Najlakši načini da se osramotite na radnom mjestu

Kad je riječ o odijevanju, ako niste dizajner teško si u poslovnom svijetu možete priuštiti visok stupanj originalnosti

Koliko god se trudili, preuzimali zahtjevne zadatke i proširivali znanja, ipak možete ostaviti dojam izgubljenosti u prostoru i vremenu.

Neke sitnice jednog dana mogu donijeti prevagu kad se bude odlučivalo o promaknućima, povišicama ili otkazima.Radna sredina ima zakonitosti od kojih neke osiguravaju produktivnost i kvalitetu posla, druge čuvaju hijerarhiju, treće služe formiranju zajedničkog identiteta zaposlenika. Poštivanje pravila, od kojih su mnoga nepisana, u nekim je okolnostima važnije i od radnog učinka, izuzmemo li drastične propuste i katastrofe. Koliko god se trudili, preuzimali zahtjevne zadatke i proširivali znanja i vještine, svejedno možete ostaviti dojam izgubljenosti u prostoru i vremenu. Područja na kojima je najlakše poskliznuti se i osramotiti jesu vaš vizualni i zvučni identitet, poštivanje radnog vremena i pripremljenost na brze reakcije kad ih nadređeni od vas očekuje. Vi ste nezavisna i osebujna ličnost koja se ne da sputati pravilima ni lako kategorizirati? Vjerojatno ste čitali biografije uspješnih biznismena i uočili da nisu skrivali svoje mušice te da su se sukobljavali s establišmentom. Ono što takve biografije ne navode su beskrajni popisi zaposlenika čije su karijere završile u slijepoj ulici zbog nepoštivanja pravila koja su postavili moćniji od njih.

Kršenje pravila
Udio neskrivenih ekscentrika koji su postigli velik poslovni trijumf mjeri se u promilima. Većina onih koji ostvare solidne karijere manevrira unutar granica normale, a odijevanje je jedan od najvažnijih testova nečije uklopljenosti u sustav. Biti pripadnik određenog poduzeća ima sličnosti s pripadnošću oružanoj formaciji, a članstvo se na simboličan način izražava uniformom. Odudarate li odijevanjem od okoline, postoji mogućnost da će vas prepoznati kao neprijatelja. Posljedice neće biti onako drastične kao u ratnim uvjetima, ali i zlostavljanje, otkaz ili obična nemogućnost napredovanja dovoljno će vas ozlojediti. Poštivanje dress codea nije važno samo unutar kompanije, već i u okviru branše pa i poslovnog svijeta uopće. Malo si tko može priuštiti visok stupanj originalnosti. Hoće li vam se ekscentričnost isplatiti u pravilu ovisi o vašoj financijskoj nezavisnosti ili izrazito debeloj koži! Tko se želi prikazati kao nepouzdan, nezainteresiran i nevješt radnik, najbolje mu je da redovno kasni po nekoliko minuta. Čovjek može biti sasvim solidan radnik i obavljati više posla od onih koji dolaze prije njega, no nadređenih se to ne mora ticati. Kašnjenje je osobito krupan problem u velikim sustavima, gdje pretpostavljeni o zaposlenima sude ponajviše na temelju površnih i lako uočljivih pokazatelja. Osim u ekstremnim slučajevima, teže je ocijeniti kvalitetu posla nego poštivanje radnog vremena. Analiza nečijeg učinka katkad uopće ne dođe na red, jer je dotični već otpisan zbog vremenske neusklađenosti s poslodavcem.

Organizacija
Pojavljujete li se prije početka radnog vremena, nećete biti smatrani junakom, ali ćete biti zapaženi po dobrom. Ta sitnica jednog dana može donijeti prevagu kad se bude odlučivalo o promaknućima, povišicama ili otkazima. Nadređeni ili kolega zatraže vas da donesete određeni dokument ili mu javite značajan podatak iz vaše domene, a vi ih nemate odmah spremne? Malo tko ima sve savršeno organizirano, no postoji razlika između savršeno uređenog stola i kaotične hrpice papira u kojoj pokušavate naći traženi izvještaj ili cjenik. Jednakog učinka ima i nepripremljenost za sastanak. Šefovi i suradnici obožavaju kolegu koji mucajući panično kopa po bilješkama u nastojanju da u zadnji čas pohvata konce.Kreativni kaos smijete imati kod kuće ili kao samostalni poduzetnik, no radite li za druge povoljnije je sve dokumente, pribor i kompjuterske datoteke složiti po najjednostavnijem obrascu. Nevjerojatno je koliko produktivnost raste svakim korakom u smjeru reda. U sređenom okruženju svaki se zadatak obavlja brže i s manje stresa, a što je najzgodnije, kad jednom ustrojite red vrlo ga je lako održavati. Mobitel bi u uredu trebao biti stavljen na vibraciju ili podešen na neutralan zvuk zvona. Znamo što mislite. Ako svi imaju jednako zvono, kako ćete znati da zvoni vaš, a ne tuđi? Međutim, danas je u svakom mobitelu na raspolaganju dovoljno "običnih" ringtonova da bi i u velikoj prostoriji svatko imao "svoj" zvuk. Ljudi s kojima radite mogu biti sasvim fin svijet, ali vjerojatno njeguju različite glazbene ukuse. Ako iz vašeg uređaja zagrmi vama omiljena pjesma promislite hoće li to suradnike razvedriti i dići im radni moral, ili će ih iritirati. Naročito je upečatljiva zvučna eksplozija iz mobitela tijekom sastanaka! Kad se ljudi pokušavaju koncentrirati, smeta ih i zvukovlje koje im u slobodno vrijeme godi. Tko za upotrebu u radnoj okolini programira "otkvačene" ringtonove bit će obilježen kao ekscentrik ili šaljivac, a nijedan od ta dva tipa nije poželjan u većini poduzeća.

Činjenice - Vlastiti notebook na sastancima
Nema štete ako ga unesete i držite poklopljenog. Ako ga otvorite i nešto po njemu črčkate tijekom sastanka, ostavljate dojam da ste zaposleni. No, i drugi sudionici sastanka su zauzeti pa će iz vašeg postupka zaključiti da smatrate svoju obavezu važnijom od njihove. Ako i ne pretpostave da dovršavate neki poslić, pomislit će da pregledavate elektronsku poštu ili da čavrljate, što je još lošije po vaš ugled. Trebate li praviti bilješke, ponesite običan blok i kemijsku, ili unosite svoja zapažanja u dlanovnik.

Četvrtak, 29.03.2012. / Ozren Podnar, poslovni.hr