogiju.
TAKTIKA I STRATEGIJA
U nogometu pobjeđuje momčad koja postavi taktiku koju protivnik teško čita ili je čita tek kad je utakmica već gotova. Koliko puta ste čuli kako je jedan trener svojom taktikom potpuno zbunio drugog trenera? Na sličan način poduzeće treba postaviti mudru i za protivnike nedokučivu strategiju. Svrha takve strategije je slijedeća: maksimalno iskoristiti svoje jake strane na štetu slabih strana konkurenata i to prije nego što konkurencija istu stvar učini nama. Japanske poduzeća su majstori poslovne strategije! Njima svaka dobra strategija mora ostvariti dva cilja. Prvi je cilj postići konkurentsku situaciju u kojoj je poduzeće u relativnoj prednosti nad konkurencijom i to u takvoj prednosti koju konkurencija više ne može sustići. Drugi cilj je još više povećati razliku između poduzeća i konkurencije kako bi obeshrabrili i one koji za sada samo razmišljaju konkurirati. Imamo li u Hrvatskoj poduzeća koje karakterizira superiorna strategija? Imamo li primjera kako je neko poduzeće dobilo tržišnu utakmicu i prije nego stoje ona zapravo i počela? Postoji li poduzeće koje je svojom strategijom toliko iznenadilo konkurenciju da se o tome još uvijek priča ili da se o tome piše u knjigama? Ovdje, naravno, govorimo u svjetskim razmjerima.
Pobjednička momčad igra cijelih 90 minuta, tj. započinje igrati od prve sekunde. Pobjedničko poduzeće prvo vuče poteze i iskorištava sve svoje prednosti u danim okolnostima. Iznimno uspješno poduzeće stvara povoljne okolnosti samo. Iskorištavaju li domaća poduzeća dobro sve svoje potencijale?
ULOGA VOĐE NAPADA
U nogometu pobjeđuje momčad koja ima boljeg vođu. "Brzina vođe je brzina tima", kaže Jack Welch. Ponekad su momčadi toliko ujednačene, pa pobjedu može donijeti samo bolji vođa. Ovo je obično slučaj kad je u igri veliki ulog, npr. finale lige prvaka ili finale svjetskog prvenstva. Tad mora postojati netko tko može preuzeti odgovornost i izvesti jedanaesterac u 90. minuti. Svako poduzeće prije ili kasnije dođe u situaciju kada mora donijeti poneku iznimno važnu odluku. To je odluka koja će odrediti sudbinu poduzeća. Za donošenje i za provođenje takve odluke potreban je vođa. I to kakav vođa?
Potreban je opako dobar voda! Potrebna je osoba koja je u stanju prepoznati, prihvatiti, glasno zagovarati i izvesti sve ono što je nužno i neophodno, ma koliko to bilo nepopularno ili drastično. Imaju li hrvatska poduzeća takve vođe? Jesu li to dobre vođe i u svjetskim okvirima?
U nogometu pobjeđuje napadačka momčad, između ostalog, zato što nameće visoki ritam utakmice koji nakon nekog vremena "lomi" slabiju momčad. Napadačka momčad igra u protivničkom šesnaestercu ili barem većinom na protivničkoj polovici terena. Zbog toga je svaka pogreška u napadu mnogo manja od pogreške u obrani. Na sličan način su i pogreške napadačkog poduzeća manje opasne nego pogreške poduzeća koje se brani. Pobjedničko poduzeće je uvijek napadačko poduzeće, jer kukavice ne pobjeđuju ni u nogometu ni u biznisu. Imamo li u Hrvatskoj napadačka poduzeća? Imamo li poduzeća koje diktiraju ritam tržišne utakmice u svjetskim okvirima?
