Tvrtka Prvi korak poduzetnički centar d.o.o. specijalizirana je za pružanje savjetodavnih usluga poduzetnicima i korisnicima bespovratnih sredstava iz javnog sektora, a osnovala ju je Hrvojka Skoković 2012. godine. Kada se odlučila za svoj poduzetnički pothvat, Hrvojka je sudjelovala na projektu Siguran Start kojeg organizira posao.hr, a za kojeg kaže da joj je pružio pozitivnu energiju i pregršt potrebnih informacije iz svijeta poduzetništva. posao.hr i partneri pokrenuli su projekt Siguran start kako bi novoosnovanim tvrtkama i obrtima omogućili siguran početak i što brži razvoj. Kroz jednodnevnu besplatnu radionicu, sudionici imaju mogućnost čuti praktične savjete stručnjaka iz područja prodaje, marketinga, ljudskih resursa, knjigovodstva...Nova radionica održava se 23.09. u prostoru Instant Officea, a do tada vam donosimo iskustvo Hrvojke Skoković.
1. Zašto i kako ste se odlučili krenuti u poduzetničke vode?
Nakon povratka iz inozemstva zaposlila sam se u bankarskom sektoru. Na žalost, kako je taj sektor pogodila kriza i suprug i ja smo ostali u jednom trenutku bez posla. Imali smo izbor: otići trbuhom za kruhom ponovno u inozemstvo ili ostati u domovini i pokrenuti vlastiti posao. Naposljetku, sami smo sebi rekli: idemo pokrenuti ono što najbolje znamo raditi pa ukoliko u Hrvatskoj dugogodišnje školovanje u inozemstvu, bogato radno iskustvo i znanje stranih jezika ne budu urodili plodom, uvijek možemo sreću potražiti u inozemstvu gdje se takve kvalitete itekako cijene.
2. Kako ste došli na svoju poduzetničku ideju, odnosno kada ste i kako, shvatili da je to ono čime se želite baviti?
Posao kojim se bavimo, savjetovanje iz područja rada s poduzetnicima, gospodarskog razvoja i rada s javnom upravom te usluge iz područja marketinga, brendiranja, grafičkog i web dizajna prirodan su odabir za «core business» naše tvrtke s obzirom da smo se time bavili kroz zadnjih 14 godina radnog iskustva. Ja osobno vodim odjel Savjetovanja zahvaljujući radnom iskustvu u međunarodnim organizacijama poput Svjetske banke, EBRDa, USAID-a, Deloittea te Raiffeisen banke u Austriji. Drugi dio naše tvrtke čini kreativni odjel «Kultivator» kojeg vodi suprug, a koji u svojoj struci također ima više od 12 godina radnog iskustva.
Dakle, mi nismo željeli eksperimentirati s nekim novim područjem već smo stečeno iskustvo rada u velikim sustavima odlučili iskoristiti i razviti tvrtku koja će biti spoj iskustva iz korporacija, ali i razumijevanja potreba malog gospodarstva i lokalne razine javne uprave.
3. Gdje ste našli na podršku / motivaciju u procesu ulaska u poduzetništvo?
Moram priznati da se ideja o vlastitom poslovanju u nama razvijala već nekoliko godina za vrijeme rada u velikim sustavima, ali sam okidač pokretanja vlastitog poslovanja nastao je u procesu prilagodbe novonastalim uvjetima na tržištu rada tj. kao odgovor na krizu koja je na žalost pogodila veliki dio našeg gospodarstva, ali i društva u cjelini.
4. Svaki početak je težak i iziskuje jako puno napora. Kako vam je na početku poslovanja pomogla radionica Siguran Start?
Radionica mi je pomogla na način da sam kroz nju dobila potvrdu da ono što smo pokrenuli ima dobru osnovu te da se razvijamo u pravome smjeru.
5. Na koje ste prepreke nailazili prilikom ulaska u poduzetništvo i kako su one utjecale na Vas?
Jedina prepreka kod ulaska u poduzetništvo bila je zapravo mentalna – priznajem da nas je na neki način bilo strah napustiti sigurnost velikog sustava. Međutim, silom prilika i taj se strah rasplinuo onda kada smo započeli s prvim projektima.
Ono što iz iskustva primjećujemo da je prepreka drugima da krenu u poduzetništvo je nedostatak sredstava za zakup reprezentativnog poslovnog prostora, te nedostatak olakšica za nas poduzetnike početnike kakav imaju neke Europske zemlje u smislu olakšanog poreznog tretmana u prve 3 ili čak u prvih 5 godina poslovanja. Mi koji počinjemo imamo jednak tretman kao i tvrtke koje imaju etablirano poslovanje pa stoga ne čudi i velik postotak «propalih» start-up poduhvata. Bilo bi dobro da donositelji gospodarskih politika uzmu u obzir da je početak poslovanja najteži te da se početnicima olakša start poslovanja te prva faza rasta poslovanja. Vjerujem da bi takav tretman potaknuo veći broj osoba da se odluče na poduzetništvo što bi opet bio dobar impuls razvoju sektora malog gospodarstva u nas.
