Potrebna je doza hrabrosti i odlučnosti koja vas može odvesti do željenog uspjeha.
Žene poduzetnice su sve više učestalije u poslovnom svijetu. Kako se tehnologija svakodnevno mijenja, a globalizacija i konkurencija se sve brže razvijaju, poslovni lideri i konzultanti se udaljavaju od fokusiranih pristupa odlučivanja, što je odlika muškog načina razmišljanja. Sve više se daje prostora ženama koje uzimaju u obzir cjelokupnu sliku odnosno usredotočavaju se na cjelokupni problem, a ne na dijelove. Žene u poduzetništvo mogu donijeti vrijedne inovacije i kreativnost, jer uzimaju u obzir više ishoda i alternativa.
One donose jedan novi osvježavajući pristup i gledaju širu perspektivu nego muškarci. Imaju veću mentalnu fleksibilnost, intuitivno prosuđuju, maštovitije su i imaju tendenciju dugoročnog planiranja. Ove ženske osobine su vrlo važne kada govorimo o prednosti žena u poduzetništvu.
Tome ide u prilog i razmišljanja Ivane Nikolić, vlasnice tvrtke Indigo plavo, koja je inače i članica „EntrepreneurSHEp Croatia“, europske mreže žena ambasadorica poduzetništva : "Što se tiče situacije s ženama u poduzetništvu, uvijek postoji ona službena i neslužbena ideja. Službena je da smo mi još uvijek patrijarhalno društvo i da muškarci gledaju s podsmjehom na žene. Harmonija je jedino što je idealno. Kad gledate u prirodi jedino muško i žensko daju vrijednost. To mora biti u svim sustavima. Žena ima izuzetnu kreativnost i nevjerojatnu intuitivnost. Najbolji muški menadžeri su dobri u poslu jer imaju intuitivnost. Čak i u ozbiljnim poslovnim edukacijama razvijaju neka druga čula."
Žene imaju izraženiju sklonost dugoročnog planiranja i sposobnost toleriranja promjene koje se događaju od svojih muških kolega. Budući da poslovna konkurencija svakim danom sve više jača, tako i poduzetnik mora biti u stanju promjeniti planove vrlo često i u što kraćem roku.
Stanje se polako, ali sigurno, mijenja
Unatoč svemu rečenom, ne može se ignorirati činjenica da žene ne ulaze olako u poduzetništvo u jednakoj mjeri kao i muškarci. Razloga je mnogo. Naravno, sve ovisi i o različitim kulturama i zemljama, gdje se žene vrednuju na različite načine. U ostvarivanju poduzetništva, nailaze na različite barijere, osim na samome tržištu rada, tu su i unutarnje barijere. Žene često imaju nisko samopoštovanje, male potrebe za postignućem ili strah od neuspjeha. Vanjske barijere se očituju u nedostatku pravih uzora, nedovoljna institucionalna i podrška obitelji ili nedostatak iskustva u upravljanju na visokim položajima. Zbog toga žene imaju manje poslovnih sposobnosti i manje veza i kontakata te manjak pristupa formalnim i neformalnim mrežama.
Također, ne smijemo zanemariti i diskriminaciju s obzirom na spol. Diskirminacija kreće od uvriježenog mišljenja i stereotipa da su uglavnom muškarci alfe i omege u poduzetničkom svijetu. Žene ulaze u okoliš koji je kreiran od strane muškaraca i ponekad se smatraju manje legitmnima u očima potencijalnih klijenata i investitora. Dolazi i do toga da su žene i manje plaćene nego muškarci, a da se nalaze na jednakim položajima u tvrtkama.
Ovo su sve razlozi zbog kojih žena mora biti prisutna u poduzetništvu. Što njihova koncentracija u poduzetništvu bude veća, problemi će se smanjivati dok ne dođe do razine da se na žene počne gledati jednako kao i na muškarce. Kada govorimo o izjednačavanju, tu se mora sagledati i stupanj demokracije u pojedinoj zemlji. Što je veće stupanj demokracije, to će i broj žena u poduzetništvu biti veći. Istraživanja u SAD- u pokazala su pozitivnu korelaciju između razine poduzetničkih aktivnosti žena i rasta BDP-a. To upućuje na činjenicu da zemlje koje su uspješne u promicanju poduzetništva među ženama, mogu doživjeti pozitivan učinak na stopu gospodarskog rasta.
Ako ste jedna od onih koji nemaju hrabrosti zakoračiti u poduzetništvo, iskoristite sve svoje kvalitete jer možete biti jednako uspješni kao i muškarci. Potrebna je doza hrabrosti i odlučnosti koja vas može odvesti do željenog uspjeha.
Iz prakse - Vipnet Hrvatska
O praksi hrvatskih kompanija govori i pozitivan primjer iz jedne od najvećih telekomunikacijskih tvrtki u Hrvatskoj - Vipneta.
Vipnet je moderna tvrtka koja ne ostavlja mjesta stereotipima, o čemu govori i podatak da je u Vipnetu zaposleno 45 posto žena i 55 posto muškaraca. Od toga je na menadžerskim pozicijama 43 posto žena i 57 posto muškaraca, a jedini kriteriji pri zapošljavanju i napredovanju su profesionalne kompetencije temeljene na znanju i iskustvu. Razlika u broju zaposlenih žena i muškaraca u Vipnetu je značajnije izražena jedino u tehničkom sektoru, što nije neobično obzirom da je još uvijek veći interes muškaraca nego žena za područje informatike, računalstva i tehnologije, ali i ta se praksa polako mijenja.
U modernom svijetu i biznisu više ne postoje zanimanja rezervirana isključivo za žene ili isključivo za muškarce, pa čak ni kada se radi o zanimanjima koja su poznata kao tzv. „muški“ poslovi. U Vipnetu je puno takvih primjera. Primjerice, Kristine Kezele, današnja članica Uprave B.neta za operativne poslove je svoju karijeru započela u tehničkom sektoru, nakon čega prelazi u odjel marketinga i preuzima jednu od rukovodećih pozicija. Osim toga, bila je dio tima višeg menadžmenta Telekom Austrije prilikom osnivanja Velcoma u Bjelorusiji.
Napredovanje i karijera danas jesu i moraju biti rezultat isključivo vlastitih postignuća, obrazovanja, primjene znanja, stvaranja rješenja i timskog duha, poručuju iz Vipneta.