Društvene mreže mogu napraviti puno više od privatne komunikacije među pojedincima. Sve više tvrtki otkriva Facebook i druge mreže za izravnu komunikaciju sa svojim klijentima.
Društvene mreže nude posve nove komunikacijske i marketinške mogućnosti, ali nose i nove rizike. Naime, veliko je iskušenje koristiti društvene medije za reklame jer se tako ne troši, a potrebna je razina znanja i iskustva za korištenje društvenih mreža u marketinške svrhe niska. Nakon jednostavne registracije tvrtka se može predstavljati na mrežama, blogovima i drugim platformama, distribuirati sadržaj i komunicirati s ljudima iz cijelog svijeta.
Sve širi i mobilniji izbor usluga upućuje na to da bi društvene mreže mogle trajno promijeniti komunikaciju u određenim grupama vršnjaka.
Ideja komunikacije, umrežavanja i dijeljenja sadržaja putem internetskih platforma nije nova. Novinske grupe i mailing liste prethodile su društvenim
mrežama, ali drastično širenje računalnih kapaciteta i brzo rasprostiranje širokopojasnih veza učinili su svijet društvenih mreža dostupnijim i zanimljivijim stalno rastućem broju korisnika.
Postoji više od 500 milijuna korisnika Facebooka diljem svijeta, koji na njemu potroše više od 700 milijardi minuta mjesečno. Servis za mikroblogiranje Twitter koristi se manje nego Facebook i YouTube. Na njemu svaki „tweet“ ne smije imati više od 140 znakova, a osobne teme razgovora nisu toliko uobičajene koliko poveznice na zanimljive članke ili rasprave o kretanjima u društvu.
Društvene mreže tvrtkama nude nov način stupanja u izravan kontakt s klijentima i partnerima. Stručnjaci upozoravaju da u tvrtkama trebaju unaprijed detaljno proučiti temu kako bi otkrili koje bi pogodnosti tvrtki donijele prisutnost i osobna komunikacija na tim kanalima. Kažu da je nužno naučiti navike i jezik društvene mreže na kojoj se djeluje.
Prvi je korak promatranje, praćenje aktivnosti drugih tvrtki, a zatim se na tome planira prisutnost tvrtke na društvenoj mreži. Tako se mogu izbjeći neke opasnosti društvene interakcije na internetu.
Iskrena, otvorena i izvorna komunikacija na društvenim mrežama rezultirat će povjerenjem ostalih sudionika. Poruke koje se brzo šire milijunima korisnika mogu se koristiti za upozorenja i informiranje pod uvjetom da je tvrtka uspjela uspostaviti vjerodostojnost. Mogu se koristiti i kao pobijanje netočnih ili štetnih informacija iz drugih medija.
Za praćenje aktivnosti koja tvrtku zanima postoje deseci alata za sve društvene mreže. Hewlett-Packard i Intel već su odavna počeli slijediti trend društvenih medija i tvrde da su poboljšali vanjsku komunikaciju i internu komunikaciju u tvrtki. Dell je jedan od najboljih primjera mjerljivog uspjeha u umreženom poslovanju. Taj proizvođač računala prodaje rabljena prijenosna računala putem Twittera, koristi platformu IdeaStorm kako bi mogao iskoristiti obilje ideja u internetskoj zajednici o razvoju računala te je samo putem tih djelatnosti uspio prodati računala u vrijednosti od pola milijuna američkih dolara.
Tvrtkama koje ne prodaju proizvode široke potrošnje teže je izgraditi zajednicu.
Kako ističu stručnjaci, u djelovanju tvrtki na društvenim mrežama najvažnije je strpljenje u razvoju uspješne komunikacije. Kratkoročne kampanje nemaju nekakav učinak. Predstavljanje tvrtke na društvenim mrežama donosi najviše prednosti za mlade i ambiciozne koji život organiziraju sukladno trendovima.
Kako smatraju stručnjaci, tvrtkama je za početak dobro upotrebljavati društvene mreže za uobičajeno oglašavanje i pratiti zbivanja na njima, za što se isplati angažirati i specijalizirane agencije.
Kako nam je rekao community manager Ilija Brajković, koji je na WinDaysima održao predavanje „Korištenje društvenih mreža u poslovanju“, tvrtke bi ponajprije trebale shvatiti da su društvene mreže još jedan kanal u komunikaciji s potrošačima. „Razlika u odnosu na klasične kanale komunikacije (novine, TV i radio) jest dvosmjerna komunikacija; i fanovi mogu reagirati na sve što se događa. Potrebno je prihvatiti društvene mreže kao ozbiljan kanal komunikacije zbog brojnih korisnika. Nakon što shvate snagu i moć društvenih mreža i prije nego što ih odluče uključiti u marketinške i prodajne aktivnosti, tvrtke moraju razmisliti o tome što žele postići, moraju odrediti strategiju i alate“, rekao nam je Brajković. Ako ne znaju kako zakoračiti u svijet društvenih mreža, na tržištu je nekoliko specijalizirnih agencija koje im u tome mogu pomoći.
Na pitanje prema kojim se mrežama poslovni subjekti trebaju okrenuti i na koji način, ustvrdio je da se ponajprije moraju okrenuti Facebooku zbog velikog broja korisnika, i u Hrvatskoj i u svijetu. Dodao je da Twitter u Hrvatskoj, u usporedbi s Facebookom, nema previše aktivnih korisnika, ali zbog „brzine“ može poslužiti kao odlično mjesto za pružanje korisničke podrške i za osluškivanje tržišta. „LinkedIn se može izvrsno iskoristiti kako bi se privukli potencijalni posloprimci. Agrokor je prije nekoliko mjeseci tražio dvoje zaposlenika isključivo preko tog profila. Google+ nema previše aktivnih korisnika, i u ovom trenutku se najbolje može iskoristiti kao potpora u optimizaciji za tražilice. Nekim je tvrtkama dovoljan samo Facebook, a drugima nije jer sve ovisi o tome što se želi postići“, odjasnio je.
Brajković je kao odličan primjer korištenja društvenih mreža kao alata za zbližavanje s kupcima i pružanje korisničke podrške u Hrvatskoj naveo teleoperatera Bonbon.
„Privukli su me odličnom službom za korisnike preko Twittera, a meni se, kao korisniku koji ne voli zvati korisničke službe, sviđa mogućnost dobivanja pomoći putem društvenih mreža. Aktualan je primjer oduzimanje klijenta izravnom konkurentu preko Twittera jer nije mogao dovoljno brzo i kvalitetno riješiti problem. Tako se i Twitter pokazao kao odličan kanal za prodaju“, objasnio je Brajković i dodao da u poslovnom svijetu svatko može koristiti društvene mreže kako mu odgovara. Istaknuo je da se u budućnosti neće postavljati pitanje jesmo li prisutni na društvenim mrežama, nego koliko smo dobri na njima, te zaključio da se mnoge tvrtke u Hrvatskoj okreću mrežama kao primarnoj metodi marketinga pa će se trendovi njihova korištenja promijeniti u njihovu korist.
Idealan posao?