Radoholičarstvo nije formula za uspjeh

Uspješni ljudi učinkovito koriste svoje vrijeme, ali to ne znači da rade 24 sata dnevno svih sedam dana u tjednu. Naporan rad zajednička je karakteristika među gotovo svim uspješnim biznismenima, ali ima puno više smisla reći da oni rade pametnije, a ne teže ili napornije.

 

Prvo razmisli, pa onda skoči. Kada razmislite o toj uobičajenoj izreci koju će vam uputiti mnoge mudre glave, shvatit će te da im nije namjera spriječiti vas da brzo djelujete, već da vas upozore kako je važno pripremiti se za ono što vas čeka kad skočite. Primjerice, ako planirate putovanje, naravno da ćete željeti saznati kakva je hrana, je li hotel uredan, kakav je noćni život… Isti takav stav morate imati kad trčite za uspjehom u poslovnoj karijeri.

Definicije uspjeha mogu varirati i ovise o vašim očekivanjima, a i postoji neizmjeran broj načina kako doći do uspjeha. No, ljudi prečesto u želji za uspjehom ne razmisle prije nego što skoče i stvaraju kriva očekivanja što je potrebno da bi bili uspješni. Čak i gore, mnogi prihvate mitove o uspjehu koji se čine korisnima, ali u praksi su totalni promašaji. Jednostavno rečeno, koliko je važno razumjeti što je potrebno da bi se postao uspješan, još je važnije da se upoznate s pogrešnim načinima.

Svima se morate svidjeti
U zemlji gdje postoje samo dvije istaknute stranke morate se svidjeti 51 posto ljudi kako biste dobili na izborima. Međutim, kad postoji nekoliko snažnih političkih stranaka, možete osvojiti vlast čak i ako 75 posto ljudi glasuje za nekog drugog.

"Ukratko, pronađite mjeru (što nije ni malo lako), tako da ne pate ni vaša karijera, ali ni privatni život. Majstor delegiranja koji uvijek neprimjetno uspije izvršiti nemoguć broj zadataka samo 'zamahom svog čarobnog štapića' otići će dalje od osobe koja sve pokušava napraviti sama, zanemarujući sebe i svoju obitelj."Slično je i u poslovnom životu i velika je zabuna da vas ljudi moraju voljeti kako biste bili uspješni. Jasno, neljubazno ponašanje sigurno neće dovesti do cilja, ali u poslu moramo biti svjesni da se radi o kapitalizmu, a ne o demokraciji. Ima dana kada su financijske brojke i rezultati poslovanja važniji nego ljudski odnosi. Dodatno, morate imati snage za donošenje teških liderskih odluka, kao što je otkaz neproduktivnom, ali svima dragom zaposleniku (uistinu pouzdan način da se nekome ne svidite) ili da samouvjereno izrazite svoj stav o nekoj temi iako je to nepopularno stajalište.

Nepopularne odluke neizbježan su dio poslovnog svijeta: sjetite se najviših direktora ili menadžera koji moraju otpustiti ljude tijekom spajanja ili rezanja gubitaka (kao što je to nedavno morao glavni izvršni direktor farmaceutskog diva Pfizera Jeffrey Kindler koji je otpustio deset tisuća ljudi i za to primio 36 posto povišice – on je definitivno nepopularna osoba). Ili zamislite neodobravajuće poglede kada istaknete svoj doprinos za projekt u kojem netko drugi želi preuzeti zasluge. Može izgledati kao da tu drugu osobu 'bacate pod autobus', dok vi samo želite priznanje za svoj doprinos.

Uspješni ljudi u poslu, jednako kao i u privatnom životu, fokusiraju se na primjereno i etičko postupanje u određenoj situaciji. Pritom ne razbijaju previše glavu vole li ih ljudi zbog toga.

Morate biti radoholičar
Naporan rad zajednička je karakteristika među gotovo svim uspješnim ljudima, ali ima puno više smisla reći da oni rade pametnije, a ne teže ili napornije. Naravno, trosatna pauza za ručak, produženi odmori i neposvećivanje nimalo svog slobodnog vremena poslu i karijeri pravi je put u propast ili stagniranje.

