Kako ne dobiti željeni posao (i napraviti budalu od sebe) u 8 koraka

Polovicu odluka o zapošljavanju menađeri baziraju na 'kemiji' koju osjete u razgovoru s kandidatom, i to čak unutar 5 do 15 minuta. Petina menadžera priznaje kako je odluku o odbijanju kandidata donijela nakon svega jedne minute.

Razgovor za posao prilika je da se potencijalnom poslodavcu osobno predstavite u najboljem svijetlu. Bilo da ste prethodno prošli i po nekoliko krugova testiranja ili vam je to prvi kontakt s poslodavcem, dobro odrađen intervju je najučinkovitiji način da ga motivirate da vam ponudi radno mjesto. Nažalost, često se dogodi upravo suprotno - mjeseci čekanja na priliku mogu se upropastiti u svega nekoliko sekundi. Kako voditelji intervjua uglavnom u prvih nekoliko minuta formiraju mišljenje, potrebno je odmah ostaviti dobar dojam. Iako teško da postoji savršen intervju, na neke stvari posebno valja obratiti pažnju. The Globe and Mail donosi rezultate ankete provedene među 500 američkih menadžera s područja ljudskih resursa o stvarima koje negativno utječu na njihovu prosudbu kandidata, uz savjete kako na tim stvarima poraditi.

1. Pretjerano provokativno odijevanje je čak 67% ispitanih označilo kao pogubno pogrešku kandidata. Smatraju da se time iskazuje nedostatak poštovanja prema poslu te nedovoljna informiranost o poslodavcu. Osim što je neukusno, takvo odijevanje može prouzročiti i nelagodne scene - umjesto da vas se doživljava kao ozbiljnog kandidata, jedino što će vam ponuditi je poziv na izlazak.
Savjet: pametno pravilo je: odjenuti se prikladno radnom mjestu koje je jednu stepenicu iznad onoga za koje se natječete. Sve o dress codeu možete saznati jednostavnim pozivom na recepciju. Mala iznimka može biti intervju u nekoj kreativnoj kompaniji.

2. Visokih 58% ispitanika jako smetaju pravopisne i gramatičke pogreške u životopisima. Takve pogreške ostavljaju dojam općeg nemara i nedostatka posvećenosti detaljima, a u oštroj konkurenciji mogu vas i koštati samog poziva na razgovor.
Savjet: pažljivo proučite životopis i detaljno ga pregledajte, zamolite i prijatelja da učini to isto za slučaj da ste nešto previdjeli.

3. Također 58% izrazito zamjera kašnjenje na intervju. Voditeljima intervjua je zbog rasporeda vrijeme dragocjeno, a kašnjenjem poručujete da vam nije dovoljno stalo do posla.
Savjet: proučite gdje točno morate doći i krenite ranije no obično. Memorirajte telefonski broj voditelja intervjua ili ustanove te u slučaju kašnjenja svakako nazovite. Nazovite čim procijenite da ćete zakasniti. Uz isprike, ponudite se da dođete kasnije ili zamolite drugi termin, u skladu s voditeljevim rasporedom.

4. Ocrnjivanje bivšeg šefa jako negativnim doživljava 49% ispitanika. Kritiziranjem bivšeg šefa kandidati pokazuju nedostatak zrelosti i loše rasuđivanje, ali i stvaraju dojam kako će to ponoviti i s potencijalnim poslodavcem. Ovo otvara i pitanje povjerenja i loše emocionalne inteligencije kandidata.
Savjet: na intervjuu se radi o vama i vašim prijašnjim postignućima. Razgovori o karakternim sukobima ne bi smjeli biti njegov dio. Fokusirajte se na vaše prijašnje uloge i motivaciju za novi posao. Ako morate komentirati prijašnjeg šefa, pronađite nekoliko lijepih riječi o njemu.

5. Zvonjenje mobitela neoprostiv je grijeh za 40% ispitanika. Javiti se na poziv je krajnje pogubno, no čak i zaboraviti isključiti zvuk pokazuje loše manire. Ukoliko postoji opravdan razlog da morate biti dostupni (npr. bolesno dijete kod kuće), obavezno ga navedite sugovorniku na početku intervjua. U suprotnom nema opravdanja.
Savjet: unaprijed isključite mobitel. Ako ste ga slučajno zaboravili isključiti, a on zazvoni, zagasite ga bez gledanja tko zove. Potom se, uz isprike, potpuno koncentrirajte na voditelja intervjua te ne dopustite da vas taj gaf omete.

6. 31% ispitanika smeta kada kandidati donesu hranu ili piće na razgovor. Jesti ili piti dok pričate je nepristojno i ružno za vidjeti- pogotovo za tuđim stolom. Voda u boci može biti prihvatljiva, no hrana i druga pića nisu.
Savjet: čak i ako vas ponude kavom ili nekakvim zalogajem, odbijte. Bila bi fatalna pogreška proliti kavu po stolu, tipkovnici ili tepihu. Ukoliko iz zdravstvenih razloga ipak morate prezalogajiti, obavezno to napomenite na početku razgovora.

