Postoji jedna "mina" na koju možete lako nagaziti kod preseljenja posla "kod kuće". A to je - bliža okolina. Ukućani, žena, muž, dečko, cura, djeca, susjedi... svi oni koje susrećete kada ste "kod kuće" jako teško mogu percipirati i shvatiti da je rad kod kuće isto kao da ste negdje u uredu.
Nekad davno u SF filmovima se prikazivalo kako glavni lik radi od kuće, ima neku modernu tehnologiju i sve je bilo hype i über cool. Danas, kad je kriza stisla i optimizacija troškova postala gotovo najvažnije stavka svake tvrtke, rad od kuće je ponovno postao atraktivan način uštede ili čak radni life style nekih pojedinaca. S druge strane, uspjeli smo se tehnički toliko razviti da lik iz SF filma i nije više über cool, jer imamo 10 puta bolje igračke od njega :) A i cijela industrija se promijenila s vremena kada smo se divili takvim filmovima. Danas više radimo glavom (mozgom, da bude precizan), a manja drugim ekstremitetima našeg tijela.
No, vjerujem da je priča sa troškovima, optimizacijom poslovanja i svega vezano uz čistu lovu danas najvažnija priča. Stoga, odlučite li se za rad od kuće (kao djelatnik ili kao vlasnik tvrtke) volio bih podijeliti par vlastitih razmišljanja iz te sfere.
Prednosti rada od kuće:
- sami definirate svoje radno vrijeme
- ne gubite vrijeme na putovanju i nema troškova putovanja na radno mjesto
- radnu okolinu prilagođavate svojim potrebama
- manji troškovi (najam prostora, parking ...)
- ne gubite vrijeme i energiju na kompanijske pričice (chit-chat)
- lakše se fokusirati na posao
- dostupniji ste obitelji kad vas treba
- možete raditi još jedan ili dva dodatna posla koji će povećati prihode / poslovne prilike
Nedostaci rada od kuće:
- sami definirate radno vrijeme (ako ga uopće definirate)
- uvijek ste dostupni na telefon
- trošite vlastitu opremu za rad
- uvijek ste dostupni ukućanima
- ne znate neformalna zbivanja u kompaniji
- potrebno uložiti više vremena za dogovaranje projekata ako u samom početka svi podaci nisu do kraja jasni
- gubitak kontakta s kolegama
- teže se fokusirati na posao ako ne postavite jasne granice
Kao što to uvijek bude u životu (a posebice u poslovnom) i ovakav oblik funkcioniranja potrebno je testirati prije nego ga uvedete u stalnu upotrebu. No, za ovu kolumnu bih izdvojio jednu "minu" na koju možete lako nagaziti kod preseljenja posla "kod kuće". A to je - bliža okolina. Ukućani, žena, muž, dečko, cura, djeca, susjedi... svi oni koje susrećete kada ste "kod kuće" jako teško mogu percipirati i shvatiti da je rad kod kuće isto kao da ste negdje u uredu. Naime, oni imaju osjećaj da to što ste u kući i mogu vas vidjeti lako mogu dio kućanskih poslova prebaciti na vas - "Pa kad već ideš po poštu, odbaci smeće" ili "Hoćeš kavu sada kad je sebi slažem?" I tada se dešava da uz najbolju volju pokleknete, imate neprijateljskiju okolinu nego u uredu, teško se koncentrirate, doživljavate neugodne situacije jer dijete urla u trenutku kada pričate s potencijalnim klijentom...
Stoga, odlučite li raditi "kod kuće" ili su vas prilike natjerale na to (rezanje troškova, gripa, life style...) vrlo je bitno imati definirana pravila funkcioniranja za sebe i svoje ukućane. Potrebno je jasno definirati u kojem vremenu niste dostupni za kućne aktivnosti i kada vas nije dobro smetati (ni zvati na telefon). Treba jasno dati do znanja i sam sa sobom se dogovoriti kad ste u "kućnom radu" te ako takav posao ne uključuje gledanje TV-a, onda ga ne gledate tokom svog radnog vremena. Ista stvar je i sa svim drugim stvarima. Prilagodite si kućno radno mjesto da bude radno mjesto.
Također treba biti oprezan i jasno odijeliti kada je posao "kod kuće" završio i da ste nakon tog vremena postali ukućan. Sa svim svojim pravima i obvezama. Stoga radili 6 sati ili 10 sati dnevno i kad ste jasno komunicirali okolini kako od tog trenutka "niste više na poslu", tada nema vraćanja na posao, nema pričanja telefonom o poslu i najvažnije - nema poskrivećki skakanja u svoju radnu sobu kako bi uštipnuli još malo vremena za napraviti nešto. Ovo zadnje je posebno opasna situacija jer vam se može desiti da vam život ujedno postane i vaš posao - 24 sata. U konačnici, ili će obitelj i obiteljski život patiti ili će patiti poslovne aktivnosti. Jasna distinkcija pravila, ma što jasna - OŠTRA DISTINKCIJA kada, kako, gdje i koliko raditi "od kuće" funkcionira i bude svima dostupna, prihvaćena i usuglašena, tek tada posao "od kuće" može dobro funkcionirati.
Vidimo se drugi tjedan.
Goran Blagus, business coach, u poslovnim vodama je od 90-ih godina. U svojoj dosadašnjoj karijeri vodio je dvije privatne tvrtke i radio u korporaciji. Oboružan iskustvom iz proteklog vremena i sve zajedno objedinjeno coaching tehnikama i vještinama danas pruža usluge managerima i vlasnicima kompanija da naprave "onaj sljedeći korak". Posjeduje certifikat engleske coaching skole (AOEC), te dodatno ulaže u vlastito znanje i vještine kroz razne seminare, radionice i edukacije.
Specijaliziran je za poslovni (business) coaching, te pruža uslugu on-line coachinga uz koju daje i svoju osobnu garanciju. Možete mu se obratiti sa svojim pitanjima na [email protected] ili posjetiti njegove web stranice na www.blagus.eu