Uspješni ljudi učinkovito koriste svoje vrijeme, ali to ne znači da rade 24 sata dnevno svih sedam dan u tjednu. Jasno, moraju redovito pregledavati e-mailove ili javljati se na poslovni poziv uvijek i u bilo koje vrijeme, ali uspješni ljudi znaju i puno toga napraviti odjednom. To su u mogućnosti jer znaju delegirati posao, pažljivim odabirom poslovnih projekata i uspješnim balansiranjem između poslovnog i privatnog života. Uspješne investicijske tvrtke, primjerice, ulažu u mali broj poslova, ali na njih usmjere svu svoju energiju i resurse kako bi uspjeli u tim poslovima.

Ukratko, pronađite mjeru (što nije ni malo lako), tako da ne pate ni vaša karijera, ali ni privatni život. Majstor delegiranja koji uvijek neprimjetno uspije izvršiti nemoguć broj zadataka samo 'zamahom svog čarobnog štapića' otići će dalje od osobe koja sve pokušava napraviti sama, zanemarujući sebe i svoju obitelj.

Diploma s uspješnih sveučilišta nije pretpostavka za uspjeh
Diplome sa zvučnih fakulteta su nužno potrebne; to je uistinu važno. U današnjem svijetu, međutim, diploma nije ulaznica za ulicu uspješnih iako još uvijek postoje oglasi za posao u kojima je nužna diploma s najboljih škola.

MBA s neke od poslovnih škola je samo veliko šareno pero zataknuto za vaš šešir zbog kojeg iskačete u masi. Na koncu, sve je u tome koliko ste sposobni. Postoje brojne priče o čudesnom uspjehu onih koji su čak i izbačeni s fakulteta i na kraju su zaradili milijune, postoji više onih prosječnih priča u kojima se možemo pronaći.

Primjerice, bacite pogled na vodeće ljude američkog Della, jedne od najvećih svjetskih IT tvrtki. Polovica Dellovih 12 najviših direktora nema MBA s nekih od istaknutih škola, a četvorica nemaju nikakvu diplomu poslijediplomskog studija. Zaključak - uspješni ljudi postižu rezultate učinkovitim doprinosom poslu, projektima i životu – sa ili bez šminkerske diplome.

Novac određuje uspjeh
Novac je odličan, ali neće vas učiniti ni više ni manje sretnim bez obzira na mogućnosti i fleksibilnost koju garantira. Ako definirate uspjeh prema težini svog novčanika, shvatit ćete s tugom da netko uvijek ima više od vas, osim ako niste Bill Gates ili Warren Buffet.

Novcem se mogu kupiti večere, kuće, automobili i što god poželite, ali nema cijene koju možete platiti za iskrenog prijatelja, dobre odnose u obitelji, svoje hobije ili druge aktivnosti. Usto, sav novac svijeta neće napraviti posao za vas da biste bili uspješni i da biste ispunili svoje ciljeve – on, u nekim slučajevima, samo može biti rezultat vaših napora i ciljeva.

Uspjeh se može definirati kao postavljanje dostižnih, ali izazovnih ciljeva i njihovo ostvarivanje. Za neke je to možda financijska brojka, ali koja? Čini se da mnogi ljudi ne mogu odgovoriti na to pitanje. Izglednije je da ciljevi trebaju biti koncentrirani na završavanje fakulteta i izlazak jednom tjedno s prijateljima ili kvalitetno provođenje vremena s ljudima do kojih vam je stalo. Jasno, nema ničega pogrešnog u imanju nekih profesionalnih ciljeva, kao što je unapređenje na poslu ili veći broj klijenata u sljedećoj godini.

Moglo bi se reći da je vlasnik neke manje tvrtke s potencijalom rasta uspješniji od predsjednika uprave na listi 500 najvećih tvrtki magazina Fortune jer ovaj nije ispunio ciljeve. Naravno, on ima znatno više novca i više ciljeve, ali na koncu nije uspio. Kada postavljate ciljeve i postignete ih, osjećat ćete se ispunjenim i, što je još važnije, steći samopouzdanje koje je nužno da biste prešli na sljedeću razinu i bili uspješni.

Utorak, 31.01.2012. / Luka Filipović, Askmen / tportal.hr