Facebook je zahvatio svijet, zaludio potrošače i sve željne pogleda u tuđe živote te definitivno pri mio poslovnjake. Svi mi, koji Facebookom i drugim on line kanalima promoviramo svoje poslove, sretni smo što su nam tako moćni kanali na raspolaganju potpuno besplatno. A sreći nema kraja kada neki posao dogovorimo - on line.
Svijet je postao vrlo užurbano mjesto za život. Svakog dana, svatko od nas žuri da bi obavio sve dogovorene sastanke, radne zadatke, iznazivao klijente, popio kavu s poznanicima i starim kolegama, napisao, razvio i osmislio sve što se da osmisliti. I tako tijekom cijeloga tjedna. Sve nam se češće dogodi da ne stignemo otići na dogovoreni event ili odgovoriti na telefonski poziv, zbog movinga u kojem se nađemo. I tada nas on-line komunikacija spašava. Brzi e-mailovi, chatovi, Facebook i brojne druge on-line mreže omogućuju nam da u prilično kratkom roku uspostavimo komunikaciju s više osoba i riješimo „više muha, jednim udarcem".
Zar vi niste na Fejsu?
„Facebook nije za mene. Nekako imam osjećaj da su svi tamo, samo da bi zavirivali u moj život. Javljaju mi se ljudi koje nisam srela od osnove škole, upadaju svakojaki čudaci s brojnim zahtjevima za igre, testove, pozive i još mnogo toga. Ja sam poduzetnica i za to nemam vremena!" Ako ste ikada čuli ovako nešto, vjerojatno ste kao Facebook fan, pokušali reagirati sa: „...ali, tamo se događa i biznis..." i ostali 'presječeni' s par oštrih pogleda i upornim NE. One koji su odlučili najvećoj svjetskoj on line mreži reći ne, teško da ćemo privući takvom vrstom on line poslovanja. No, s onim drugima, koji su čuli da je Facebook svijet u malome u kojem se prodaje, kupuje, dogovara, pregovara, preusmjerava, spaja i posreduje, ostvarit ćemo uspješan posao. I ne samo posao. Ostvarit ćemo vrijedne kontakte, koji će nam jednog dana pomoći u posredovanju prema nekome drugome, prenijeti vrijedne informacije i javiti novosti, koje ne stignemo pratiti.
Prvi korak - osloboditi se strahova
Čak i poduzetnici koji su u biznisu duže od 20 godina, znaju da moraju biti prisutni on line. Bez obzira sviđalo im se to ili ne, njihovi kupci ondje borave, stoga je od presudne važnosti da on line svijet prigrle što brže i što više. Prva zapreka, strah od komunikacije s nepoznatim ljudima, rješava se vrlo brzo. Počinjemo komunicirati gledanjem u monitor, pisanjem na tastaturi i brzim klikanjem miša. Baš kao da razgovaramo u sobi za sastanke, nakon što smo pogledali svakog od sugovornika i izmijenili uvodne pozdrave.
On line poslovanje nije ništa neobičnije, od situacije u kojoj se većina poduzetnika nalazi gotovo svakodnevno. Novi klijenti, novi sastanci i nova lica uživo jednako su stresni i iznenađujući kao i potencijalni on-line suradnici.Komunikacija i razmjena informacija jednako je užurbana i jednostavna s dodatnim benefitima - uštedom vremena na putovanja i parking. Planirate li primjerice veći event, jednostavnom računicom dolazite do podatka da će vam, odete li do svakog kooperanta osobno ili ga nazovete telefonom nekoliko puta, potrošiti minimalno 2 do 3 tjedna vremena. Prebacite li samo dio komunikacije i poslovanja on line, vrijeme utrošeno na odlaske i dolaske sa sastanaka na kojima ste dogovarali nešto što ste već ionako potvrdili e-mailom, smanjit ćete znatno, potrošiti ga na goste, program, uređenje interijera, medije... i kući odlaziti puno mirniji.
