Svaki čovjek barem jednom u svom životu iskusi neku vrstu mobbinga. Važno je znati i koje su etape i faze mobbinga.
ETAPE MOBBINGA
Talijanski znanstvenik Ege H. opisao je faze mobbinga:
- Ključni događaj - Individualizira se žrtva i na nju se usmjeruje cjelokupni konflikt. Cilj jc zlostavljača uništiti protivnika, konflikt se ne odnosi samo na posao nego i na privatni život.
- Ciljani početak mobbinga - mobbing započinje aktivnostima koji stvaraju kod žrtve osjećaj nelagode. Žrtva postupno shvaća što se događa i da je ona određena da bude meta napada.
- Psihosomatski simptomi - počinju nesanice, žrtva se budi iz sna i proživljava ili zamišlja situacije na poslu i svađe sa nadređenim.
- Zakazuje u ustanovi sustav za upravljanje ljudskim resursima. Negira se problem žrtve. Žrtva počinje odlaziti na bolovanje. Važno je napomenuti daje u mnogim primjerima mobbinga riječ o osobama koje, dok nisu postale žrtve mobbinga, nisu imale niti jedan dan bolovanja.
- Pogoršava se psihičko i fizičko stanje žrtve.
- Isključenje iz radne sredine (nalaženje drugog posla ili umirovljenje) ili planiranje ubojstva zlostavljača ili samoubojstvo.
TKO JE NAJČEŠĆA ŽRTVA?
Statističke analize pokazuju da su žrtve mobbinga najčešće:
Poštenjaci - osobe koje su prijavile nepravilnosti u radu, odnosno nepoštivanje zakona, koje su uočili u svojoj ustanovi.
Mlade, tek zaposlene osobe, jer jc uvriježeno mišljenje da takvi trebaju svašta pretrpjeti.
Starije osobe pred mirovinom - one imaju slabiji ritam rada, nisu više motivirane za nova profesionalna usavršavanja, a smatra se da imaju previsoka primanja.
Osobe koje traže neke promjene, npr. nove instrumente rada - novi software, nove kompjutere - i više samostalnosti u radu.
Fizički invalidi.
Mnoge osobe trpe stalno ometanje šefa, ali onog trenutka kad su očajnički izrazile svoje nezadovoljstvo, postaju nepotrebne i suvišne.
Faze koje razlikujemo kod žrtve mobbinga su:
- Početno samookrivljivanje: "Ne razumijem što se zbiva."
- Osamljenost. Često i ne pričaju nikome što se događa, ni obitelji ni prijateljima. Često se srame i boje se da im drugi ne bi vjerovali. Obitelj katkad čak napada žrtvu - to se naziva dvostruki mobbing. Dvostruki mobbing je situacija u kojoj žrtva mobbinga, svakodnevno maltretirana na radnom mjestu, gubi potrebnu potporu svoje obitelji i izložena je njihovim dodatnim napadima, što je još više uništava.
- Osobno obezvrjeđivanje: "Nisam na razini te situacije." Tu dolazi i do pojave tzv. opsesivne ideacije, tj. žrtva stalno i jedino razmišlja o onome stoje muči.
- Promjene ponašanja: Seksualni problemi - žrtva mobbinga nema želje za seksom; Pretjerano uzimanje alkohola ili sl.; Agresivnost prema bližnjima.
NEKE KARAKTERISTIKE ZLOSTAVLJAČA I ŽRTVE
Zlostavljač - Često najvažnija karakteristika ličnosti zlostavljača je egocentričnost. Ima sliku o sebi kao o osobi koja smatra da joj svi moraju dati ono što traži, da joj svi trebaju biti zahvalni za ono stoje učinila za ustanovu, a zapravo takve osobe imaju iskorištavajući odnos prema drugima. Takva je osoba nesposobna za empatiju, ne može se uživjeti u probleme i osjećaje drugih. Krivnja je uvijek na drugima, često s paranoidnim karakteristikama. Te osobe smatraju da su je žrtve htjele napasti, a ne da je obratno.
Žrtva - S druge pak strane čini se da su idealne žrtve one osobe koje su odgovorne, motivirane za rad, uredne, savjesne, osjetljive na priznanje i na kritiku i s visokim osjećajem za socijalnu pravdu. Njihova reakcija na nepravedno okrivljivanje nije napad već dvojba jesu li dobro obavili posao, a posljedica toga je povećanje napora da zadovolje zlostavljača. Čak i kada je činjenica da su postali žrtve jasna i njima i drugima, mjerenje da će pravda prije ili poslije doći do izražaja čini ih zakočenima, i to ih sprječava da poduzmu akcije.
