Radne navike koje šefovi vole

Inicijativa i samostalnost su osobine koje većina pretpostavljenih poštuje, no u nekim je sredinama teško ih je pokazati jer postoje šefovi koji žele nadzirati svaku fazu posla.

Nedavno smo pisali o najgorim zaposleničkim osobinama i navikama koje najviše idu na živce nadređenima.

Ta su se obilježja ticala nuđenja izlika, jadikovanja, neurednosti i manjka inicijative. Sva ona imaju zajedničku crtu po tome što kradu šefovo vrijeme i energiju. Razmotrimo ovaj puta radne navike i osobine koje nadređeni cijene kod svojih zaposlenika. I one su međusobno srodne utoliko što štede vrijeme i energiju nadređenog. Posljedično, i vi i vaš nadređeni zahvaljujući tim osobinama izgledaju bolji i sposobniji. Razvijanje poslovnih navika i obilježja koje dovode do uspjeha nije lako, jer da jest svatko bi ih posjedovao. Valja reći i da nije svakome dano da ih razvije, kao i da nisu sve radne okoline plodno tlo za kvalitetne zaposlenike.Primjerice, inicijativa i samostalnost dvije su hvalevrijedne osobine, koje većina pretpostavljenih poštuje, no unekim je sredinama teško biti samoinicijativan jer postoje šefovi koji žele nadzirati svaku fazu posla. To radnoj snazi ulijeva strah od posljedica i tjera ih da se zadržavaju u zadanim okvirima i pomiču se samo po izričitoj naredbi. Ako imate sreće da ne radite pod takvim rukovoditeljem, inicijativa i samostalnost će vam se isplatiti. Sposoban zaposlenik ne postavlja pitanja nadređenom na svakom koraku tijekom izvođenja posla, jer bi mu time izazvao gubitak vremena. Razvijte instinkt koji će vam govoriti kada je potrebno obaviti konzultaciju, a kada djelovati samostalno. Inicijativu nije nužno iskazivati “iznebuha”. Postoje i službene prilike za to. Svaki put kad imate na rasporedu sastanak, bilo u četiri oka s nadređenim, ili u velikoj skupini, dođite pripremljeni sa što više relevantnih podataka i zamisli. Relevantnih s obzirom na vaš položaj kod poslodavca i granu gospodarstva u kojoj radite. Šefovi vole pripremljene radnike, umjesto onih koje je potrebno voditi za ruku i objašnjavati pojmove. Pripremljenost je dokaz angažiranosti, motivacije i stručnosti, tri osobine koje učvršćuju položaj kod poslodavca.

Zanos i optimizam
Za razliku od inicijative, entuzijazam je praktično uvijek dobrodošao i u očima nadređenih i kod suradnika. Menadžeri teško trpe radnika koji, kad mu je povjeren novi posao, gunđa da je neizvediv. Nije isključeno da je takav radnik u pravu, no menadžeri će ga doživjeti kao problem i zapreku, a ne kao rješenje. Ako nova inicijativa i propadne, bolje je da se pročujete kao zaposlenik koji ju je pokušao sprovesti u djelo, umjesto kao zloguki prorok, koliko god to bilo financijski škodljivo za poslodavca. Uostalom, on je smislio dotični zadatak, ne vi. Ako i ne osjećate entuzijazam u pogledu određenog zadatka ili smjera kojim se kreće poduzeće, držite se kao da ste oduševljeni onim što radite i mjestom na kojemu se nalazite. Dobri su izgledi da će pod dojmog vašeg držanja i drugi povjerovati da se isplati uložiti dodatnu energiju u obavljanje posla. Entuzijazam je zarazan i diže raspoloženje kod okoline, a svatko je zahvalan onome tko mu podigne raspoloženje. Pobjednici su ljudi koji obavljaju poslove izvanredno dobro čak i kad im nije do rada. Većina je sposobna odraditi stvar dok je u visokom raspoloženju, a prava kušnja nastupa kad čovjek nije motiviran i pun energije. Umjesto da odete na bolovanje ili se na poslu držite kao mučenik, održite visoku disciplinu i kad ste izvan forme. Maksimalan angažman unatoč niskom raspoloženju obilježje je djelotvornog radnika, dok se oni koji se ne uspijevaju motivirati moraju zadovoljiti s prosječnošću, koliko god bili nadareni. Da budemo precizniji, pravite se da prihvaćate kritike i ne sporite se oko njih, osim ako niste uvjereni da vas kritičar želi poniziti. Ako je kritika opravdana, usvojite je i učite iz nje. Ako je neopravdana, zanemarite je, ali svejedno ostavite dojam da uvažavate što vam sugovornik iznosi. Niste li sigurni da je neopravdana, razmislite o onome što vam je rečeno. Uspješni radnici ne bježe od tuđih ocjena svog rada, već ih aktivno traže. Nemojte se zavaravati misleći da tuđa mišljenja nisu važna ili da je svejedno kako obavljate posao. U poslovnom svijetu ugled i vjerodostojnost igraju ključnu ulogu u određivanju kako će tko brzo i daleko napredovati.

