Koliko puta ste se našli u situaciji da niste bili sigurni kako koncipirati svoj profesionalni životopis ili razgovor s mogućim poslodavcem ili investitorom? Bilo da se radi o 'običnom' zaposlenju ili predstavljanju svojeg projekta potencijalnim investitorima – znanje o ispravnom prezentiranju kroz životopis i razgovor je moćan alat koji, ukoliko se koristi ispravno, može otvoriti mnoga vrata.
O načinu na koji možemo koncipirati svoj životopis i razgovor sa poslodavcem ili investitorom razgovarali smo sa psihologinjom Tanjom Pureta, stručnjakinjom za pitanja ljudskih resursa i specijalisticom organizacijske i industrijske psihologije. Za početak ona svakako savjetuje kandidatu da na pitanja odgovara iskreno, odnosno da se izbjegava predstavljati u svjetlu koje nije karakteristično za njega jer na taj način može dovesti u zabludu onoga tko ga intervjuira, te mu se tako može ponuditi posao koji ne odgovara njegovim pravim karakteristikama.
'Mnogi se predstavljaju kao ekstroverti i timski igrači jer smatraju da te karakteristike poslodavci više cijene, premda osobno takvi nisu. To u pravilu rezultira neuspješnim udovoljavanjem zahtjevima radnog mjesta, što je loše i za kandidata i za poslodavca. Važno je znati da se na mnogim radnim mjestima traži upravo samostalan rad i introvertnost pa je puno pametnije pronaći radno mjesto sukladno vlastitim snagama, što garantira uspjeh na poslu'.
Životopis
Osnovni savjeti za sastavljanje životopisa koji će biti profesionalan i ne preopširan, a istodobno pružiti sve relevantne informacije:
1. Osoba koja se predstavlja poslodavcu treba kroz životopis i u direktnom kontaktu uvjeriti poslodavca da je ona najbolji izbor za njega. Naravno, to uvjeravanje mora biti potkrijepljeno istinitim činjenicama o stečenoj stručnoj spremi, dodatnim znanjima i vještinama te radnom iskustvu.
2. Životopis, kao prva legitimacija neke osobe po kojoj ju poslodavac prosuđuje, treba biti pregledan te sadržavati sve prethodno navedene podatke na jasan i strukturiran način.
3. Kod opisivanja radnog iskustva jako je važno navesti kronološki svaki radni odnos, počevši od najrecentnijeg, s jasno naznačenim datumima početka i kraja posla.
4. Osim navođenja naziva radnog mjesta, važno je napraviti i kratak opis područja odgovornosti koje je osoba pokrivala te svakako najvažnija postignuća na tom radnom mjestu. O ispravnom koncipiranju životopisa i poslovnog intervjua savjetovali smo se sa stručnjakinjom za pitanja razvoja karijere i ljudske resurse, psihologinjom Tanjom Pureta.
Predstavljanje sebe
Osim činjenica da se na sam intervju s mogućim poslodavcem, poslovnim partnerom ili investitorom mora doći na vrijeme te imati izgled primjeren poslovnom kontekstu (urednost, odjeća i sl.), Tanja Pureta istaknula je i na što posebno paziti, u kontekstu onoga što stručnjak za intervjue promatra:
'Važan je i pozdrav te ugodan i zainteresiran stav. Intervjuer obraća pažnju na mnoštvo podataka tijekom čitavog intervjua, pa je važno zadržati pozornost i koncentriranost i na verbalnu i na neverbalnu komunikaciju do samog njegovog kraja. Osim što je intervjueru važan sam sadržaj odgovora na pitanje koje je postavio, on obraća pozornost i na jasnoću i strukturu izlaganja, na verbalno bogatstvo i fluentnost te na umijeće slušanja. Naime, u razgovoru će intervjuer nastojati provjeriti razinu stručnosti kandidata u odnosu na traženu, ali i razvijenost različitih kompetencija važnih za uspješno udovoljavanje zahtjevima radnog mjesta za koje se traži djelatnik'.
'Mnogi ljudi ne znaju kakav dojam ostavljaju, pa na intervju dolaze s pogrešnom slikom o sebi. Zato svakako savjetujem svim kandidatima da pitaju svoje prijatelje i članove obitelji za iskreno mišljenje o dojmu koji ostavljaju, uz obećanje da se neće naljutiti na njih, jer na taj način mogu dobiti važne smjernice o tome što trebaju poboljšati u svom nastupu kako bi bio profesionalan i dojmljiv'.
Dobro je napraviti i simulaciju intervjua za posao s prijateljem koja bi se snimila, pa potom analizirala, jer kada osoba ima priliku vidjeti sebe i objektivno promotriti svoje snage i slabosti, u pravilu odmah odlučuje poraditi na svim slabostima. Kao što stara kineska poslovica kaže: 'jedna slika – tisuću riječi'.
Na kraju, najbolja priprema za razgovor je cjeloživotno uvježbavanje kako stručnih znanja i vještina, tako i osobnih kompetencija. Ukoliko stalno unaprjeđujemo svoje komunikacijske vještine u svakodnevnim razgovorima, one će biti izvrsne i tijekom intervjua. Isto je i s ostalim kompetencijama te s profesionalnim nastupom. To je jedini ispravan put da vjerodostojno predstavimo sebe i sigurno vodi do odličnih radnih mjesta.
Znate li predstaviti svoj projekt i sebe?
Tagovi: poslodavci, životopis, prezentacija, poduzetništvo, poduzetnici, predstavljanje, samozapošljavanje, marketing
Utorak, 25.10.2011. / Vedran Mušura, pametnakuna.hr