6. Kako danas posluje Vaša tvrtka?
Mi smo sada u drugoj godini poslovanja i za sada smo vrlo zadovoljni razvojem poslovanja naše tvrtke. Mi volimo reći, kako i samo ime naše tvrtke kaže, «prvi korak je najteže napraviti», a mi evo već drugu godinu za redom malim, ali sigurnim koracima svake godine napredujemo i razvijamo naše poslovanje.
7. Koristi li veliki broj hrvatskih poduzetnike stručnu pomoć za savjetovanje tijekom razvoja poslovanja?
Mi bilježimo gotovo svakodnevne upite poduzetnika, udruga te pripadnika javnog sektora koje zanimaju izvori sufinanciranja projekata. Do sada smo odradili nekoliko projekata iz sektora menadžment konzaltinga i restrukturiranja poslovanja poduzetnika, međutim, zamjetan je trend povećanog interesa poduzetnika za korištenjem vanjskih izvora sredstava za sufinanciranjem razvoja poslovanja u svim sektorima.
Mi smo do sada savjetovali preko 50 poduzetnika iz svih hrvatskih regija, iz sektora turizma, industrije, IT-ja, logistike, te sektora poljoprivrede.
Što se tiče samog broja poduzetnika, još uvijek je velik broj onih koji drže da sami mogu odrađivati sve no zamjetili smo da je sve veći broj poduzetnika svjestan da su poslovni savjetnici itekako od koristi kada se radi o prijavi projekata za EU sufinanciranje ili za pronalazak izvora financiranja poput kredita ili strateških ulagača. Mi bismo voljeli da se struka poslovnih savjetnika općenito malo bolje standardizira i promovira s obzirom da postoji prostor unaprijeđenja svijesti poduzetnika i ostalih potencijalnih korisnika usluga poslovnih savjetnika o koristima angažmana poslovnih savjetnika u raznim područjima od razvoja poslovanja do regionalnog razvoja. Korisnici naših usluga u Hrvatskoj u ovom trenutku uglavnom reaktivno traže naše usluge i pomoć kada «zaškripi» dok je u Europi i svijetu sasvim normalno da su poslovni savjetnici uključeni u donošenje poslovnih i strateških odluka već od faze planiranja projekata ili razvoja. Nadamo se da će se svijest o koristi angažmana poslovnih savjetnika promijeniti i kod nas, u pozitivnom smislu riječi.
8. U kojoj su mjeri informirani o mogućnosti korištenja bespovratnih sredstava iz EU fondova i ostalim poticajnim mjerama?
Poduzetnički interes za korištenjem vanjskih izvora za sufinanciranjem projekata je u zamjetnom porastu, no postoji još puno prostora za informiranjem istih posebice u dijelu koji se tiče važnosti planiranja i pravovremene pripreme projekata te o tome da je priprema EU projekata kompleksan zadatak koji zahtjeva vrijeme, te koji ima svoju cijenu. Mnogi poduzetnici olako shvaćaju naš posao i ponekad ne cijene angažman naše struke – sve dok sami ne pokušaju odraditi naš posao. Tek tada shvate da je naš posao zasebna struka, zasnovana na znanju i iskustvu koje je na raspolaganju poduzetnicima, na obostranu korist.
9. Što biste rekli, zašto je bolje biti sam svoj šef nego raditi za drugoga?
Za mene osobno, najveća je nagrada osobno zadovoljstvo kada za nekog korisnika EU fondova dobro složimo projektnu ideju, dobro pripremimo dokumentaciju i ishodimo potporu – možemo reći da je to osjećaj potvrde osobnog znanja i sposobnosti kojeg, barem iz mog iskustva, niti jedan šef/šefica do sada nije u praksi prenosila na druge. Možemo reći da je potpuna odgovornost na samom sebi, a nagrada je i emocionalna i naravno, financijska što nije moguće u ovoj mjeri postići kada se radi za drugoga.
10. Koje savjete biste dali onima koji razmišljaju o ulasku u poduzetništvo?
Prije svega – dobro razraditi poduzetničku ideju i poslovni plan, te smoći hrabrosti i napraviti taj iskorak. Iako se zaista jako puno radi kada se radi za sebe, posebice na početku poslovanja, nakon što se uloži puno truda i rada nagrada mora uslijediti.
11. Kako bi ste ocijenili poduzetničku klimu u Hrvatskoj za Vaše područje djelovanja?
Djelomično sam odgovorila prethodno:
- bilo bi dobro da se za poduzetnike početnike razradi poseban porezni - olakotni tretman
- bilo bi dobro da se na samo tržište konzultantskih usluga uvede više reda u smislu uvođenja standarda struke te promocije struke
12. Koje su najveće vrijednosti koje ste ponijeli sa radionice 'Postavite temelje uspješne tvrtke' u sklopu projekta Siguran Start?
Zaista mi se dopao taj pozitivan stav organizatora i predavača koji je prenesen na nas sudionike, a koji se tiče poticanja razvoja poslovanja te osjećaja ohrabrenja za sve nas koji još nosimo i trunčicu straha i sumnje da i mi kao samostalni poduzetnici možemo uspjeti i prosperirati. Ovakve radionice bi se trebale održavati i regionalno te više puta godišnje kako bi se svima koji imaju interesa ući u samostalne poduzetničke vode pružila prilika da dobiju konkretne informacije i savjete za početak vlastita poslovanja.