Da li ste ikada bili otpušteni elektronskom poštom ili možda sms porukom? Ako je to tako, onda ste i vi dio globalnog trenda tzv "cyber-otpuštanja".
Prije par godina je američka tvrtka Radio Shack obavijestila 400 zaposlenika elektronskom poštom o tome da se u ponedjeljak ne moraju pojaviti na poslu. Otpuštanja sms porukama, DHL-om ili ostavljanjem poruka na telefonskoj sekretarici isto tako nisu novina.
"Cyber-otpuštanje" novi je poslovni termin koji obuhvaća, uz virtualne načine otpuštanja i svako drugo otpuštanje u kojem poslodavci daju otkaze na sve moguće načine osim direktnim razgovorom "u četiri oka" sa zaposlenikom.
Tako će mnogi zaposlenici doći u ponedjeljak na posao i pronaći bravu na svojem uredu promijenjenu, ili će pronaći prazan ured sa njihovim stvarima pobacanim u kartonske kutije. Jednog zaposlenika je nakon pogreba majke dočekao na kućnim vratima paket od DHL-a u kojem ga obaviještavaju da je izgubio posao. Mnogi su zaposlenici dobili telefonski poziv u petak navečer da se u ponedjeljak ne moraju pojaviti na poslu. Postoje primjeri tvrtki u kojima je "lista za odstrel" bila nehajno ostavljena na kopirnom aparatu. Međutim, jedan od vrhunaca ovakvih otpuštanja je i brošura pod nazivom "101 načina kako uštedjeti!" koju je američka kompanija Northwest izdala svim otpuštenima kako bi ih podučila kako preživjeti bez posla. Neki od savjeta koje su dobili su bili slijedeći: "Nemojte biti sramežljivi da nešto što vam se sviđa izvadite iz smeća" i "Vozite se biciklom kako bi uštedjeli na benzinu."
Takav si kakve metode otpuštanja imaš
Nehumano otpuštanje koje je sve prisutnije u zapadnim ali i hrvatskim tvrtkama izaziva negativne posljedice koje daleko premašuju samo nedostatno znanje o psihologiji otpuštanja ali i osnovne odlike kulturnog komuniciranja. Istraživanja pokazuju da je takav tretman prema zaposlenicima jedan od ključnih demotivatora za daljnji rad. Otpušteni zaposlenici osjećaju se poniženo i degradirajuće, a oni koji ostaju znaju da i njih vrlo brzo može dočekati slično nehumano ponašanje. Mnogim kompanijama se dogodilo da su zbog takvih stavova izgubili niz klijenata ali i investitora, te isplatili milijune u odštetama nezadovoljnim zaposlenicima. U današnjem svijetu vladavine bloga i ostalih tehnoloških mogućnosti slobodnog izražavanja, kompanije itekako moraju pripaziti na metode i načine otpuštanja. Primjera radi, CNNMoney.com već sedmu godinu za redom objavljuje 101 najgluplji trenutak u poslovanju, gdje je za 2006. godinu tvrtka Northwest osvojila "prestižno" drugo mjesto. Mnoge podatke za tu listu, urednici dobivaju i od samih nezadovoljnih i/ili otpuštenih zaposlenika.
Dostojanstveno otpuštanje
Iako je otpuštanje zaposlenika ponekad nužna potreba zbog loših financijskih rezultata ali i zbog toga što nisu svi zaposlenici za sve kompanije, stručnjaci za zapošljavanje uvijek naglašavaju bitnost komunikacije. Otpuštanje nije lagani moment kako za menadžera tako i za zaposlenika, i kao i svaka delikatna situacija traži taktičnost i uzajamno džentlmensko ponašanje. Mnogi zaposlenici su se i tijekom ovakvih razgovora susretali sa menadžerima koji su bili bezobrazni i naprasiti, očito želeći pokazati "tko je ovdje šef". Međutim, i mnogi menadžeri kako god taktični i razumni željeli biti, ispred sebe su imali zaposlenike koji su ih verbalno (poneki i fizički) izvrijeđali. Gyril Horn, znanstvenica na Norveškoj školi za ekonomiju i poslovnu administraciju ali i bivša direktorica ljudskih potencijala u jednoj američkoj multinacionalnoj tvrtki opisala je svoje iskustvo otpuštanja velikog broja zaposlenika. "Za svaku tvrtku je u ovakvim slučajevima bitna komunikacija sa zaposlenicima i objašnjavanje razloga otpuštanja. U našem slučaju vodili smo razgovore sa svakim zaposlenikom posebno, na kojima su bili prisutni njihovi nadređeni uz psihologa iz upravljanja resursima. Napravili smo i plan pomoći nezaposlenima, kroz programe sa lokalnim zavodima za zapošljavanje. Međutim, ono što je na kraju dana bilo najbitnije je da smo se prema zaposlenicima u tijeku otpuštanje ponašali dostojanstveno i fer."
10 najgorih načina neosobnog otpuštanja
Svako neosobno otpuštanje je loše, međutim ovo je kompilacija onih najgorih, prema istraživanjima udruga za menadžere ljudskih resursa:
1. putem sms-a (obično u petak ili kada je osoba na bolovanju)
2. putem elektronske pošte (kad god dođe je nehumano, ali petkom ili danom pred blagdane najgore)
3. DHL-om, FedEx-om ili nekom drugom kurirskom poštom
4. putem telefona
5. ostavljanjem dopisa portiru i zaštitarskoj službi koji ne dozvoljavaju zaposleniku ulazak u tvrtku
6. regularnom poštom bez prethodne najave
7. promjenom brave na uredu
8. ispražnjenjem ureda bez prisutnosti zaposlenika
9. nehajnim ostavljanjem "liste za odstrel" na kopirnom aparatu, u čajnoj kuhinji ili bilo kojem drugom mjestu okupljanja zaposlenika
10. internom poštom.