Poplava web shopova
Željeli biste prodavati nešto novo, no rizik najma poslovnog prostora, trgovine i prodavača jednostavno je prevelik. Zašto ne pokrenuti on line web shop? Gotove web shop platforme povoljnih cijena stoje nam na nadohvat ruke. Uz malu pomoć web majstora, novi web shop može biti gotov za nekoliko dana do tjedana i početi poslovati kao veliki. U marketing ćete i u slučaju prave trgovine morati potrošiti, stoga sve ono što biste uložili u ciglu, možete preusmjeriti u startne širenje vijesti o svojoj novoj virtualnoj trgovini. Unatoč početnoj skepsi domaćih kupaca za kupovinom preko interneta, brojni uspješni web snopovi poput portala za grupnu kupnju svjedoče činjenici da se on line kupnje više ne bojimo. „Vidi moje nove čizme. Zar nisu odlične? Naručila sam ih preko on line snopa, jer su mi se svidjeli boja i IN model. A ionako nikako da ulovim vremena za otići do grada prošetati trgovinama. On line trgovina mi je idealna!' - oduševljeno mije rekla klijentica, vlasnice GT frizerskog salona. Koliko ste samo puto čuli slično oduševljenje novim krpicama domaćih trendseterica i poduzetnica. Briga oko pravog broja i boje proizvoda (je uživo može izgledati drugačije) kao da je postala sekundarna. Par klikova mišem do narudžbe i hitra dostava do kućnih vrate razmazili su kupce i otvorili im posve nove mogućnosti kupnje. Sigurno je da će ih razmaziti još više. Dok su na odmoru i požele na brzinu kupiti si to nešto, dok su ne putu, dok u kasne noćne sate ne mogu zaspati ili dok se dosađuju tijekom nedjeljnih popodneva. A vi? Energiju i trud ulažete na druga područja razvoja web shopa širite poslovanje i vijest o novoj trgovini te gledate kako kupci iz cijeloga svijeta dolaze i odlaze po volji - 24 sata na dan, baš svaki dan.
Može on line dogovor, no želim vas vidjeti i uživo!
Pametno kreiran web sajt itekako privlači nove kupce, koje i da živimo 1000 života nikada ne bismo stigli upoznati uživo. Zanimljivo opisani proizvodi, ciljano definiran paketi usluga, dobro sročene prodajne poruke, kvalitetne prezentacije, on line prodajni magazini, blogovi, linkovi na foru mirna i brojne druge metode on line poslovanja, itekako pale. Sve navedeno može biti automatizirano i zbog toga u veliko prednosti pred konkurencijom koja se ne koristi on line prezentacijama i prodajom Kada se potrudite biti prisutni on line i kade se trudite da ste prisutni gotovo na svakom portalu, socijalnoj mreži, chat sobama, grupama, blogovima, forumima i portalima za umrežavanje, povećava se i mogućnost vaše zarade. Sve oči uprte su u vaše on line ponašanje, promociju, članke i komentare koje objavljujete i samo je pitanje vremena kada ćete „nabasati" na novog kupca ili kada će on naići na vas. Inga Lalić, vlasnica tvrtke Re-forma, centra za poduzetnike smatra da je kontakt uživo ipak presudan u poslu kojim se bavi - savjetovanjem poduzetnika: „Većina klijenata dolazi mi po preporuci, a ostali me kontaktiraju preko kontakt obrasca na mojoj web stranici i tada s njima stupam u telefonski kontakt i dogovaram sastanak. Sve puno brže dogovorim usmeno i u direktnom kontaktu. Jednako tako, preko on line komunikacije se ne mogu uskladiti s klijentom kroz neverbalnu komunikaciju, koja čini više od 90 posto komunikacije." Specifična zanimanja, poput Inginog, definitivno zahtjevaju osobni kontakt i komunikaciju face-to-face, a kod većine poduzetnika uspješna može biti i kombinacija direktnog kontakta i on line poslovanja. Nakon slanja on line ponuda na e-mailove raznih tvrtki, pokušavamo dogovoriti sastanak s tvrtkama koje su pokazale barem minimalni interes. U praksi, obično taj minimalni interes u konačnici rezultira negativnim odgovorom, zbog čega ponovno dolazimo do početnog zaključka - tko nešto od nas želi kupiti, kupit će to brzo, bez puno otezanja i vrlo često - on line.
Kada čovjek zna što želi, ono što ne želi je zamarati se detaljima i ulaskom u raspravu "od Adama i Eve". Želi zaključiti posao i zaključiti ga brzo, jer ga već čekaju nove ponude, paketi, usluge i zanimljivi proizvodi, koji će mu omogućiti dodatne benefite.
