Svaka industrija treba menadžere, no tijekom 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća došlo je do drastičnog smanjenja broja menadžera. Moderni menadžeri moraju napraviti puno više s puno manje resursa, upravljati s više funkcija i zaposlenika nego prije.
Jedini način za zadržavanje menadžerske pozicije i napredovanje u poslu trenutno je usavršavanje i učenje, jer je potrebno dići vlastito znanje i vještine na potpuno novu razinu, koju u Hrvatskoj nažalost nije moguće napraviti kroz institucionalno obrazovanje.
Stvari na koje treba obratiti pažnju su slijedeće:
- odredite realnu količinu vremena u kojem ćete u potpunosti upoznati posao kojim se bavite
- razvijte vještine upravljanja vremenom
- vježbajte aktivno slušanje
- shvatite kako motivirate i vodite zaposlenike i ispravite ono što vam se ne sviđa
- obavezno nastavite vlastito usavršavanje i osobni razvoj
- nemojte se izolirati u svom uredu
- nemojte se praviti da imate odgovor na svako pitanje
- nemojte pripisivati sve zasluge sebi
- nemojte očekivati od zaposlenika da budu savršeni
- naučite kako učinkovito dijeliti zadatke i odgovornost
Gornji naputci odnose se na vaš rad sa zaposlenicima koji se nalaze ispod vas u hijerarhiji tvrtke. Trebate pronaći vlastiti način upravljanja zaposlenicima, jer sve knjige ovog svijeta ne mogu vas pripremiti na situacije do kojih može doći u uredu.
Stoga, usvojite iz svake naučene lekcije ono što najbolje odgovara vašoj specifičnoj situaciji, jer ne postoji univerzalno najbolji način upravljanja. No, osim odnosa sa zaposlenicima treba vrlo pažljivo pristupiti i odnosu sa starijim menadžerima i pretpostavljenima. Novi menadžeri moraju, bez obzira na način na koji su došli na svoju trenutnu poziciju, obratiti pažnju na slijedeće aspekte odnosa:
- zadobiti povjerenje i poštovanje starijih menadžera i pretpostavljenih
- osigurati da je svaki zadatak koji vam je povjeren ispravno financiran
- nemojte ignorirati probleme, nego ih prepoznajte i riješite
- raspitajte se detaljno o tome kako se to prije radilo
- obratite pažnju na učinkovitost vaših ideja
- vrlo detaljno istražite sve mogućnosti rješavanja problema i izvršavanja zadataka
- donosite odluke, preuzmite odgovornost kad je potrebno
- inicijativa je sjajna stvar, pogotovo ako je temeljena na podacima
Dakle, to su osnove uspostavljanja dobrih odnosa s pretpostavljenima i učinkovitog vođenja podređenih. No, ovakva lista ne bi bila potpuna kada na kraju ne bismo spomenuli i početničke greške do kojih može doći zbog neiskustva ili nedostatka znanja i vještina, a koje treba pod svaku cijenu izbjeći.
Prvo, nikad ne dajte neodređene zadatke. Zbunjeni i frustrirani zaposlenici napravit će nešto, no to će biti daleko od onoga što ste vi zamislili. Problem je znači u načinu na koji ste definirali zadatke i objasnili ih svim uključenim zaposlenicima, a ne u njihovom neznanju ili lijenosti.
Drugo, trudite se razdijeliti poslove prema atraktivnosti, i nemojte uvijek najzanimljivije stvari ostavljati sebi. Gledajte to na ovaj način: i vaši zaposlenici trebaju trening i mogućnost da nauče nešto novo, pa se potrudite da im to i omogućite u jednakoj mjeri.
Nemojte ni slučajno uzimati sav posao na sebe u paničnom strahu da će nešto poći po zlu, nego radije uložite dodatno vrijeme na kvalitetnije objašnjavanje zaposlenicima što zapravo želite od njih.
I treće, pokažite petlju u sukobima, nemojte izbjegavati konfrontacije s poznatim galamdžijama i slabim radnicima, i nikako, ali baš nikako nemojte u razgovorima sa zaposlenicima spominjati jedino ono što nisu napravili kako treba, nego pošteno recite kada je bilo odlično, dobro ili loše.
Damir Klemenčić, jutarnji.hr