Recesija je možda uzrokovala visoku nezaposlenost i propast mnogih financijskih institucija širom zemaljske kugle, no humor nas nije napustio.
Tako su se urednici portala Business Pundit odlučili našaliti na račun multinacionalnih kompanija i prepraviti njihove logotipove, naravno u skladu sa kriznim vremenima. Donosimo vam pregled nekih od poznatijih šaljivih logotipova za recesijska vremena.
Citigroup
Jedna od krovnih američkih financijskih institucija koju sa 250 milijardi dolara spašava država, te koja je otpustila gotovo 50.000 zaposlenika, bila je poznata po crvenom kišobranu koji je krasio njen logo. Ova recesija je zaista bila kao grom koji je udario svom silinom u ovu banku, pa shodno tome i novi logo.
Xerox
Poznati tehnološki div zadnji je kvartal prošle godine završio sa jedva milijun dolara profita te je najavio i otpuštanje 3000 zaposlenika. Poznat po svojem inače crvenom logu, danas je više nalik svojoj sjeni ili možda negativu onoga što je nekada bio, pa shodno tome i novi recesijski logo.
Ford
O sapunici zvanoj američka automobilska industrija pisali smo u više navrata no novi logo iz «grafičkog pera» Business Pundita zaista je primjeren multinacionalnom divu Ford. «Fail» ili u hrvatskom prijevodu «Neuspjeh» je jedina riječ kojom se može nazvati prošla a i ova poslovna godina u automobilskom divu koji je u svom stoljetnom postojanju preživio i Veliku Depresiju 1930-tih godina.
LG Electronics
Južnokorejski elektronički div bilježi pad prodaje od 30% do 40% na svim svjetskim tržištima i prisiljen je na rezanje troškova od gotovo 2.2. milijarde dolara. Njihov konkurent Sony je već najavio otpuštanje gotovo 16.000 zaposlenika, no LG mjeru masovnih otkaza ostavlja kao posljednje moguće rješenje. Poznati po svojem stiliziranom i nasmiješenom logu koji nam govori o tome kako je život dobar, u recesiji su se nešto namrštili i poručuju – «Život je težak!»
Nike
Nekada predvodnik poslovnog krda u preseljenju proizvodnje u jeftinije zemlje Azije, ovaj multinacionalni div u proizvodnji sportske opreme najavio je otpuštanje gotovo 1400 zaposlenika širom svijeta. Razlog tome nije samo recesija nego i to što mlađa populacija na Zapadu naprosto više ne nosi Nike proizvode, usprkos više-milijunskim iznosima koje ova tvrtka koristi za reklamu. Poznati po svojoj «kvačici» i sloganu «Just do it», nakon recesije izgubili su oštri uzlet svojeg loga.
Ferrari
Tvrtka poznata po svojim sportskim automobilima i logu sa prpošnim ždrijepcem uzdignutih prednjih nogu, ovu recesiju će dočekati kao umorno kljuse. Iako su prošlu godinu završili čak i sa dosta dobrim poslovnim rezultatima, najavljujući kako kod njih nema recesije, čini se da je ovogodišnji sajam u Ženevi pokazao kako se i bogata klijentela odlučila na štednju. Oni koji nisu izgubili svoje bogatstvo u ovoj recesiji, kupuju «jeftinije» varijante sportskih automobila, no mnogi su se odlučili i na «krpanje» postojećeg voznog parka.
Cisco Systems
Vodeći proizvođač informatičke opreme i mrežnih rješenja nije imun na recesiju. Četvrti kvartal prošle godine završili su sa padom profita od 30%, te su se odlučili na rezanje troškova i zamrzavanje novog zapošljavanja. Nakon recesije urednici Business Pundita odlučili su im dati novo ime – Fijasko Sistemi. No ono što spašava Cisco Systems ove godine je vrlo dobra likvidnost koja im daje priliku za jeftini rast putem preuzimanja posrnulih kompanija.
Dow Jones indeks
Poznati burzovni indeks «Dow Jones» se u ovom vremenu zaista može nazvati «Down Jones». U ovoj recesiji, najgoroj od Velike Depresije 1929. godine, vrijednost «Dow Jonesa» se spustila za 50%. Samo za ilustraciju, 1930-tih je vrijednost indeksa pala za 80%!
Goodyear
Vodeći proizvođač guma za gotovo sve vrste vozila, čije se ime prevodi kao «Dobra godina», kolateralna je žrtva krize u automobilskoj industriji. U prošloj godini ostvarili su gubitak od 77 milijuna dolara i najavili otpuštanje 5.000 ljudi. Čini se da je prošla godina zaista bila «Loša godina» za ovog diva.
Nokia
Finski proizvođač mobilnih telefona će iz ove recesije izaći sa promijenjenim sloganom. Umjesto da povezuje on razdvaja ljude. Prodaja je u zadnjem kvartalu prošle godina pala za 19%, a profit za oko 69%. No, nije bolje niti konkurentima, pa je tako SonyEricsson u prošloj godini ostvario gubitak od 240 milijuna dolara. Za ovu godinu Nokia neće spajati ljude novim proizvodima koji se najavljuju tek u 2010. godini.
Dell
Vjetrovi recesije razbarušili su uredni plavi logo kompjuterske tvrtke Dell. U prošloj godini otpustili su 9000 zaposlenika, te se koncentrirali na tržišta Azije u potrazi za dodatnom zaradom. U 2009. godini najavili su borbu protiv recesije daljnjim rezanjem troškova ali i novim proizvodima.
Chrysler
Trakavica zvana Chrysler ovih je dana završila spajanjem posrnulog američkog diva sa talijanskim Fiatom. Novi logo zaista im priliči jer se sa krizom muče već par godina. Mijenjale su se vodeće strukture i vlasnici no niti jedan od njih očito nije bio novi Iaccocca. Nadajmo se da će im ovim spajanjem konačno procvjetati ruže te da se neće ponoviti novi fijasko zvan DaimlerChrysler.
3M
Ovaj je gigant, poznat po proizvodu «Post It Notes», prošle godine otpustio 2400 zaposlenika, ove godine još 1200 a 3600 poslao u prijevremenu mirovinu. Sve to kako bi srezali troškove i povećali profitabilnost. Tako je čini se zaista prigodan ovaj novi logo u kojem se jedan «M» izgubio u recesiji.
Apple
I za kraj, iako se u ovoj recesiji drži sasvim solidno, štoviše tvrtku Apple analitičari nazivaju “otpornom na recesiju”, urednici portala nisu odoljeli dodati par ugriza legendarnoj informatičkoj “Jabuci”. No, čini se kako u ovoj godini Steve Jobs može zadovoljno trljati ruke. Sa iPhone-om je preuzeo dio tržišnog kolača finskoj Nokiji, iMac-ovi imaju solidnu i čvrstu tržišnu poziciju, a investitori ih kuju u zvijezde. U moru loših rezultata, oni su, čini se, otok investicijske nade.
mr.sc. Ratka Jurković, www.svanconsulting.com
Novi logo za recesijska vremena
Četvrtak, 16.04.2009.