Sklapajmo poslove u papučama
Divno u dogovaranju poslova on Fine zasigurno je brzina i lakše poslovanje, što nam ostavlja više vremena za kreiranje novih ideja, planova i strategija rada kao i važno vrijeme za odmaranje. Ipak, kontakt uživo i dalje je tvrdo prihvaćen slijed poslovne suradnje. „Strašno smo u gužvi i nećemo vas moći primiti na sastanak u sljedeća dva tjedna. No, vaše nam usluge itekako trebaju, stoga ako mi zaboravimo, molimo vas, podsjetite nas i javite se..." - nedavni je odgovor tvrtke zainteresirane za gerila marketing koji provodim. Nakon 2 tjedna, zbog brzine razvoja poslovnih procesa i stresa koji uz tu brzinu ide, pitanje je hoće li ta ista tvrtka razmišljati isto ili posve drugačije. Jednako tako, hoće li se uopće sjetiti što je pisalo u ponudi. Istina, zbog opsega posla koji obavlja osoba u tvrtki one-man-bond, shvatljivo je da se atraktivne ponude i moguće suradnje - prolongira. No, često se samo zbog odugovlačenja i (nepotrebnog) čekanja, komunikacija izgubi i posao ne zaključi.
On line dogovor, preusmjeravanje cjelokupnog posla na kooperanta odnosno agenciju, brzinska potvrda te ponude i provedba, štede sve što se može uštedjeti - novac, vrijeme i energiju. Zašto si onda ne pomoći i smanjiti stres zbog povećanja posla, a brigu oko novih ponuda preusmjeriti na one koji nam žele pomoći? Ključ je - imati povjerenje u on line poslovanje i suradnike koji iza njega stoje te tako korak po korak, doći do onoga što nam je svima cilj - povećanja prodaje. Pitanje koje si mnogi poduzetnici i kupci postavljaju tijekom on line poslovanja vezano je za sigurnost on line komunikacije. Je li osoba s kojom razgovaramo ozbiljna u svojim namjerama, govori li istinu, hoće li nas prevariti ako joj platimo unaprijed, je li uopće ona za koju se predstavlja?
Ruku na srce, ako nas netko želi prevariti, može to učiniti i u četiri oka, pod najvedrijim suncem.Nakon što sam davno upoznala jednog zagrebačkog poduzetnika srednjih godina i nakon tri sastanka prihvatila njegovu ponudu za posao, sve mi je na njemu djelovalo uredno. Odlične reference, čovjek iz bogatije obitelji, veći klijenti, osigurana temeljna plaća, laptop, mobitel, automobil, provizija. Nakon samo dva tjedna na površinu su isplivale tužbe, ljutiti bivši zaposlenici bez isplaćenih doprinosa, kockarski dugovi i nelikvidni računi. Perfektni kontakti uživo nisu, dakle, nimalo doprinijeli razvoju poslovanja te tvrtke i njezinih usluga, kao ni mojoj provobitno krivoj percepciji. Pošteno poduzetništvo ne pronalazi se u određenim komunikacijskim kanalima i kontaktu uživo, već u ljudima koji žele ili ne žele poslovati prema pravilima. Milijuni ljudi rade od kuće, a tisuće ljudi svakodnevno sklapa poslove on line. Stotine domaćih poduzetnika posluje s europskim i svjetskim tvrtkama, samo na temelju referentne liste, dobre web stranice s transparentnim podacima i jednostavne prodajne komunikacije. Sklapanje poslova u papučama nikada nije bilo jednostavnije. Bosanci, Slovenci, Srbi, Talijani, Francuzi, Amerikanci, Brazilci, Kinezi, Japanci, Nijemci, Indijci... nikada nisu bili bliži. Dovoljno je samo navući neke udobne papuče, uključiti kompjuter, spojiti kameru i mikrofon, registrirati se na Facebooku, Twitteru, My Spaceu, Skype-u ili nekom forumu i eto nas u 'movingu'. Tko zna, možda ćemo baš danas prodati novu inovativnu ideju poduzetniku, u kilometrima udaljenom Abu Dhabiju...