Stalno prigovara, uvijek zna bolje, ispravno je samo ono što on zaključi, uvijek ima nešto važno za ispričati, svi moji problemi su sitnica naspram njegovim podvizima.... Tko je on?
Iako se na prvi pogled čini smiješnim tvrditi da postoje kolege s kojima je nemoguće raditi - oni uistinu postoje. Bez obzira koje ste struke, na kojem ste položaju ili kojom vrstom posla se bavite, u svakom okruženju uvijek postoji jedna osoba s kojom ne možemo raditi na način na koji bismo se osjećali funkcionalni i uspješni. Zašto je to tako? Odgovor na to pitanje moramo potražiti u našem samopouzdanju i profesionalnoj hrabrosti.
Ukoliko na poslu imate osobu koja konstantno priča, ne sluša što vi imate za reći, uvijek zadnja mora biti njezina, ne drži se dogovora i zajednički dogovorenih rokova, kritizira sve što su drugi napravili, a u Čemu nema njenog doprinosa, tada na poslu imate osobu s kojom je gotovo pa nemoguće uspješno raditi. Takve kolege natječu se s drugima u moći, privilegijama, a neki idu čak i do toga da kod nadređenog pokušavaju stvoriti negativan dojam o vama. To su oni ljudi u čijoj blizini stalno imate osjećaj da morate čuvati leda.
ZAŠTO BISMO SE MORALI ZAMARATI S TAKVIM LJUDIMA?
Ukoliko zanemarimo činjenicu da imamo takvu vrstu kolege u svojoj blizini, u biti poričemo da imamo problem. Što više ignoriramo takvu situaciju, to će nam problem postajati veći i teži. Neko vrijeme možemo ignorirati, tolerirati, razumjeti, ali nakon nekog vremena doći će do eksplozije. Ta eksplozija je obično agresivna, sve dosad potiskivane emocije isplivaju na površinu i u tom trenutku se prikazujemo u najgorem mogućem svjetlu, a obično i u najosjetljivijoj mogućoj situaciji.
Još se na kraju može dogoditi da vi is-padnete krivi za tu nemoguću situaciju jer vi ste onaj koji se stalno žali, stalno prigovara, ne može sam riješiti problem i si. Prema tome, nije dobro stalno se žaliti, nije dobro stalno prigovarati, nije dobro čekati da se problem riješi sam od sebe ili da problematični kolega da otkaz... Što možemo učiniti?
TKO JE PROBLEM?
Prvo što trebamo učiniti je utvrditi tko je u cijeloj ovoj priči stvarni problem, on ili ja. Trebamo utvrditi da li ta osoba stvarno je problem ili mi samo pretjerujemo. Prije nego Što bilo koga optužimo potrebno je vidjeti gdje smo mi u cijeloj toj priči. Koliko smo tolerantni, što očekujemo, da li su naša očekivanja realna? Potrebno je preispitati se i utvrditi ima li smisla upuštati se u rješavanje problema čiji glavni akter smo u biti mi.
IMA LI JOŠ TKO ISTI PROBLEM?
Ukoliko smo utvrdili da taj problematični kolega nismo mi, vrijeme je da provjerimo ima li još tko isti problem. Raspitajte se kod povjerljivih kolega s kojima ste dobri što misle o toj problematičnoj osobi. Promatrajte kako se oni ponašaju kada razgovaraju s njom. Govor tijela nam često može pokazati dosta o našim stavovima i razmišljanjima.
PORAZGOVARAJTE NASAMO
Porazgovarajte nasamo s kolegom za kojeg osjećate da vas ometa u radu. U razgovoru koristite isključivo JA poruke. Na taj način govorimo o našem iskustvu i doživljaju neke situacije i izbjegavamo napadanje i optužbe.
U tom razgovoru bitno je biti ugodan i spreman složiti se sa sugovornikom oko zajedničkih mišljenja i stavova. Osoba s kojom razgovarate možda uopće nije svjesna utjecaja koji ima na vas i vaš rad. Birajte riječi koje koristite u razgovoru, jer kako riječi te osobe često smetaju vas, tako možda upravo i vi sada razgovarate s njom.
Najgore što vam se može dogoditi je daje osoba nezainteresirana, da poriče problem ili da ju jednostavno ne zanima ono što govorite. Ali ni tada se ne dajte zasmetati. Pristojno i mirno završite razgovor, jer ipak vi predstavljate sebe, a eksplozija emocija bit će upravo ono što ta osoba želi postići.
Nakon provedenog razgovora pratite što se događa. Da li je ta osoba promijenila ponašanje? Da lije sada bolje ili lošije? Procijenite ima li smisla opet ponoviti razgovor, odlučite želite li ponovo ulaziti u rasprave i sukobe s tom osobom ili želite postići primirje.
KONFRONTIRANJE
Ukoliko ste odlučili da nema smisla više razgovarati i razumjeti tu osobu, tada se obračunajte s njom kroz fin humor ili lagani sarkazam. Javne svađe, prozivke i nadmetanja nisu učinkovita. Uvijek postoji mogućnost da ćete vi izaći kao poraženi iz tog sukoba, a javno poniženje vam uistinu nije potrebno. Takve situacije su mučne, teške i često nam izazivaju psihosomatske bolove pri odlasku na posao, a najbolji način da to preživimo je da se nasmijemo. Da sve gledamo kroz otvorenu dozu humora, ne podsmjehivanja, nego čistog zdravog humora, koji može biti i na naš račun, time ćemo samo pokazati da smo jači.
Puno je bolje, ali i pametnije obratiti se osobi koja nas ometa u radu u vrijeme kada smo još objektivni i kontroliramo emocije, tj. odmah čim primijetimo da nešto nije u redu.
Savjeti:
1. Što više ignorirate nemoguću situaciju na poslu, to će problem postajati veći i teži.
2. Odmah treba primijetiti i reagirati kada nešto nije u redu.
3. Nije dobro stalno se žaliti i stalno prigovarati, a niti čekati da se problem riješi sam od sebe.
4. Utvrdite tko je u cijeloj nemogućoj situaciji stvarni problem.
5. Porazgovarajte nasamo s kolegom za kojeg osjećate da vas ometa u radu. Birajte riječi koje koristite u razgovoru.