Staklena stijena je nova prepreka nakon što probijete stakleni strop

Staklena stijena fenomen je “rođen” u Velikoj Britaniji 2004. Izraz staklena stijena znači otprilike da će u slučaju neke krize vjerojatnije na jednu od vodećih pozicija u tvrtki biti postavljena žena...

Staklena stijena fenomen je “rođen” u Velikoj Britaniji 2004. Izraz staklena stijena znači otprilike da će u slučaju neke krize vjerojatnije na jednu od vodećih pozicija u tvrtki biti postavljena žena nego muškarac, zato što je tada mogućnost neuspjeha najveća. Vodeća pozicija u tom slučaju postaje pozicija staklene stijene.

No, zašto bi se na tu poziciju postavilo upravo ženu? Na Sveučilištu u Hustonu tu je činjenicu istraživala psihologica Kristin J. Anderson, koja je zaključila da je to vjerojatno zato, što u tvrtkama žene smatraju „potrošnom robom“ i boljim „žrtvenim jarcima“ od muškaraca.

Staklena stijena – rezervirana za žene

„Organizacije koje nude ženama takve poslove vjeruju da pobjeđuju na bilo koji način: Ako žena uspije, tvrtka će profitirati. Ako podbaci, nije ništa gore, tvrtka svu krivnju svali na nju i još dobije pozitivne bodove jer je dala šansu ženi da se dokaže. Na kraju mogu ipak na vodeću poziciju postaviti muškarca bez straha da će biti optuženi za diskriminaciju, jer se ovo sa ženom pokazalo promašajem“, objasnila je Anderson.

Studija koja je istraživala žene izvršne direktorice (CEO – chief executive officer) u razdoblju od 2004. do 2013. rasvijetlila je neke razlike između muškaraca i žena na toj poziciji i što u biti tvrtke očekuju od dobrog izvršnog direktora te kako se ta pozicija mijenjala kroz godine.

U tom razdoblju od 10 godina, 118 žena zaposlilo se i napustilo poslove izvršnih direktorica u ukupno 2500 najvećih svjetskih javnih tvrtki.

„Izvršne direktorice još su uvijek rijetka pojava, a ove godine (2013.) ih je u generaciji bilo samo tri posto. Ipak, njihov broj se povećava i postoji trend rasta na tom području. Do 2040. predviđa se da će se jedna trećina svih imenovanja na ključne pozicije u tvrtkama odnositi upravo na žene“, govori studija.

Kada se proučava profesionalni put muškog i ženskog izvršnog direktora, najuočljivije su dvije razlike. Žene izvršne direktorice na to su mjesto najčešće postavljene došavši izvana u tvrtku, a puno je manja šansa da će na tu poziciju napredovati u tvrtki u kojoj već rade, dok je kod muškaraca suprotno. Druga velika razlika je što žene izvršne direktorice budu češće smijenjene sa svojih pozicija nego muški kolege.

Tako podaci pokazuju da su 35% svih izvršnih direktora dovedenih izvana žena, dok je muškaraca 22%. Što se tiče napuštanja pozicije izvršnog direktora, u zadnjih 10 godina prisiljeno ju je bilo napustiti 35% žena i 27% muškaraca.

Što se tiče drugih stavki iz životopisa, muški i ženski CEO-vi se uglavnom podudaraju. Otprilike su istih godina, najčešće dolaze iz iste branše kao što je i tvrtka koja ih zapošljava i samo rijetki od njih imaju međunarodno poslovno iskustvo.

Što se tiče zemalja koje će na vodećim pozicijama zaposliti upravo žene, prednjače SAD i Kanda, gdje je taj trend u porastu, dok Japan zapošljava najmanje žena CEO-va.

Mayer i Barra, nove žrtve staklene stijene?

Neki spekuliraju da bi sljedeće žrtve staklene stijene mogle biti Marissa Mayer iz Yahoo-a i Mary Barra iz General Motorsa.

Mayer je u Yahoo došla 2012., a samo prošle godine na unajmljivanje i pribavljanje tvrtki potrošila više od 100 milijuna dolara, ne računajući nešto više od milijarde koju je potrošila na Tumbir. Šansa da nastavi trošiti je vrlo velika. Usto, Alibaba, velika kineska e-commerce tvrtka u kojoj Yahoo ima 24% udjela sprema se istupiti van, što prisiljava Mayer da povuče svoje uloge iz te tvrtke koji se penju na 10 milijardi dolara. Ipak, analitičari se pitaju koja je vrijednost Yahoo-a bez Alibabe i budućnost je stoga neizvjesna.

U siječnju ove godine General Motors napravio je velik iskorak zaposlivši na čelo tvrtke Mary Barru, prvu ženu na toj poziciji ikad. Mnogi su smatrali da je to velik plus za posrnulog automobilskog diva i da će ova dobrodošla svježina biti pravi vjetar u leđa poslovanju General Motorsa.

No, General Motors nije se pokazao modernim. Barra je već u travnju iste godine pozvana da pred Kongresom odgovara zbog nepravilnih prekidača za paljenje motora što se dovodi u vezu s 13 smrtnih slučajeva. Iako veteran u tvrtki, i u njoj radi od 18 godine, Barrin najjači argument bio je „jako mi je žao“. Stručnjaci iz odnosa s javnošću tvrtke također joj nisu previše pritekli u pomoć s dobrom strategijom te joj nisu dali prave savjete kako da istupi ispred cijele priče i najavi poboljšanja i promjene. Iako je prerano ta reći kakva je sudbina Mary Barre u GM-u, prodaja je navodno porasla za sedam posto pod njezinim vodstvom, a očekuje se da će tvrtka izbaciti na tržište i 14 novih ili poboljšanih modela ove godine.

Savjeti za žene CEO-e

Kako je očito da nije lako postati i zatim opstati kao žena CEO u današnje vrijeme, Kira Makagon donosi nekoliko savjeta koje bi žene trebale pročitati i primijeniti prije nego što prihvate položaj izvršne direktorice u tvrtki:

  1. Raspitajte se koga zamjenjujete. Da li je ta osoba otpuštena ili je sama otišla? Saznajte nešto o njenim kvalifikacijama, postignućima, ali i neuspjesima u tvrtki.
  2. Razmislite vjerujete li u svoj tim i jesu li to ljudi s kojima želite raditi. Provodite s timom dosta vremena kako biste upoznali njegove jake i slabe strane.
  3. Istražite kratkoročne i dugoročne ciljeve tvrtke.
  4. Saznajte kako tvrtka stoji financijski jer financije su najčešće povezane i sa ciljevima poslovanja.

Jednom kada žena bude postavljena na tu poziciju, trebala bi se ponašati kao profesionalac i ne obazirati se na spolne razlike, već se usredotočiti na dobro obavljanje posla:

  1. Spolne razlike sigurno postoje, treba ih prihvatiti, ali ne moraju dominirati odlukama i ponašanjem.
  2. Postoje neke poslovne vještine koje su jednake za sve spolove. Treba vjerovati u sebe, znati preuzeti odgovornost i voditi svoj tim.
  3. Ne obraćajte pažnju na one koji vas ne vole. To su sitnice s obzirom na krupne stvari koje radite.
  4. Svoje razlike koristite kao prednost, obucite se ženstveno, odlazite na mjesta u tvrtki na kojima se okupljaju muškarci, sudjelujte u njihovim razgovorima i uklopite se.
  5. Budite pozitivni!

Članak je preuzet sa portala womeninadria.com

Ponedjeljak, 03.11.2014. / Sanja Bubalo, womeninadria.com