1975. godine Stephen Wozniak, tada dvadesetpetogodišnji projektant u Hewlett-Packardu, otišao je do svog šefa sa idejom o mikrokompjuteru koji bi se mogao priključiti na kućni televizor. Međutim, tvrtka nije pokazala interes za tu ideju. Wozniak je stoga osnovao vlastitu tvrtku zajedno sa svojim prijateljem Stevenom Jobsom, koji je radio u Atariju. Dobila je ime Apple Computer. Ostalo je, kao što se obično kaže u takvim slučajevima, povijest. Koliko neprospavanih noći je nakon toga proveo njegov šef - nije poznato...
Kreativno rješavati probleme znači gledati u istu stvar kao i drugi, a misliti nešto potpuno različito.
- Albert Szent-GyorgiTo što nisu uočili kreativnost Stephena Wozniaka stajalo je Hewlett-Packard milijarde dolara. Ovaj i slični primjeri potaknuli su mnoge organizacije da posvete pažnju kreativnim pojedincima. Napisane su mnoge knjige o kreativnosti na poslu i važnosti poticanja kreativnosti, ali imati izrazito kreativnu osobu u svom timu nije ni najmanje lako.
Tko su kreativci?
Kreativci su u pravilu inteligentni ljudi, a glavna karakteristika im je da u vrlo kratkom vremenu mogu stvoriti veliki broj ideja. Lako ih je zainteresirati za svaki izazovni problem. Zaposleni koji nisu kreativni pokušavaju riješiti probleme tako da bolje rade ono što inače rade. Skloni su rješavati teškoće i donositi odluke na način koji najmanje ugrožava pretpostavke, procedure i vrijednosti organizacije. Suprotno tome, kreativce ne zadovoljava status quo. Oni traže nove i uzbudljive načine za rješavanje problema. Kreativci su obično vrlo neovisni i nekonvencionalni. Cesto su nekonformisti, iznimno cijene svoju nezavisnost i nije im toliko stalo do odobravanja drugih. Fleksibilni su i nisu skloni autoritarnom razmišljanju. Odbijaju crno - bijelo shvaćanje svijeta i osjetljivi su za najrazličitije nijanse problema.
Znaju vrlo burno reagirati i na kritike i na pohvale. 'Žive u oblacima', zanimaju ih samo ideje ali ne i njihova praktičnost, pa su često vrlo nerealni. Nemaju strpljenja kad ideju treba razraditi, ne zanimaju ih detalji, niti kako ideju provesti u djelo. A još manje koliko će sve to koštati. Teško komuniciraju s ljudima različitima od sebe.
Često imaju poteškoća u timskom radu. Kada je tim suočen s problemom koji treba riješiti oni uvijek imaju bezbroj ideja o tome kako to učiniti. Pritom, zaneseni idejama, znaju zaboraviti što je glavni problem i potpuno se udaljiti od njega. Poput leptira su koji leti sjedne ideje na drugu. Druge članove tima to može potpuno zbuniti i naživcirati. Slično se može dogoditi i u fazi rješavanja problema. Kad se tim konačno dogovori oko plana djelovanja i članovi počnu raditi, kreativac se neočekivano može pojaviti s novim idejama. Teško mu je tada objasniti daje nemoguće, nepraktično ili vrlo skupo vraćati se na početak. Sve ovo dovodi do toga da ih ostali članovi tima ponekad smatraju osobama koje samo izazivaju teškoće i s kojima je teško izaći na kraj.
Nagrada za neposlušnost
Postoji i nastavak priče o Hewlett Packardu. 1982. ponovo im se dogodila slična stvar. Mladi projektant Charles House dobio je naredbu da prestane sa konstrukcijom specijalnog video - monitora za upotrebu u svemirskim istraživanjima i operacijama srca. Menadžeri Hewlwtt Packarda zaključili su da je tržište za takav proizvod suviše malo. House je ignorirao naredbu i nastavio s radom. Pokazalo se da je tržištu bilo potrebno 17000 takvih monitora, a ne samo 30 kako je bilo pretpostavljeno. Bio je to veliki financijski uspjeh. Charles House je te godine dobio neobičnu nagradu za inat, otpor i neposlušnost. Menadžeri Hewlett Packarda ipak su naučili kako postupati sa kreativcima!
S prljavom vodom ne baciti i bebu
Voditelju tima s kreativcem sigurno nije lako. Kreativci su skloni puno vremena trošiti na zamisli koje im se sviđaju, zaboravljajući pritom na potrebe tima. Oni jednostavno uživaju u idejama i lako se zanesu. Mnogi teško podnose kritike i lako se uvrijede kad se njihovim idejama prigovori ili ih se odbaci. U takvim trenucima mogu se potpuno povući i odbiti dalju suradnju. Posebno ih smetaju prigovori da bi provođenje ideje moglo biti skupo, nepraktično ili da za njega nema dovoljno vremena. Ako misle daje ideja dobra, za njih su to samo sitnice koje bi drugi trebali riješiti. Zbog svih ovih poteškoća voditelj i članovi tima najradije bi sve obavili bez kreativca jer im se čini da on samo otežava da se posao obavi na vrijeme. No, u tom slučaju može se ostvariti ona narodna - da s prljavom vodom bacimo i bebu. A to bi moglo biti opasno. Naime, iskustva pokazuju da timovi bez kreativaca nisu tako uspješni, da sporije napreduju i teže se prilagođavaju promjenama.
