Donald Trump je jedan od najbogatijih i najpoduzetnijih svjetskih kapitalista. Svoje iskustvo vođenja ispričao je u više knjiga. U jednoj takvoj - Trump 101 - Put k uspjehu - govori i o dobrom (tj. podnosivu) načinu priopćavanja otkaza. Evo kako o ovoj temi razmišljaju lideri krupnog biznisa.
Zahtjevan sam, ali pravičan i moji su suradnici toga svjesni, tako da sam rijetko kad imao problema na ovom području.Kad ste s nekim došli do točke otpuštanja, možda još možete pokušati učiniti nešto da izbjegnete takav ishod. Upitajte se - može li se nečiji učinak poboljšati dodatnom edukacijom, mentoriranjem ili promjenom vrste posla. U svakome takvu slučaju morate biti konkretni i točno osobi priopćiti što od nje očekujete i u kojem roku. No, ne zaboravite jasno naglasiti: "Ne ostvarite li tražene rezultate, slijedi vam otkaz!"
Davanje otkaza i izgovaranje rečenice "otpušteni ste" nije ugodno ni jednoj strani. Bez obzira na to o kome je riječ - o nekome tko je doista nešto upropastio, tko ne ostvaruje dovoljne rezultate ili se jednostavno ne snalazi -to nije zabavno, kaže Trump. Otpušteni djelatnici mogu postati neprijatelji dotadašnje tvrtke ili vodstva, s opasnošću da to prenesu na bivše kolege koji ostaju u tvrtki. (Sjetite se izreke: "Kolikogod su problem oni koje otpuštate, još su vam veći problem oni koji ostaju."). To je još jedna loša strana otpuštanja, kao što i zapošljavanje zamjene može biti dugotrajan, skup i neizvjestan postupak. Mnoge se kompanije stoga, iz posve pragmatičnih razloga, trude zadržati ljude kad ovi i ne daju rezultate. (No, druga su vrst kompanije koje grade iskreno zajedništvo i međusobnu lojalnost vlasnika, vodstva i zaposlenika.). Zbog svih rizika, razmatranju i pripremi otkaza treba posvetiti najveću pozornost i ne raditi ništa na brzinu, bez čvrstih dokaza u rukama. Poslodavcu se savjetuje da na vrijeme razvije jasna pravila koja određuju sve situacije - zašto se i kako nekog može otpustiti. Ta pravila, kao dio korporacijske kulture, svima trebaju biti unaprijed dobro poznata. Menadžere se usmjeruje na promišljeni postupak, djelatnicima se jamči da odluke o njihovoj lošoj sudbini neće biti donesene naprečac, u hiru, iz osvete ili neznanja. O Trumpovim pravilima čitajte više u nastavku. Ako ste šef, pred vama je model koji vam § možda može ustrebati (bolje ne). Ako niste od šefova, kao "običnom" djelatniku bit će vam zanimljivo više doznati o tome kako razmišlja druga strana. I da to nije uvijek zločesto, kakav se stereotip često nameće za "one gore".
Praktična strana priopćavanja otkaza ili nečeg slično neugodnog svodi se na nekoliko dobrih pravila. Nikad ne dolazite na sastanak na kojemu ćete dati otkaz ljutiti ili nervozni, pod stresom zbog nečeg što se dogodilo prije. Ako tijekom razgovora osjetite da u vama počinje rasti ljutnja - odmah se udaljite, predlaže iskusni Trump. Priopćiti neugodnu vijest osobi smijete samo u četiri oka, nikad pred kolegama. Ne započinjite razgovor, ako nemate dovoljno vremena za korektnu izvedbu. To ne može biti pet minuta, ali nema mjesta ni suvišnom duljenju: recite što imate, saslušajte osobu, eventualno nešto dodajte, i kraj. Ne upuštajte se u raspravu, budite uljudni i poslovni, ali dopustite osobi da kaže što ima reći. Očekujte da se sugovornik može uzrujati - tada ne dolijevajte ulje na vatru, uzvratite smirenim i kontroliranim tonom. Emocije u razgovoru kontrolira strana koja je manje njima obuhvaćena. Korektan način podrazumijeva da nikad ne napadate ili odbacite cijelu osobu. Može se govoriti o određenim slabim rezultatima, ali se osobi ukazuje dužno poštovanje. Pokažite da vidite i neke njezine dobre osobine. No, najvažnije se usredotočiti na potrebe organizacije koje dotična osoba ne može ispuniti. U tome nema ništa odbacujuće. Možda će otpušteni djelatnik, svojom ukupnošću, sa svim svojim osobinama i znanjem biti dobrodošao u nekoj drugoj organizaciji, na drugom poslu, gdje su okolnosti drukčije. I nikad ne priopćujte loše vijesti uoči događaja koji je osobi privatno važan (svadba u obitelji...). Neki smatraju da to ne treba činiti ni uoči vikenda pa niti pred odlazak na godišnji odmor. Sve ovisi o konkretnoj situaciji. Razgovor vodite u dobrom ambijentu, nikad tako da vas mogu čuti ili vidjeti drugi.
Trump o svom pristupu kaže: "Zahtjevan sam, ali pravičan i moji su suradnici toga svjesni, tako da sam rijetko kad imao problema na ovom području." Kad do otpuštanja ipak dođe, Trump dosljedno pazi da sve izvede do kraja pravilno. U osjetljivim situacijama dobro se posavjetovati s nekim, izvan ili unutar tvrtke, uz napomenu da to mora biti osoba od povjerenja, s odličnom sposobnošću rasuđivanja i razumijevanjem vođenja biznisa. Trump još kaže: "Ne zatvarajte oči pred lošom izvedbom i rezultatima zaposlenika! Što prije porazgovarate i osigurate osobi ispravan smjer i potrebnu podršku, veća je vjerojatnost da ćete je vratiti na put. Izvlačenje onog najboljeg iz svakog djelatnika znak je dobroga vođenja."