Tehnike savjetovanja i šefova povratna informacija (feedback) vjerojatno su najrašireniji menadžerski alati. Ken Blanchard tome dodaje i druga dva: pohvalu i preusmjeravanje (ispravljanje pogrešnog rada). Taj vrhunski američki stručnjak i autor (sa serijom knjiga One Minute Manager) smatra kako te vještine dobro dođu i na poslu i kod kuće.
O pohvali
- Pohvala je poruka odobravanja, poticaj da se nastavi istim smjerom. Nažalost, moderni ljudi nemaju naviku bodrenja drugih, najprije zato jer su o tome malo učili, drugo jer to zahtijeva pažnju, održavanje kontakta, usmjerenost na dobre strane druge osobe. Iako se svi slažemo da je pohvala 'odlična stvar', nekako ćemo brže izreći zamjerku i prigovor.
Postoji i normativ za pohvale. Kako kaže Blanchard, rukovoditelj bi trebao odvojiti dva sata na tjedan za tekuće pohvale, stoje oblik bodrenja suradnika u radu. Upišite u tjedni planer obvezu dva sata davanja pohvala, kao što to činite i za svaku drugu aktivnost (sastanak, dogovor, pisanje). Da bi se moglo pohvaliti ljude, treba biti među njima, diskretno pratiti njihov rad i rezultate, što se i očekuje od jednog šefa. U struci se takav model stalne pristutnosti naziva: Management By Walking Around ili rukovođenje šetnjom naokolo. Uhvatite ih na djelu, čim učine nešto dobro!
Ne treba čekati samo na odlične poteze, već pohvalite i ono približno ili dovoljno dobro. Pogrešno je čekati samo najbolje rezultate; uz pohvale će odlični rezultati doći prije! Dobro ponašanje suradnika se satoji od niza donekle dobrih ponašanja. Dakle, "proizvodnja" odličnog suradnika je proces, u čemu je alat pohvala vrlo važan. Pri davanju pohvala vrijede neka osnovna načela: Odmah! Konkretno! Napredak! Recite konkretno čovjeku što je dobro napravio i to odmah nakon događaja (ne čekajte). Stavite naglasak na pomak! ("Napravili ste dobar ugovor u dogovorenom roku. Ugovor sam prezentirao upravi te smo svi - i vi i ja i cijeli odjel ostavil dobar dojam.") Slobodno iskažite osjećaje da ste zadovoljni, ponosni, privrženi. Općenite izjave tipa: "Cijenim vaše napore."; "Nastavite samo tako." - slabije su kvalitete, premda je i to dobrodošlo.
Pohvale su redoviti dio svake jednostavne komunikacije, u biti - odlična dopuna službenim razgovorima o provjeri napretka osobe. Primatelj se usredotočuje na stvari koje drugi dobro vide. Zato je davanje pohvala od koristi i davatelju (šefu, kolegi) i primatelju. Pohvale stvaraju dobre veze i učvršćuju ih.