Stoga mudar voditelj tima vodi računa kako angažirati kreativca. Kreativci su najkorisniji u prvoj fazi projekta kada treba naći što je više mogući rješenja nekog problema, načina dolazaka do cilja i slično. Sto više ideja tim kreira to je veća vjerojatnost da će među njima biti i ona prava. Kreativci su manje korisni u fazi evaluacije ideja i njihovoj provedbi. Neki su i tu vrlo kreativni, ali mnogi tada „samo smetaju". Ako je to slučaj bolje im je tada dati neke druge poslove, a evaluaciju i provedbu ideje prepustiti onima s analitičkim mišljenjem i osjećajem za praktično.
Kako poticati kreativnost?
Dean Keith Simonton proučavao je živote 2026 poznatih znanstvenika i izumitelja i otkrio da oni najbolji među njima nisu bili usamljeni geniji. Surađivali su s drugima, davali im podršku i služili kao izazov. Takvi ljudi obično su imali i visoku emocionalnu inteligenciju potrebnu za uspješan rad u timu. No, rijetko je da se sve ove osobine nađu u jednom čovjeku. I zato i nema puno izrazito kreativnih ljudi. Ali upravo zato bismo trebali cijeniti i one male iskre kreativnosti i u drugima i u sebi samima. Ako tim nema izrazitog kreativca, najbolje je potruditi se i jednog takvog dovesti u tim. U međuvremenu, pokušajte poticati kreativnost kod svih članova tima.
- Suzdržite se od prerane kritike i dopustite članu tima da do kraja objasni ili razradi svoju ideju čak iako unaprijed vidite da nije najbolja. Ako ga odmah iskritizirate slijedeći put vam neće ni iznijeti svoja razmišljanja. A može se ispostaviti da i niste tako dobro vidjeli unaprijed kao što vam se činilo.
- Ohrabrite članove tima na iznošenje najrazličitijih ideja, a ne samo onih koje se vama sviđaju. Nagradite ih ako se neka ideja pokazala korisnom. Ukoliko se dogodi pogreška tretirajte je kao priliku za učenje.
- Omogućite kreativnim pojedincima vrijeme u kojem mogu raditi na svojoj ideji bez ometanja i prekidanja sa strane. Ne dozvolite da stalno budu zauzeti svakodnevnim rutinskim poslovima. Za razvoj kreativne ideje potrebno je vrijeme.
Kako potičemo kreativnost na radnom mjestu?
Smatramo važnim da ljudi u timu vjeruju u projekt, da su pravilno vođeni, usmjeravani i poticani, bez mišljenja s pozicije moći i nepotrebnog hijerarhijskog autoriteta. Da se ljudi osjećaju ravnopravno u komunikaciji i da su poštovani kao bitan dio tima, bez obzira na poziciju na kojoj djeluju. Radimo na razvoju ljudi u timu prema individualnim sposobnostima, odnosno nastojimo prepoznati u čemu je netko najbolji, vidjeti dobre strane osobe i poticati je da te strane razvija i pokuša dati nešto svoje i drugačije na projektu. Obzirom da je za kreativnost bitna i motivacija, neke od nematerijalnih motivacija koje koristimo su: stvaranje osjećaja pripadnosti tvrtki, saznanje da će za uspješno obavljen posao dobiti zasluženo priznanje, dodatna edukacija, rad na projektima priznatim ili nagrađenim od strane struke i sl. Ako je sve navedeno tako, elementi o kojima se zapravo u našem poslu najviše i govori, poput fleksibilnog radnog vremena, ugodne i poticajne radne okoline, mogućnosti neformalne komunikacije i sl. dolaze same po sebi. (Izvorka Jurić, kreativni i art direktor Tridvajedan, tržišne komunikacije)
Bitna je stalna kreativnost, osjećaj zadovoljstva i prijateljsko ozračje
U našem posluje izuzetno bitna stalna kreativnost, inovativnost i pomicanje granica izvan standardnih okvira. Zato tom aspektu pridajemo puno pažnje. Kreativnost na radnom mjestu potičemo tako da smo stvorili ugodnu, opuštajuću atmosferu i stoje najvažnije, ne bojimo se novih ideja koje donose promjene. Čak smo i pri izradi nove tvornice htjeli stvoriti svijetao, prostran prostor u kojem će biti užitak raditi. Pri tome smo mislili na sve detalje: od upotreba boja (bijelo-kivi zelena kombinacija), staklenih površina pa do izbora biljki kako bi potaknuli koncentraciju i stvorili pozitivno i poticajno okruženje. Naša tvornica izvana izgleda kao lego-kockice jer smo dječja tvrtka i već izvana smo htjeli pokazati da se ne bojimo izazova. Vodimo se s tim da humor i zabava u poduzeću smanjuju razinu stresa, a povećavaju moral i želju za timskim radom. Mislimo da je izuzetno bitno da zaposlenici ne dolaze s grčom na posao i da osjećaju zadovoljstvo i osobnu satisfakciju u poslu koji odrađuju. Također je bitno da se stvori prijateljsko ozračje u kojem se zaposlenik ne ustručava iznijeti svoju ideju. Samo u takvom ozračju se i može očekivati stvaranje novih ideja i učinkovitost i produktivnost djelatnika. (Ariana Pomper, izvršni direktor tvrtke Bambi)