Bili oni u pravu ili u krivu, ljudi će vas doživljavati kao kompetentnu ili nekompetentnu osobu kroz način na koji sami sebe prezentirate kada ustanete i progovorite.
Iako svoj stav o vama drugi uglavnom stvaraju tijekom prvih nekoliko minuta vašeg nastupa, postoje mnogi koji su dobru prezentaciju upropastili "po putu" i još češće - na samom kraju. Zamislite da su vas zamolili da održite prezentaciju i sada proživljavate spoj nestrpljenja i straha. Želite to učiniti, ali zabrinuti ste da će nešto poći po zlu. Možda već razmišljate o masi ljudi koja će buljiti u vas očekujući da ćete nešto zabrljati ili nadajući se da ćete biti brzi kako bi oni što prije mogli otići na kavu.
Kako pobijediti strah?
Kao prvo, prihvatimo da nam je malo straha korisno. Bez sposobnosti da nas bude strah, mi kao ljudska bića ne bismo bili ovdje danas - naši preci oslanjali su se na strah kako bi nadživjeli veće, brže i jače grabežljivce.
Nadalje, shvatite da se oko 90% tog straha, nelagode i nervoze ne vidi. Problem nastaje kada počnete razmišljati o tim simptomima i ne obraćate pozornost na vašu publiku. Zapamtite da je tijekom prezentacije publika vaš najveći resurs. Ako se fokusirate na publiku, dogodit će se dvije stvari: 1. bit ćete draži ljudima u publici i 2. većina neugodnih emocija koje osjećate će nestati. Kao drugo, vjerujte da je potrebno osjećati malu količinu nervoze kada prezentirate. Tu nervozu možete shvatiti kao nešto što će vam dati bolji fokus i memoriju. A najbolje što možete napraviti za sebe je da nervozu i strah preimenujete, pretvorite, u energiju, strast i dinamiku! Preopušteni govornici mogu biti dosadni.
Kao treće, vjerujte da publika ne skenira vašu izvedbu i ne očekuje sa zlobom svaku vašu pogrešku. Naprotiv, ljudi u vašoj publici previše su okupirani samima sobom da bi razmišljali o vama. Uostalom, oni žele da budete uspješni, na kraju krajeva došli su vas slušati. Sjetite se samo situacija kada ste vi bili u publici. Jeste li tratili vrijeme uočavajući pogreške koje je prezentator pravio ili ste možda strepili o njegovoj izvedbi? Jedino ako vam je bio u krvnom srodstvu, a možda ni tada.
Emocije i entuzijazam
Ukoliko želite biti drugačiji od većine prezentatora i javnih govornika koje susrećete, prihvatite barem ova dva savjeta koja vam uvelike mogu pomoći pri tome da budete izvrsni: prvi je emocionalna veza, a drugi je snažan početak i završetak. Najutjecajnije prezentacije obuhvaćaju i intelektualne i emocionalne poveznice govornika s publikom. Intelektualni dio znači da tijekom prezentacije iznosite podatke, razumne argumente i činjenice koji će privlačiti dio publike koji je osobno zainteresiran ili možda čak i obrazovan iz područja kojeg prezentirate. Emocionalni dio povezanosti s publikom javlja se okupiranjem njihove mašte, razgovorom s njima, uvažavanjem njihovog mišljenja, njihovim uključivanjem u vaše ilustrativne priče, čestim korištenjem riječi "vi" i odgovaranjem na njihovo neizgovoreno pitanje "Što mi imamo od ovoga?". Također je važno publiku odmah uključiti jakim, relevantnim uvodom. To može biti neka zabavna priča, citat, pitanje, smiona izjava, zanimljiva novost, malo poznata činjenica ili "sviđa mi se moto vaše kompanije". Još nešto, ako se fokusirate na jednu jednostavnu stvar, možete zapravo prekršiti svako pravilo po kojem biste trebali prezentirati ili javno nastupati, a ipak osvojiti publiku. Jednostavna stvar koja može izdići ili slomiti prezentatora jest entuzijazam. Kada imate entuzijazam, energiju i poletnost, ljudi obraćaju pažnju. Pretvorite svoju nervozu u ove pozitivne emocije i vaša publika vam neće moći odoljeti, a neće moći odoljeti ni tome da bude puna energije i optimizma.
Greške i zablude
Neki prezentatori na prezentacije dođu samo dvije minute prije i odlaze odmah nakon što održe svoj govor - ako tako mislite napraviti, radije nemojte ni doći. Publika vas želi upoznati, pružite im tu priliku. Postoje prezentatori koji o sebi drže hvalospjeve, ili pak oni koji imitiraju druge prezentatore pa čak koriste i njihove životne priče kao svoje. Pričajući iskreno dobit ćete jaku vezu s publikom. Zapamtite, ne možete s publikom biti povezani i na njih utjecati ukoliko niste autentični. Još jedna loša stvar koju možete napraviti je da svoju prezentaciju ili govor čitate riječ po riječ. Užas! Monotonost ili nedostatak raznovrsnosti jedan je od najgorih neprijatelja prezentatora, bez obzira koliko on dobro poznaje materiju. Koristite raznovrsnost kako biste publiku održali zainteresiranom i budnom. Jedna od najglupljih stvari koju možete napraviti dobroj prezentaciji jest ostaviti pitanja i odgovore za kraj i s time završiti. Ukoliko baš želite to ostaviti za kraj, onda nakon postavljenih pitanja i odgovora završite s nečim značajnim i pamtljivim. Dobra stvar je to da se ove greške lako mogu izbjeći ukoliko ih prepoznate. Još bolja stvar je da većina ljudi koja se bavi javnim nastupima i prezentacijama neće napraviti nikakve promjene u svom nastupu. A oni koji naprave te promjene brzo će napredovati do vrha, a vrh je divno mjesto s kojeg možete prezentirati!
10 savjeta za izvrsnost u prezentacijama i javnim nastupima
1. Prije samog javnog nastupa ili prezentacije dođite na "mjesto zločina" i upoznajte se s "pozornicom". Najmanje što možete učiniti je napraviti pokus uvodnog dijela. Pomičite se po prostoru kako biste se osjećali što sigurnije.
2. Tijekom prezentacije uspostavite kontakt očima sa što više osoba u publici naizmjenično.
3. Smiješite se. Dozvolite svojim gestama i glasu da budu prirodni. Nemojte pretjerati, ali dajte više energije nego što to inače činite.
4. Nemojte misliti "Kako da ovo preživim?" radije razmišljajte o tome "Kako da ovo odradim fantastično?"
5. Smatrajte svoju prezentaciju konverzacijom. Zašto? Kako biste (p)ostali ljudsko biće pred očima publike, a ne neki profesionalni prezentacijski stroj!
6. Mijenjajte tonalitet svog glasa i brzinu govora. Dajte energiju tamo gdje je to potrebno i usporite i stišajte se tamo gdje želite da vam se publika približi.
7. U svoj govor dodajte vise entuzijazma jer vaša publika nikada neće biti onoliko oduševljena vašom prezentacijom koliko ste vi njome oduševljeni, osim ako im ne date energije. Tu energiju oni će vam višestruko vratiti.
8. Pričajte priče. Vaša publika pamtit će vaše priče duže nego što će pamtiti točke vaše prezentacije.
9. Kada niste sigurni što treba, govorite iz srca.
10. Koristite humor na prikladan način i po mogućnosti spontano. Zapamtite, najbolje prezentacije su zabavne.
za www.croatiabiz.com piše Tanja Sorić