ISTRAŽIVANJE: On-line sigurnost

Zaporke i lozinke vam čuvaju posao

Zbog sigurnosti se preporučuje izabrati zaporku od najmanje osam znakova, a kratke riječi bi trebalo razdvojiti crticama, a jednako je važno da se jedna te ista zaporka ne upotrebljava za različite profile na internetu.

Većina bi zaposlenika u Velikoj Britaniji prodala bi svoju poslovnu lozinku i zaporku, odnosno tajnu riječ s pomoću koje otključavavaju svoje računalo na poslu, za samo pet funti (nešto više od 45 kuna), prenosi The Telegraph, pozivajući se na najnovije istraživanje.

Međutim, trećina ispitanika bi tražila 50 i više funti (oko 453 kune) za osobnu lozinku i zaporku za svoj Facebook profil, pokazalo je istraživanje koje je provela tvrtka Ping Identity, koja se bavi IT-sigurnošću. Također bi gotovo 30 posto ispitanika prodalo svoju poslovnu lozinku za devet kuna, odnosno za jednu funtu, ili čak i manje, a samo manjina ne bi uopće prodala svoju poslovnu lozinku i zaporku.

Stručnjaci za sigurnost upozoravaju da bi ljudi trebali bolje promisliti kada izabiru zaporke za razne internetske stranice koje ih zahtijevaju. Čak je zaključeno da oko trideset posto korisnika upotrebljava iste zaporke za sve digitalne profile koje posjeduju na internetu, što, dakako, hakerima uvelike olakšava posao.John Fontana, jedan od šefova u kompaniji Ping Identity, izjavio je da su rezultati ispitivanja pokazali kako »činjenica da je zaposlenicima važniji osobni od poslovnog identiteta može imati zabrinjavajuće posljedice na sigurnost mnogih kompanija«. Većina ispitanika priznala je da uglavnom ne poštuje zadane sigurnosne protokole tvrtke koja ih zapošljava, a čak 60 posto ispitanika priznalo je da svoju poslovnu lozinku i zaporku imaju negdje napisane. Trećina ispitanika je kazala da su svoju zaporku bez problema dali trećoj osobi. Jedan od rezultata tog poražavajućeg istraživanja za sigurnost mnogih kompanija je i činjenica da ljudi najčešće biraju zaporke koje je vrlo lako otkriti, poput riječi password ili »123456«.

Tu činjenicu potkrepljuje istraživanje koje je potkraj prošle godine provela američka tvrtka SplashData, koje otkriva da je druga najčešća zaporka koju ljudi koriste bilo u poslovne, bilo u privatne svrhe, poput pristupa svom Facebook profilu, upravo niz brojeva »123456«. Najpopularnija zaporka je riječ password, a među najčešće korištenima su i »abc123«. »iloveyou« (volimte) i »monkey« (majmun). Da je izbor zaporki sve veći sigurnosni problem potvrdio je svojedobno i Facebook, čije je čelništvo priznalo da hakeri na dnevnoj bazi probiju stotine tisuća korisničkih profila. Na više od milijardu logiranja tijekom 24 sata na Facebookovu stranicu, 600 tisuća su prevaranti koji pokušavaju doći do osobnih podataka korisnika, rečeno je iz Facebooka, koji je time lani prvi put javnosti otkrio da najpopularniju društvenu mrežu hakeri bombardiraju na dnevnoj bazi. Stručnjaci za sigurnost upozoravaju da bi ljudi trebali bolje promisliti kada izabiru zaporke za razne internetske stranice koje ih zahtijevaju. Čak je zaključeno da oko trideset posto korisnika upotrebljava iste zaporke za sve digitalne profile koje imaju na internetu, što, dakako, hakerima uvelike olakšava posao.

Predsjednik uprave tvrtke SplashData čak je i javno objavio popis najgorih i najčešće upotrebljavanih zaporki kako bi ih ljudi mogli izbjegavati i ako neku od njih koriste, odmah je trebaju promijeniti. Osim već spomenutih »password« i »123456«, na trećem mjestu po popularnosti je zaporka »12345678«, zatim slijede »qwerty«, »abc123«, »monkey«, »1234567«, »letmein« »trustno 1«, »dragon«, »baseball«, »111111«, »iloveyou«, »master«, »sunshine«, itd.

Međutim, stručnjaci za on-line sigurnost ističu da se pri odabiru zaporke mora voditi računa o slijedećem: korisnici bi trebali mijenjati veličinu slova u zaporci, te koristiti i slova i brojeve, pa i znakove interpunkcije kada je to moguće. Preporučuje se izabrati zaporku od najmanje osam znakova, a kratke riječi bi trebalo razdvojiti crticama. Jednako tako ističu da je iznimno važno da se jedna te ista zaporka ne upotrebljava za različite profile na internetu.

Ponedjeljak, 16.04.2012. / Dada Zečić-Pivac, vjesnik.hr