Kada dođu na svoje prvo radno mjesto većina mladih želi se dokazati. Stalo im je da pokažu kako su sposobni i marljivi te da mogu dobro obavljati posao na koji su primljeni. Drugim riječima, većina njih vrlo je motivirana i puna entuzijazma. No, nakon otprilike šest mjeseci taj entuzijazam polako se gubi. Što je najčešći uzrok tome?
Naše radno mjesto - Dok ulazite na ovo radno mjesto, molim vas, izaberite da današnji dan bude sjajan dan. Vaše kolege, klijenti, članovi tima, a i vi sami biti ćete zahvalni na tome. Pronađite načine da se igrate. Možemo ozbiljno shvaćati svoj posao, a da ne budemo i sami ozbiljni. Budite koncentrirani kako biste bili prisutni onda kad ste najviše potrebni klijentima i članovima tima. A ako osjetite da vam opada energija pokušajte s ovim sigurnim lijekom: pronađite nekoga kome je potrebna pomoć, riječ podrške ili dobar slušatelj - i popravite mu dan. - S. Lundin, H. Paul i J. Christensen Fish
Iako uzroci, dakako, mogu biti najrazličitije vrste, jedan se pojavljuje vrlo često, a to je nedostatak adekvatne opreme i materijala potrebnih za obavljanje posla. Svi smo imali iskustvo koliko je frustrirajuće kad se od nas očekuju rezultati (a i mi sami ih od sebe očekujemo), a nemamo sve što nam je potrebno da bismo to i ostvarili. Još je gore ako procijenimo da se rukovoditelj previše ni ne trudi to nam osigurati. U takvim trenucima zaposlenik se počinje pitati je li posao koji radi uopće važan za tvrtku i je li ikome uopće stalo da se taj posao dobro obavi.
IZBJEGNITE STRES
Pokušavati obaviti posao bez onoga što nam je nužno potrebno jedan je od najvećih izvora stresa na poslu. U velikom istraživanju koje je proveo Gallupov institut pokazalo se da su dvije trećine ljudi koji na poslu nemaju sve što im je nužno potrebno, pod velikim stresom. Što je još gore taj se stres s posla prenosi i u obitelj. Kod onih koji za obavljanje svog posla imaju sve što im je nužno potrebno, to je slučaj samo kod jedne četvrtine.
Za obavljanje posla ljudi mogu trebati vrlo različite stvari. To može biti tehnička oprema, namještaj, ali i pravodobne i točne informacije ili neko specifično znanje za koje im treba izobrazba. Ponekad i za isti posao ljudima trebaju različite stvari i to ne treba zanemariti. Netko može biti zadovoljan običnom uredskom stolicom, a netko možda ima problema s kralježnicom pa mu treba posebna stolica. Nekome je jako važan osjećaj privatnosti pa će radije biti i u mračnijoj prostoriji samo da bude sam. Druga osoba možda ne može podnijeti male i mračne prostore pa će tolerirati i više ljudi u uredu samo ako je prostran i svijetao.
HOĆU I JA LAPTOP!
Što je nekome nužno potrebno nije uvijek lako odrediti. Oprema na poslu je stvar prestiža i ponekad je zaposlenici mogu nešto tražiti ne zato što im je nužno potrebna, nego zato što žele dokazati svoj status. Tako neki mogu tvrditi da im treba prijenosno računalo jer im to daje osjećaj važnosti, iako će na njemu najčešće igrati kompjuterske igrice. Da biste provjerili treba li im doista nešto što traže upitajte ih kako će to unaprijediti njihov posao? Kako će to doprinijeti njihovom učinku?
Ponekad možda i ne možete odmah osigurati sve što je potrebno, ali se u svakom slučaju morate maksimalno potruditi. Ako to ne učinite zaposlenici mogu početi sumnjati u to koliko je njihov posao uopće važan i koliko je vama stalo da ga oni dobro obave.
Dakle, prvo razmislite sami što je svakom vašem čovjeku potrebno da bi dobro obavio svoj posao i pokušajte to i osigurati. A onda pitajte i njih što im je potrebno. Ljudi su vrlo različiti pa je nekome možda potrebno nešto što vi ne zamjećujete. Možda se radi o nečemu što se vama ne čini tako važnim, ali ako ne košta puno možete to odobriti.
Kada vide da se trudite osigurati im sve stoje potrebno ljudi će shvatiti da vam je važno da se posao dobro obavi. A također će shvatiti da ih uvažavate kao ljude, a ne samo kao zaposlenike.