7. 20% ispitanika doživljava odbojnim uključivanje fotografije na životopis. Još donedavno mnogi savjetnici za zaposlenje su davali preporuke kandidatima da stave svoju sliku uz prijavu za posao kako bi se istaknuli iz mnoštva, no to više nije slučaj. Ovo voditelje intervjua može staviti u neugodnu poziciju budući se može steći dojam kako se kandidati ocjenjuju na temelju dobi, spola ili izgleda. Stavljanje fotografije može djelovati previše neformalno ili pretjerano igranje na kartu izgleda.
Savjet: inicijalni kontakt odradite preko molbe za posao. Neka vaš rad i postignuća govore sami za sebe. Kompromisno je rješenje fotografiju staviti na neku od poslovnih društvenih mreža (npr. LinkedIn).

8. Pretjerano ležeran pristup jako zamjera 18% ispitanika. Brbljanje o osobnim problemima ili nevezanim temama je zamorno i nema nikakve veze s radnim mjestom. Zapamtite korisnu napomenu: neki će voditelji intervjua nastupiti prisno prema kandidatima kako bi se ovi otvorili (i često kasnije zažalili zbog stvari koje su rekli).
Savjet: trebate pričati u prijateljskom tonu- djelujte opušteno i ostanite veseli. Odgovarajte na pitanja sa smiješkom, no na profesionalan način.

Donosimo još nekoliko rezultata ove zanimljive ankete. Prema 39% menadžera, 50% odluke o zaposlenju bazirano je na “kemiji” s kandidatom. 58% ih unutar 5 do 15 minuta odluči odbiti kandidate, a 5% unutar svega jedne. Njih 39% smatra kako je pravo vrijeme za razgovor o plaći na intervjuu, ali samo ako oni potaknu tu temu. Za 30% pravo vrijeme je nakon intervjua, a 15% ih smatra kako je u redu da kandidat sam potakne tu temu za vrijeme razgovora za posao. Navodno samo 25% menadžera istražuje o kandidatima na internetu prije razgovora. I druga slična istraživanja te mišljenja stručnjaka vrte se uglavnom oko ovih tema. Ipak, ima još nekoliko stvari na koje treba upozoriti kandidate za posao. Veliki su minusi: pretjerana samouvjerenost, neinformiranost o radnom mjestu i poduzeću, loš govor tijela (očita napetost, izbjegavanje gledanja u oči, loš stisak ruke), nepristojnost (ponašanje prema svim zaposlenicima poduzeća - voditelji intervjua znaju pitati i npr. recepcioniste što misle o manirama kandidata), nepostavljanje vlastitih pitanja (naravno, ne nepotrebnih), prekidanja voditelja intervjua, nepoznavanje vlastitog životopisa te izbjegavanje odgovora na postavljena pitanja.

Nenadmašni
No, da nekima niti ovi savjeti neće pomoći jer im jednostavno nedostaje zdrav razum potvrđuje portal CareerBuilder, koji objavljuje godišnje studije najčudnijih pogrešaka koje kandidati učine tijekom intervjua.

Izdvajamo neke od situacija:
1 Kandidatu je zazvonio mobitel, on se javio te potom zamolio osobu koja ga je intervjuirala da napusti prostoriju jer on vodi “privatni” razgovor.
2 Kandidat je prilikom intervjua rekao kako neće dugo moći ostati na ovom radnom mjestu jer očekuje nasljedstvo od ujaka koji je na samrti, a ovih dana “ne izgleda baš najbolje”.
3 Kandidat je prilikom ulaska u sobu za intervjue pomirisao pazuhe.
4 Kandidat je rekao osobi koja ga je intervjuirala da je dobio otkaz zbog toga što je pretukao šefa.
5 Kandidatkinja za posao računovotkinje je rekla kako je ona više “osoba za ljude” nego “osoba za brojeve”.
6 Kandidat je prilikom telefonskog intervjua pustio vodu u zahodu.
7 Kandidatkinja je za vrijeme intervjua izvadila češalj i počela se češljati.
8 Na pitanje zašto želi raditi za tvrtku, kandidat je odgovorio kako mu se “sviđa cura koja radi na recepciji”.
9 Kandidat je uključio CD player i pustio pjesmu “I feel good” tijekom intervjua.
10 Kandidat je uspio doći na intervju za pogrešnu tvrtku.
11 Kandidat je izvodio mađioničarske trikove za voditelja intervjua.
12 Kandidat je rekao “Nemam nekih posebnih ambicija za napredovanje dokle god me budete plaćali mnogo više slijedećih pet godina.”
13 Kandidat je pokušao podići voditelja intervjua.

Srijeda, 22.01.2014. / Luka Rinčić, poslovni.hr