Za preživljavanje u krizi ne trebaju nam skupi konzultanti – vratimo se savjetima naših baka i djedova.
Mnogi od nas se još uvijek sigurno sjećaju naših baka koje su na starim Singericama (skupocjenoj investiciji koja se otplaćivala godinama!) šivale odjeću, krpale i popravljale ono što se poderalo te na legendarnoj “drvenoj gljivi” krpale desetke poderanih čarapa a starim limenim naprstkom šivale otpale gumbe na košuljama, hlačama i kaputima. Iz peći na kruta goriva mirisao je domaći kruh i kolači a ručak je radila od namirnica iz vlastitog vrta. Da, bila su to lijepa dobra vremena koja su obilježila djetinjstvo mnogih od nas, no čini se kako se ta znanja postaju itekako važna u ovom vremenu krize.
Ovih dana u britanskom Daily Mirroru izašao je članak o tome kako je kriza promijenila potrošačke ali i životne navike mnogih Britanaca. Prikaz je to koji se može preslikati na mnoge zapadne zemlje, navikle na lagodan život. U mnogim stvarima možemo se pronaći i mi u Hrvatskoj.
“Out” je kupanje, “in” je tuširanje
Britanci su čini se postali svjesni potrošnje vode te tako više ne pune kade litrama vode, namakajući se u skupocjenim kupkama i mirisnim solima. “In” je tuširanje, a kao dokaz toga su i podaci iz tvrtke Unilever, koji pokazuju da se potražnja za gelovima za tuširanje povećala a za kupkama za kupanje opala. Jedini problem koji se javlja u nas Hrvata je da se u krizi općenito štedi na higijenskim potrepštinama, te opada potražnja i za najjeftinijim sapunima. Svi oni koji se voze javnim prijevozom zasigurno su već primijetili i taj trend u Hrvata a svojedobno smo i sami mogli čitati napise o bolestima koje se šire našim bolnicama zbog toga što ljudi ne peru ruke nakon obavljanje nužde.
“Out” je ispijanje piva u kafićima, “in” je ispijanje piva kod kuće
Već smo u par navrata na stranicama ovog portala govorili o tome kako će ova kriza imati negativni utjecaj na vlasnike raznoraznih ugostiteljskih objekata. Britanskim ugostiteljima je čini se ona postala kap koja je prelila čašu a koja se počela puniti zakonom o zabrani pušenja te dodatnim nametima na alkohol. Britanci, no i mnogi zapadnjaci sve više uživaju u alkoholu u svoja četiri zida a tvrtke za proizvodnju alkoholnih pića koje su taj trend predvidjele prije par godina, danas ubiru ekstra profite.
“Out” je odlazak frizerima, “in” su kućni setovi za bojanje kose
I proizvođačima boja za kosu je svanulo u ovoj recesiji, jer se ženska populacija prebacila na kućnu radinost. Samo u Britaniji je prodaja setova za bojanje kose porasla gotovo 30% a 40% potrošača je izjavilo kako su smanjili broj odlazaka svojim omiljenim frizerima. Ženska (ali i muška!) populacija odlučila se navući rukavice, pročitati uputstva i uzeti kist u ruke. Ako imate problema, postoji pregršt foruma koji vam mogu pomoći savjetima od toga kako se “farbati” do toga koja je boja najbolja i gdje se je može nabaviti po najpovoljnijim cijenama.
“Out” je flaširana voda, “in” je voda iz slavine
Mnogi od vas koji su putovali i živjeli u raznim zemljama svijeta znaju kolika je privilegija imati pitku vodu iz slavine. No i u Hrvatskoj smo, što zbog reklama, što zbog afera sa pitkom vodom, bili skloni posezati za flaširanom vodom. Ona je postala sastavni dio svakog ureda no čini se da se i tu trendovi mijenjaju. Potražnja za flaširanim vodama opada, a samo u Britaniji ona bilježi pad od 15%. Američka kompanija Tap’dNY eć godinama prodaje flaširanu vodu iz slavina po nižoj cijeni, na ogorčenje ili radost američkih potrošača, pokazujući da je možda ipak stvar više u našim glavama nego u stvarnoj (ne)kvaliteti vode iz slavina. A tko zna, možda nam se u upotrebu vrati i legendarna boca za soda vodu!
“Out” je svježa hrana, “in” je smrznuta hrana
Nastupio je mentalitet hrčka a Britanci sve više lageriraju smrznutu i konzerviranu hranu nauštrb svježe. No, ako znamo kolika je cijena svježih namirnica na otoku ne mora nas niti čuditi ovaj trend. Mi u Hrvatskoj obdareni dobrom klimom i poljoprivrednim zemljištima na svu sreću možemo uživati u jeftinijim svježim proizvodima. No i na otoku ljudi sve više pribjegavaju proizvodnji vlastitog povrća nego kupnji u dućanima.