NAJVAŽNIJA OSOBA U TVRTKI
Nedugo nakon što sam se zaposlila šef je od mene zatražio da napravim neki izvještaj. Tvrdio je da su svi ostali preopterećeni, a da mu je jako stalo do pregleda stanja u jednom od odjela. Iskreno, nisam mu vjerovala. Činilo se kao da mi je dao taj zadatak samo da me nečime zaposli. A onda se već prvi dan rada na tom zadatku pokvarilo moje računalo. Izvijestila sam ga o tome i očekivala da mi kaže kako mogu pričekati sa izradom izvještaja. No on je uzeo telefon i potrošio pola sata da mi osigura novo računalo. Nisam mogla vjerovati svojim očima. Činilo mi se tada da sam najvažnija osoba u tvrtki. I bila sam silno ponosna što sam dobila tako važan zadatak zbog koje je šef potrošio pola sata tražeći za mene novo računalo."
MEĐUNASLOV: STVORITE UGODNO RADNO OZRAČJE
O pozitivnom radnom ozračju govorimo kada ljudi na poslu doživljavaju više pozitivnih nego negativnih emocija. Drugim riječima, kada se na poslu više vremena osjećaju ugodno nego neugodno. Znanstvenici vjeruju kako naš mozak pamti i pozitivne i negativne trenutke koje doživljavamo tokom dana, a rezultat ovakvog knjigovodstva određuje naše raspoloženje. Pa ako je pozitivnih trenutaka bilo više nego negativnih onda ćemo biti dobro raspoloženi i obratno. Uspjeli su čak odrediti i matematički odnos između pozitivnih i negativnih emocija. Naime, da bismo bili dobro raspoloženi u našem danu treba biti najmanje tri puta više pozitivnih nego negativnih emocija.
MALO ULAGANJA, VELIKI REZULTATI!
Jedan od najfascinantnijih nalaza u istraživanjima na području pozitivne psihologije je taj da su učinci pozitivnosti nelinearni. Obično očekujemo da su rezultati adekvatni uloženom trudu, ali ovdje to nije slučaj. Naime, učinci pozitivnih emocija su daleko veći od količine energije koju smo morali uložiti da te emocije potaknemo. U jednoj akademskoj instituciji pokazalo se da je poučavanje 20% ljudi o tome kako da unesu više pozitivnosti u svoj posao dovelo do toga da je 80% osoblja izjavilo da osjeća pozitivnije radno ozračje.
Emocije su zarazne. Ako su oko nas ljudi loše raspoloženi i mi ćemo ubrzo postati takvi. I obratno, dobro raspoloženi ljudi će popraviti naše raspoloženje. A osoba koja najviše utječe na raspoloženje zaposlenika je sigurno njihov Šef. Vrlo je važno raspoloženje s kojim ćemo započeti radni dan. Pokazalo se da na cjelokupno raspoloženje u radnom danu najviše djeluje ono raspoloženje s kojim smo od kuće stigli u ured. Ono što se događa tijekom dana ima manji utjecaj. Dakle, ljudi koji dođu dobro raspoloženi na posao obično i ostanu tako dobro raspoloženi. Stoga se potrudite doći na posao s osmijehom na licu i sa osmijehom pozdravite svakoga koga sretnete. Vas osmijeh i vaše dobro raspoloženje će zaraziti i druge. A devet od deset ljudi izjavljuje da su produktivniji kad su okruženi dobro raspoloženim ljudima. Ponekad morate učiniti ili reći nešto što će kod vaših ljudi izazvati negativne emocije i to se ne može izbjeći. No, potrudite se da onih drugih, pozitivnih situacija, bude vise. I nemojte izazivati negativne emocije i raspoloženja ako to nije nužno potrebno. Strah može biti vrlo efikasan na kratke staze, ali ako rukovodite strahom to od vas sigurno neće učiniti inspirativnog vođu.
SAVJETI - Zašto je uopće dobro da na poslu budemo dobro raspoloženi?
- Dobro raspoloženi ljudi bolje misle, bolje rješavaju probleme i kreativniji su. A to znači i da bolje rade svoj posao.
- Dobro raspoloženi ljudi spremniji su pomoći nego oni loše raspoloženi. A pomaganje je na poslu jako važno. Naime, na radnom mjestu ljudima se događaju različiti problemi. Nekad su rokovi prekratki, nekad nemaju j dovoljno znanja, a nekad imaju privatnih problema i ne mogu raditi punim kapacitetom. Pomoć suradnika u takvim trenucima može biti neprocjenjiva.
- Pozitivne emocije dobro djeluju na zdravlje zaposlenika. Negativne emocije izazivaju u tijelu različite fiziološke promjene koje mogu oštetiti naše zdravlje. A istraživanja pokazuju da pozitivne emocije poništavaju takve loše učinke negativnih. Dakle, što su ljudi češće na poslu dobro raspoloženi to je veća vjerojatnost da će biti zdravi.