Tvrtke sve manje ulažu u dobru radnu atmosferu

Zadovoljan radnik je produktivniji, ali kompanije to često zaboravljaju

Manje od polovice anketiranih u istraživanju "Global Workforce Study" koju je u prošloj godini provela tvrtka Towers Watson smatra da njihovi nadređeni vode brigu o dobrobiti zaposlenika.

Pozitivno i prijateljsko okruženje te radno mjesto na kojem su zaposlenici uključeni, individualizirani sustav nagrađivanja, sve su to karakteristike koje svaki zaposlenik priželjkuje na radnom mjestu. Beth Thomas, direktorica u konzultantskoj tvrtki Sequent, koja se bavi upravljanjem ljudski resursa, kao jedan od načina kako postići takvu atmosferu savjetuje da svaka kompanija mora samostalno odrediti što je najbolje za njihove zaposlenika, umjesto da kopira tuđu praksu.

Produktivnost
Mnoga istraživanja dokazuju da zadovoljstvo radnika utječe na njihovu produktivnost. No, kako pokazuje svjetsko istraživanje radne snage, "Global Workforce Study" koju je u prošloj godini provela tvrtka Towers Watson, smanjuje se angažman koji tvrtke ulažu u bolju radnu atmosferu. Tako manje od polovice anketiranih (49 posto) smatra da njihovi nadređeni vode brigu o dobrobiti zaposlenika. Gotovo jednako toliko njih (46 posto) slaže se da poslodavci nemaju dovoljno vremena brinuti se o potrebama radnika i boljoj radnoj atmosferi, a tek nešto više od polovice (53 posto) kaže da im menadžeri pomažu pri otklanjanju zapreka u poslu. Osim toga, tek trećina, odnosno 35 posto od 32 tisuće stalno zaposlenih, koliko ih je sudjelovalo u istraživanju, je visoko uključeno u aktivnosti tvrtke.  No, do bolje radne atmosfere ne može doći sve dok vodstvo tvrtke ne shvati koliko je zadovoljan radnik, koji radi u pozitivnoj atmosferi, učinkovitiji.

"Direktori i vodeći menadžment mora uvidjeti važnost i benefite koje motivacija zaposlenika donosi. Jedino su motivirani zaposlenici zainteresirani raditi dobro i bolje", savjetuje. Iako se pravila razlikuju od kompanije do kompanije, ipak postoje pravila koja mogu primijeniti sve. Prvo od pravila je da se posveti važnost čak i rutinskim poslovima jer zaposlenici postaju motivirani kad znaju da ono što rade ima značaj i utjecaj. "To treba pokazati zaposlenicima", ističe Thomas. Kako savjetuje, ako radnici u pogonu ili skladištu odrade narudžbu na vrijeme, korisno je da ih se za to pohvali ili počasti ručkom. "Zaposlenici na određenim radnim mjestima često se osjećaju beskorisno. Promijenite to", kaže direktorica iz Sequenta.  Drugu se pravilo odnosi na nagrađivanje dobro odrađenog posla. "Kada su zaposlenici spremni žrtvovati svoje slobodne vrijeme kako bi dobro odradili posao, to mora biti prepoznato od šefova", ističe. Posljedično, zaposlenik se osjeća vrijednim te je dobar primjer ostalima.

Nagrada za ponašanje
"Odredite kakvo ponašanje želite i sve koji se tako ponašaju javno nagradite jer će to motivirati i ostale", savjetuje. No, i tu valja biti oprezan. Prevelika hvala istog djelatnika može dovesti do ljubomore kolega. Umjesto toga, vrijednog zaposlenika treba promovirati na bolju poziciju. Treće univerzalno pravilo ističe važnost poznavanja onog što zaposlenici žele i što im je važno. Tako, primjerice, nema smisla trošit novac na bonove za kavu ili majice s logom kompanije, ako ih zaposlenici neće nositi. Umjesto toga, kaže Thomas, bolje je provesti ankete ili se putem individualnih razgovora informirati kakve bi poklone zaposlenici zaista cijenili. "Nekima je važan samo novac, dok bi drugi uživali u ručku s nadređenima", ističe stručnjakinja za ljudske resurse. Za dobru radnu atmosferu, također, važno je imati jasni uvid u radnu atmosferu. Negativnu atmosferu, savjetuje, treba rješavati sa zaposlenicima.

Utjecaj krize: Sigurnost postala važnija od zadovoljstva
S obzirom na gospodarsku krizu i ne čudi podatak da sigurnost radnog mjesta postaje važnija od visine plaće i bonusa. Zaposlenici nisu ni skloni mijenjanju poslodavca, već njih više od 50 posto ističe da bi za istog poslodavca željeli raditi do mirovine iako ih čak 41 posto smatra da bi za napredak morali promijeniti posao.

Četvrtak, 14.03.2013. / Josipa Ban, poslovni.hr