Prihvaćanje kritike
_Postavljanje u obrambeni položaj kad vam netko upućuje kritiku može vas privremeno zaštiti od neugodne istine, ali će vam i uvelike ograničiti potencijal. Nepokolebljiva uljudnost je još jedan adut čiji se značaj potvrđuje na duži rok. Istraživanja pokazuju da zastrašivanje i šikaniranje radnika umanjuje poslovne rezultate u poduzeću. Iako ima iznimaka, većina uspješnih ljudi ne prijeti i ne razmeće se svojim utjecajem. Oni shvaćaju da svakome treba potpora, suradnja i ohrabrenje. Osim što zlostavljanje kolega i podređenih narušava uspjeh tvrtke, ono stvara i otpor koji se u budućnosti može materijalizirati i okrenuti se protiv zlostavljača. Nije isključeno da ćete se jednom naći u milosti i nemilosti onog koga ste gazili kad ste imali priliku.Snalaženje u timskim okvirima još jedan je fantastičan adut za poslovni uspjeh. Fantastično je koliko posla ljudi uspijevaju obaviti ako se ne zamaraju pitanjem kome će biti pripisane zasluge i tko će se pojedinačno okoristiti. Uspješni radnici dobro se slažu s drugima, ne izdižu sebe iznad cjeline, ne nadmeću se sa suradnicima i ne skreću drugima pažnju na svoje uspješne poteze. Takvim si postupcima timski radnici stvaraju snažan sustav potpore u kojemu im je mnogo lakše plivati nego okorjelim individualcima.

Tečajevi, publikacije i mailovi - Pratite novosti i budite u toku

Uvijek je bilo povoljno biti u toku, no u današnjoj je ultradinamičnoj poslovnoj klimi još važnije. Brzi napredak tehnologije i razvoj poslovnih modela zahtijeva od radnika da stalno drže korak. Pratite stručne publik acije, prijavite se za obavijesti i newslettere od relevantnih tvrtki, pohađajte tečajeve i obiđite poneko predavanje. Uspijete li nadređenom predložiti svježe ideje na temelju tekućih informacija, i on će dobiti plus što vas je angažirao.

Dojam i organiziranost - Dolazite na posao ranije
Ostajanje prekovremeno ne mora nužno ostaviti dojam pred nadređenim da se jako trudite. Vaš će nadređeni vjerojatnije zaključiti da ste pomalo nesređeni i nedjelotvorni i da prekovremenim radom nadoknađujete vlastitu slabiju organiziranost, što vam svakako neće biti plus u njegovim očima. Treba li vam dodatnog vremena za obavljanje posla, bolje ćete dojam ostaviti ranijim dolaskom.

Ozren Podnar, poslovni.hr

Utorak, 27.10.2009.