FIZIČKE KOMPONENTE USPJEHA
U nogometu pobjeđuje momčad koja izdrži do kraja. tj. momčad koja izdrži "sekundu dulje od protivnika". Koliko puta ste svjedočili dramatičnoj utakmici u kojoj je jedna momčad doslovno u posljednjim minutama, ili čak u posljednjim sekundama, preokrenula konačan rezultat? Razlog tome je filozofija kako je zaista "gotovo tek kad sudac kaže da je gotovo". Tome može pridonijeti možda još jedno uklizavanje više od protivnika, još jedna osvojena lopta više od protivnika, još jedan sprint više od protivnika ili još jedan udarac na gol više od protivnika. Izdržljivost ima i svoju cijenu, a to je umor. Niti u nogometu nitko ne voli momčadi koje igraju samo na izdržljivost. Krasi li naša poduzeća izdržljivost i upornost na način da vrijedi ona Linekerova "kako je biznis utakmica u kojoj sudjeluju različita poduzeća, no na kraju pobjeđuju ona hrvatska?" U nogometu pobjeđuju trkačke momčadi, jer prije svakog gola prethodi mnogo trke. To su momčadi čije su operativne efikasnosti veće od operativnih efikasnosti konkurencije. U nogometu ne postoji ocjenjivanje umjetničkog dojma; u nogometu je bitan broj dobivenih duela, broj presječenih lopti, broj duplih pasova, broj točnih proigravanja u punoj brzini, stoje u uskoj vezi s trkačkim sposobnostima. Zato je trkačka sposobnost jedna od osnovnih operativnih sposobnosti u nogometu. Ekvivalent u poduzećima su njihove jake strane - njihove "trkačke sposobnosti." To može biti sposobnost brzog zaključivanja ugovora, sposobnost poslovnog pregovaranja, optimalno upravljanje zalihama i sl. "Trkačko poduzeće" ne treba poistovjećivati sa izdržljivim ili upornim. Poduzeće može biti izdržljivo i uporno, no i operativno neefikasno, dakle, izrazito "ne-trkačko". Jesu li domaća poduzeća pretežito "trkačke momčadi"?
Pažljivo biran i godinama stvaran tim ni ne mora biti posebno motiviran za pobjedu. Njegova snaga je u njegovoj strukturi, tj. u sastavu i interakciji njegovih članova. Na sličan način skupina ljudi, koja teško da se i može zvati timom, može uz iznimnu motivaciju postići odlične rezultate.
PSIHOLOŠKE KOMPONENTE USPJEHA
U nogometu pobjeđuje momčad koja ima izraženiji timski duh. Učinak tima mora biti veći od zbroja učinaka pojedinaca. Koliko puta ste u nogometu čuli kako se dogodilo iznenađenje, tj. kako je slabija momčad pobijedila bolju? Čak se i veliki poznavaoci nogometa s vremena na vrijeme iznenade pobjedi slabije momčadi, jer su prethodnom analizom predvidjeli drugačiji ishod. Ovakve analize često možete pronaći jednako u sportskim kao i u poslovnim časopisima. U nogometu je čest slučaj da se reprezentacije sastoje od mnoštva zvijezda. Ti igrači često konkuriraju jedan drugom, umjesto da konkuriraju protivniku i time izravno štete svojoj momčadi. U poduzećima ponekad imamo slične situacije i tada interni sukobi menadžera troše previše dragocjenih resursa. Od takvog ponašanja koristi ima jedino konkurencija. U biznisu, također, pobjeđuje timski duh, tj. poduzeće čiji je ukupni učinak veći od zbroja pojedinačnih učinaka svakog zaposlenika.
KAKVE MOMČADI IMAMO?
Za očekivati je kako će svakoga dana domaće tržište biti sve otvorenije, što će za posljedicu imati konkurentske situacije do sada nepoznate na ovim prostorima. Otvaranje tržišta će s vremenom uklanjati prednosti monopolista svih vrsta. Postavlja se pitanje kako su se domaća poduzeća pripremila za buduće "nogometne utakmice"? Domaća poduzeća ne iskorištavaju dovoljno svoje jake strane, tj. ne koriste adekvatno svoje potencijale. Time polako prepuštaju igralište konkurenciji. Bez uvijanja treba reći: domaće poslovne vođe još uvijek nisu konkurentne najboljim svjetskim poslovnim vođama, niti po svojoj kvaliteti niti po kvantiteti. Pogledajte samo nedavne skandale poduzeća koja kotiraju na službenom tržištu Zagrebačke burze, a službeno tržište bi trebalo uključivati najbolja poduzeća u Hrvatskoj. Možete zamisliti kakvo je stanje u ostalim poduzećima? Domaća poduzeća nemaju previše fighterskog duha, jer da ga imaju, zavladala bi barem jednim, ma koliko malim, segmentom svjetskog gospodarstva. Finska ima Nokiju, Švedska ima Ikeu, čak i Slovenija ima Gorenje, no izgleda kako u Hrvatskoj ne postoji ništa slično. Ne postoji niti jedno uspješno hrvatsko poduzeće koje bi moglo biti naš zaštitni znak. Ono što je u prošlosti bilo za Hrvatsku prepoznatljivo: turizam, brodogradnja, prehrambena i farmaceutska industrija je sada srednja žalost.