Žrtve mobbinga vrlo često kao posljedicu mobbinga navode i pomanjkanje asertivnosti, odnosno navode da su pasivni u socijalnim odnosima: dopuštaju da drugi krše njihova prava, ne uspijevaju realizirati svoje planove, osjećaju se frustrirano i anksiozno, dopuštaju drugima da odlučuju u njihovo ime. Može se reći da žrtva dugotrajnog mobbinga ima dosta negativnu sliku o sebi, tj. vrlo nisko samopoštovanje.
KAKVA JE PREVENCIJA MOGUĆA U RADNOJ SREDINI?
Cilj primarne prevencije je spriječiti pojavu patoloških slučajeva uzrokovanih mobbingom, a da bi se to postiglo, potrebno je:
- optimizirati radni ambijent
- optimizirati radno vrijeme
- aktivirati stalni proces izmjene informacija dvosmjerno - i odozgo prema dolje, i obrnuto
- omogućavati svima stručno osposobljavanje i usavršavanje
- promovirati kulturu koja daje prednost poštivanju ljudskog dostojanstva, obeshrabrujući svaki oblik psihološkog nasilja
- educirati i informirati sve zaposlene o mobbingu i njegovim posljedicama
- u kolektivne ugovore i u pravilnike o radu ugraditi klauzule koje reguliraju mobbing i navode kazne za pojedina neetična ponašanja i diskriminaciju.
MOGUĆE DIJAGNOZE KOD ŽRTVE MOBBINGA
Za zdravstvene smetnje uzrokovane mobbingom najčešće se postavljaju dijagnoze:
- Poremećaj prilagodbe - u oko 92% slučajeva mobbinga. To je oštećenje socijalnog ili radno-akademskog funkcioniranja. Očituje se u anksioznosti i depresivnom raspoloženju. Simptomi obično ne traju dulje od šest mjeseci.
- Posttraumatski stresni poremećaj (PTSP) - u oko 8% slučajeva mobbinga. Traumatski događaji proživljavaju se na sljedeći način: nametljiva sjećanja na događaj, ponavljanje uznemirujućih snova o događaju, halucinacije o događaju, stres pri događajima koji podsjećaju na traumatski događaj, nastojanje da se izbjegnu mjesta i osobe koje podsjećaju na traumu, osjećaj besperspektivnosti, ispadi ljutnje, a katkad je prisutna nesposobnost prisjećanja nekog važnog elementa traume.
POMOĆ ŽRTVI MOBBINGA
Žrtvi treba izreći ove najvažnije savjete:
1. Ne popustiti i ojačati sebe. Ne donositi nagle odluke i ne napustiti radno mjesto.
2. Prikupiti informacije. Sustavno zapisivati podatke o mobbingu koje će biti važne za budući odštetni zahtjev:
- sve o zlostavljaču - potrebno je znati sve o neprijate-lju;
- sve o radnoj sredini - važno je znati je li mobbing uobičajena strategija za oslobađanje od nepoželjnih zaposlenika u toj ustanovi;
- sve privatne relevantne informacije - mobizirajuće aktivnosti (datum, sat, mjesto, događaj, prisutni ljudi), psihofizičke posljedice (kad je bila nesanica, i sl.), posljedice po socijalne odnose (kad je u obitelji bila svađa zbog posla, i sl.), dijagnosticirati sve psihofizičke i socijalne posljedice u nekoj ustanovi koja se bavi žrtvama mobbinga.
Važno je sljedeće: žrtva treba biti oprezna i ne tražiti informacije od osoba bliskih zlostavljaču. Dobro je kontaktirati druge osobe koje imaju isti problem ili su ga imale u prošlosti. Ocijeniti postoji li antisindikalno držanje unutar ustanove. Arhivirati sve dokumente, pisma i sl. koji potkrepljuju mobbizirajuće situacije.
Žrtve mobbinga često kao posljedicu mobbinga navode i pomanjkanje asertivnosti, odnosno navode da su pasivni u socijalnim odnosima. Može se reći da žrtva dugotrajnog mobbinga ima dosta negativnu sliku o sebi.3. Žrtvi su potrebni saveznici, svjedoci i pomoć. Žrtvi mogu pomoći starije kolege koji su zaštićeni, sindikat, liječnik, psiholog ili psihijatar, odvjetnici i potrebno je kreirati klan protiv zlostavljača.
4. Udaljavanje s radnog mjesta. Kada stres i naoetost postanu neprihvatljivi, bolje je otići na bolovanje. Čak je dobro i napustiti posao trajno ako žrtva počinje razmišljati o ubojstvu zlostavljača ili samoubojstvu. No treba imati na umu daje napuštanje posla u svakom slučaju poraz za žrtvu, jer se ona povlači ostavljajući zlostavljača nekažnjenog. To je udarac na samopoštovanje žrtve.