Ljudski mozak, bilo to opravdano ili ne, najviše zaključaka donosi na temelju prvog dojma pa se zbog toga valja potruditi da potencijalno dobra karijera ne završi nakon prvih osam radnih sati.
Početak karijere na novom poslu istovremeno je i uzbudljiv i uznemirujući. S jedne strane, otvaraju vam se vrata budućnosti, a s druge koračate po terenu prekrivenom nepoznatim opasnostima.
Jedan od najboljih načina za olakšavanje plovidbe nemirnim vodama novog zaposlenja jest ostaviti odličan dojam prvog dana. Nije loše to ponoviti i idućih dana, ali prvi je dojam najupečatljiviji. Jest, on je i precijenjen jer nije istina da je moguće otprve prosuditi nečije vrline ili mane, ali naši umovi konstruirani su tako da nesrazmjerno mnogo zaključaka izvode na temelju početnog unosa podataka. Vjerojatno je to posljedica davnašnje prilagodbe životu u prirodi, kad je samo prva prosudba situacije bila relevantna. Dolazi li šušanj od jelena ili sabljastog tigra? Naši su preci imali samo jednu priliku za ispravnu ocjenu. Dakle, dobar dio vaše sudbine na poslu ovisi o tome što će vaši nadređeni i kolege pomisliti o vama na temelju prvog dana. Stoga ne čekajte iduće prilike za dobar početak već izazovite divljenje odmah. Novi poslodavac sigurno vam je naznačio kad trebate doći na posao. Iznenadite ga i pojavite se desetak minuta prije iako neki stručnjaci preporučuju dolazak i 20-30 minuta prije dogovorenog termina (pod uvjetom da je u to vrijeme ured ili pogon uopće otvoren - skakutanje pred ulaznim vratima ipak nema smisla). Uputite se prema vašem “novom domu” izvanredno rano tako da vas ni gužve, zastoji ili neki nepredviđeni događaji ne mogu uzrujati. Bude li se vaše putovanje prema radnom mjestu odvijalo u uvjetima udobnog viška vremena, ostat će vam više energije za nošenje s konkretnim zadacima.
Točnost prije svega
Možda će vaš direktni nadređeni ili mentor doći nakon vas, ali to nije vaša stvar - bolje je da vi čekate njega nego on vas. Želite li ostaviti povoljan dojam, nikako si ne možete priuštiti kašnjenje prvog dana, neovisno o tome kakva je politika kompanije. Naknadno, ako utvrdite da je u tom pogledu disciplina labava, nitko vam ne brani da joj se prilagodite. U poslovnom svijetu vremenska točnost i netočnost vjerno odražavaju organizacijske vještine i pouzdanost. Kašnjenje često odražava niz drugih nedostataka, koje većina poslodavaca ne želi uočiti kod svojih radnika. Dođete li kasno, na vas će gledati kao na nekog tko se kasno vraća s pauze za ručak i tko zadnji ulazi u sobu za sastanke. Bilo to istina ili ne.Prilikom razgovora za posao uočite kako se odijevaju zaposlenici i prvog dana dođite malo konzervativnije odjeveni. Napominjemo - samo malo konzervativnije. Vjerojatno neće biti potrebno doći u trodjelnom odijelu, jer cilj vašeg izbora odjeće mora biti iskazivanje poštovanja, bez jakog odudaranja od okoline. Ako opazite da prosječan radnik nosi jeans i majicu, hlače i pažljivo izglačana majica bit će dovoljni i vama za prvi dan. Ne možete li se sjetiti kakav je dress-code u novoj sredini, bolje je da pogriješite u smjeru konzervativnosti nego neobaveznosti. Profesionalni pristup valja kombinirati s pristupačnim stavom. Dobar dojam prvog dana podrazumijeva i predstavljanje vlastite osobe kao ugodne i prijateljski nastrojene. Svakog s kime se upoznajte pozdravite s umjerenim, toplim osmijehom i razumno čvrstim stiskom ruke. Ne budite prenametljivi što se tiče zbližavanja, jer stari kolege malo kada primaju novake u svoje okrilje bez “probnog roka”.
Skupljajte informacije
Vjerojatno ćete se prvo zbližiti s nekim tko je također nov ili je došao u tu sredinu nedugo prije vas. Kad usvojite duh i kulturu poduzeća, neće proći dugo da se počnete osjećati kod kuće. Vaši novi kolege možda neće uočiti vašu pristojnost niti će im ona nešto osobito značiti, ali bi bilo kakvu nepristojnu gestu sigurno zapamtili. Izrazite razumno i umjereno zanimanje za sve što je vezano za vaš djelokrug posla. No, nemojte postavljati pitanja o stvarima koje biste trebali sami znati, jer će nekome to sugerirati sniženu inteligenciju. Skupite ključne informacije o protokolu, procedurama, opremi i projektima koji bi se vas mogli ticati. Ostavite po strani pitanja koja bi mogla zadirati u poslovnu tajnu ili koja su osjetljiva, primjerice dug poduzeća, eventualni sudski procesi ili sukob s moćnim političkim lobijem. Osim izbjegavanja pitanja poput “hoće li se direktor izvući na suđenju”, ne dotičite se osjetljivih tema kao što su politika, religija ili seks. Ostavljanje dobrog dojma ne znači praviti se važnim. U nekim aspektima upravo je potrebno ne eksponirati se odviše. Najvažnije je slušati i učiti tako da biste mogli opipati novu sredinu i njene stanovnike. Isticanje je poželjno u kasnijoj fazi, kad se od vas bude i očekivalo da uđete u neku vrstu natjecanja za povišicu i napredovanje - ili čak za samo zadržavanje posla. Za početak, upoznajte nove dužnosti i doznajte kako diše ekipa čiji ste upravo postali član.
Činjenica: Ne namećite nove ideje
Poneki pridošlice žele brzo zadiviti nove kolege tako što iz rukava izvuku nekoliko izvanrednih zamisli za poboljšanje poslovanja. Ako vam pretpostavljeni izričito ne naloži da izrazite svoje mišljenje, držite ga za sebe. Nuđenje savjeta u ranoj fazi zvuči bahato, jer kao novak niste vjerodostojni. Osim toga, ljudi se u pravilu ne vole mijenjati pa nemojte vi biti osoba koja će nekoga podsjetiti na ono što im je mrsko.
Ozren Podnar, poslovni.hr