Kada je 2004. godine pokrenula vlastiti biznis Zagrepčanka Tihana Ratkajec paralelno je radila još jedan posao. Ured je bio registriran na njenoj kućnoj adresi, a koristila je računalo kupljeno još za vrijeme studija. Pokrenula je E-dizajn, obrt za usluge i putničku agenciju koja se bavi organizacijom profesionalnih događanja i poslovnih susreta.
Tihana je prije 10 godina uz poticaje i podršku obitelji i poslovnih suradnika osnovala obrt za usluge organizacije događanja i putničku agenciju. Bave se organizacijom svih vrsta evenata. Iako su oduvijek bili mali tim, iza njih je mnogo evenata i za najveće hrvatske tvrtke. Prvi klijenti te 2004. godine bili su im AutoHrvatska, Tekstilpromet, TC Solidum, tvrtke za koje i danas osmišljavaju razne događaje. Tokom godine zapošljavaju na poslovima animatora i hostesa preko 200 studenata u cijeloj Hrvatskoj. "Bilo je skromno i išla sam polako. Najteže je bilo dolaziti do novih klijenata. Kada sam odlučila doregistrirati putničku agenciju kako bismo mogli organizirati incentive i team building programe susrela sam se s nizom problema, od toga da poslovni prostor ne može biti u stambenoj zgradi već isključivo u onoj koja je poslovna, pa do dodatnih troškova koji nastaju samom registracijom putničke agencije, poput plaćanja posebnih osiguranja, članarina turističkoj zajednici i slično", objašnjava.
Prije nego što je osnovala svoju event agenciju, radila je na organizaciji animacijskih aktivnosti i događanja u hotelima te u dvije agencije. Kao i većini poduzetnika, i njeno radno vrijeme je "od 0-24 sata", već s ispijanjem prve kave razmišlja što treba napraviti, koga nazvati, što napisati u e-mailu. "Liježem s mislima kako najbolje iskoordinirati sljedeći vikend kada se istovremeno odvija više velikih događanja, kakav koncept predložiti za novi proizvod..", opisuje.
Muči ju problem koji je, kaže, nažalost učestao u hrvatskom poduzetništvu, a to su problemi s dugom valutom naplate. Ipak, može se pohvaliti da je i u ovim godinama recesije uvijek pozitivno dočekala kraj svake poslovne godine.
Protiv neplaćanja se borimo kompenzacijama ili pak uplatama od kojih smo na neke čekali i više od 12 mjeseci. "Kao primjer loše prakse navela bih tvrtke koje rizično i megalomanski kreću u osvajanje tržišta, u početku ostvaraju velike prihode, no s vremenom ne mogu pratiti taj nagli rast bilo kvalitetom zaposlenika ili početnom razinom usluge i kvalitete proizvoda. Takve tvrtke često se zadužuju kod banaka uzimajući prevelike kredite, te ako dođe do pada prihoda, dovode se u sve češće situacije stečajeva. Svakako sam za one tvrtke koje u investicije kreću manje rizično, promišljeno, zalažu se za kvalitetu svog proizvoda, te ne očekuju velike dobiti na samom početku", kaže Ratkajec.
Razmišljate li o pokretanju sličnog biznisa, svakako pročitajte odgovore na ova pitanja:
Koji je bio najneobičniji zahtjev za event koji ste ikada primili?
Do sada su svi zahtjevi koje smo primili bili poprilično realni, a mi smo bili ti koji smo onda klijentima predlagali drugačije i pamtljive koncepte. Prvi smo u Hrvatskoj postavili umjetnu stijenu za penjanje i rampu za vratolomije na BMX biciklima u prostor shopping centra, tvrtku koja je htjela druženje zaposlenika raditi u hotelu s četiri zvjezdice uvjerili smo da ih iznenade pravim logorovanjem i noćenjem u šatorima, običnu prezentaciju boja za zidove osvježili smo bodypainting programom na atraktivnom fotomodelu.
Može li se u Hrvatskoj živjeti od organizacije evenata? Kako se borite s konkurencijom? Ima li nelojalne konkurencije?