“Out” su gotovi sendviči, “in” su sendviči iz kućne radinosti
Brza hrana, osobito sendviči ali i kava “za van”, koja je bila način života zaposlenih zapadnjaka, u naglom je padu. Već prije nekoliko mjeseci Amerikanci su se bunili na cijenu kave u vodećim lancima kao što je na primjer Starbucks te su se za kvalitetnom kavom uputili u jeftiniji McDonalds. U isto vrijeme porasla je prodaja kutija za hranu, popularnih “lunch box”-eva, a sve više ljudi priprema i svoj kruh.
“Out” su skupe marke, “in” su jeftinije privatne marke
Potrošači su itekako postali cjenovno osviješteni i sve je veći porast kupnje privatnih marki proizvoda velikih trgovačkih centara. Tako Sainsbury Basic (ekvivalent našim markama kao što su Standard, President’s choice, Grand, Aro i slično), bilježi rast prodaje od 40%.
“Out” su inozemna putovanja, “in” su domaće turističke destinacije
Ove će godine i mnogi Britanci namakati noge u domaćem lavoru te tako otići na neko od lokalnih ljetovališta. U prednost im ide u slaba funta te pad raspoloživog dohotka pa ih tako neće niti smetati par stupnjeva manja temperatura mora od one na Mediteranu. Državni zavod za statistiku procjenjuje kako se je do sada gotovo 7% Britanaca manje odlučilo provesti godišnji odmor u inozemstvu, dok agencije bilježe porast domaćih aranžmana od 20%.
“Out” je nova odjeća, “in” je krpanje
Iz spremišta se vade stare Singerice i britanski ekvivalenti Hrvatima drage “Ruže step”, a u porastu je i prodaja novih šivaćih mašina. Britanska tvrtka Argos bilježi porast prodaje šivaćih strojeva od gotovo 50%, a dućani sa tekstilom bilježe porast kupnje kako tkanina tako i pribora kao što su gumbi, konci i slično. Pitanje je samo koliko ljudi više uopće zna pokrpati ili šivati odjeću!
“Out” su specijalizirani deterdženti, “in” su univerzalna sredstva za čišćenje
Prodaja specijaliziranih deterdženata je u Velikoj Britaniji prošle godine zabilježila pad od 6%, dok je prodaja univerzalnih deterdženata porasla za 2%. Britanske domaćice očito rastežu raspoloživi dohodak te tako jednim udarcem rješavaju sve probleme čišćenja.
“Out” je kupnja novih automobila, “in” su popravci starih automobila
O problemima automobilske industrije širom svijeta već govore i vrapci na granama. Sjetimo se samo onog britanskog prodajnog salona koji je za kupnju jednog auta drugi poklanjao besplatno. Usprkos tome prodaja novih automobila je u padu širom Europe, a samo u Britaniji je prodaja opala za 30%. No zato cvjeta prodaja auto-dijelova jer se vozači sve više odlučuju na popravke svojeg postojećeg voznog parka.
“Out” je kupovati kolače u slastičarnicama, “in” je peći kolače kod kuće
Proizvođači bilježe rast prodaje margarina, brašna, ali i gotovih mješavina za laku izradu kolača kod kuće. Logika je jasna, zašto platiti jedan kolač 20 i više kuna u slastičarnici, ako se za malo veću svotu može u kućnoj radinosti počastiti cijela obitelj.
“Out” je hrana u restoranima, “in” je kuhanje kod kuće
Uz britanske pubove na meti recesije su svakako i restorani. Britanci žele uživati u luksuznim obrocima, no za njih više nisu u stanju izdvajati po 400 kuna i više. Trgovački lanac ”Asda” bilježi 40%-ni rast prodaje namirnica za pripravu engleskog curryja, 70%-ni rast prodaje balzamičkog octa i 50%-ni rast prodaje maslina. Knorr kocka za pripravu juha isto tako bilježi dvoznamenkasti rast prodaje. U padu je čak i prodaja gotovih jela koja u izobilju nudi svaki trgovački lanac. Čini se da nema ništa ljepše od juhice koja se od početka do kraja skuha od svježih pripravaka.
Autorica ovih redova pokazala je ovaj članak svojim prijateljima i mnogi od njih su izjavili da oni ovako ”in” žive već godinama. Da li to onda znači da oni već godinama žive u krizi ili su već generacijski navikli štedjeti? Odgovore na to prepuštamo čitateljima ovih redaka.