Živimo već 10 godina od evenata, ali bilo je teških godina, uspona i padova, pogotovo od 2009. kada je većina tvrtki krenula štedjeti na organizaciji događanja i smanjila budžete koji su postojali prijašnjih godina. Konkurencija je zdrava, ona nas tjera da budemo inovativniji i proaktivni. Surađujemo s velikim agencijama koje koriste naše usluge angažmana animatora, glazbenika, stand up komičara i ostalih umjetnika ili pak najma naše sportske opreme, tehničke podrške i logistike. Nažalost, bilo je slučajeva kada su neki ukrali naše ideje i prezentirali ih kao svoje.
Vaš najveći uspjeh dosad?
Održati vlastiti posao u Hrvatskoj 10 godina. Sada kreće izazov za sljedećih deset.
Kako se trudite pridobiti klijente?
Dok radimo javne evente, uvijek znamo da nas promatraju neke nove oči potencijalnih klijenata. Eventi se organiziraju i za velike i za male tvrtke, svi imaju proizvod ili uslugu koji treba reklamirati, te velike tvrtke barem jednom godišnje trebaju organizirati domjenak ili incentive program na kojem će se zahvaliti svojim kupcima. Usmena preporuka nam je do sada uvijek bila najbolja reklama. Svi naši klijenti iznimno cijene našu fleksibilnost, jer im pružamo uslugu i za male promocije, ali i za velike evente poput svečanih otvorenja i velikih skupova. Također, mnogi znaju da ako nas nazovu i samo dan ranije da ćemo im kvalitetno organizirati manju promociju već i sljedećeg dana ako je potrebno.
Tko su vam tvrtke uzori?
Iznimno cijenim našu suradnju s City Centerom one i Spar Hrvatska.
Idealna zemlja u kojoj biste voljeli pokrenuti biznis? Ako postoji takva, zašto baš ta zemlja?
Hrvatske prirodne ljepote su naše najveće blago i voljela bih jednog dana još više proširiti svoju djelatnost na turizam. Kada financijska situacija u zemlji bude stabilnija, poticaji prihvatljiviji, doći će vrijeme za ostvarenje jedne ideje u turističkoj djelatnosti o kojoj već duže razmišljam.
Početničke greške?
Opekla sam se nekoliko puta na sklapanju poslova s tvrtkama koje kasnije nisu mogle platiti dogovorene evente, ili bi ih samo djelomično platile. Uspjeli smo se u većini slučajeva izvući iz takvih situacija kompenzacijama i cesijama, ili pak uplatama od kojih smo na neke čekali i više od 12 mjeseci. Bilo je tu i greški kod odabira novog zaposlenika, neke osobe koje su honorarno radile na eventima i pokazale se odličnima na takvim povremenim angažmanima, u stalnom radnom odnosu nisu ispunile moja očekivanja.
Tražite li zaposlenike?
Tim stalno zaposlenih je trenutno formiran, ako se obim posla poveća tako da dobijemo nove klijente, trebat ćemo još jednog event managera. U našem poslu imamo jako puno vanjskih suradnika, te stalno primamo nove animatore, hostese, promotore, glumce, umjetnike. Cijene rada se formiraju ovisno o zahtjevnosti i vrsti posla, a kreću od 30,00 kn po satu naviše.
Imate li kakvih 'recepata' za ostale koji pokušavaju pokrenuti biznis?
Svakako treba imati i prije početka nekoliko klijenata za koje ćete biti sigurni da će od vas kupovati vaš proizvod ili uslugu. U poslovni plan treba uvrstiti „fond za crne dane“, u slučaju 'oduženog' plaćanja, pada potražnje, nepredvidivih okolnosti. I jako je bitno biti točan s uplatama doprinosa, PDV-a i ostalih davanja državi.
Da danas pokrećem startup sigurno ne bih ulazila u velike investicije u dugoročnu imovinu. Bazirala bih se na intelektualnim uslugama.
Najbolji poslovni savjet koji sam ikada dobila je da nikada klijentu ne kažem “Ne mogu ili to je nemoguće izvesti“. Sve je moguće, samo je pitanje koliko se te mogućnosti uklapaju u budžete.
Ostale poduzetničke priče i savjete pročitajte na portalu poslovni.hr u sklopu "Poslovnog uzleta"