U Slavoniji i Baranji uspješno se razvijaju poljoprivreda, kontinentalni turizam i IT sektor, a velik potencijal ima i prerađivačka industrija. Iako je pandemija novog koronavirusa poduzetnicima pomrsila planove, oni ističu da se u neprilikama trebaju tražiti prilike, te ohrabruju mlade ljude da se okušaju u poduzetništvu.
O budućnosti poduzetništva u Slavoniji i Baranji te onome što je dobro da budući poduzetnici znaju, govorilo se na Poduzetničkom stolu „15 godina s vama“ koji je na Fakultetu agrobiotičkih znanosti u Osijeku održan u povodu 15. rođendana časopisa Poduzetnik.
„Novi koronavirus sve je preokrenuo. Kratkoročno se borimo, no dugoročno nam je možda donio i nešto dobro. Uz strane, počeli smo dobivati i domaće goste. Sve više ljudi prepoznaje ono što im nudimo – zdrav život, prirodu i domaću hranu“, kazala je Jasmina Krkić Poznić, vlasnica pansiona Maksimilian u osječkoj Tvrđi.
Osim na mlade koji budućnost grade na djedovini, slavonsko poduzetništvo računa i na sugrađane koji su posljednjih godina radili u inozemstvu, pa se s novim znanjem i iskustvom vraćaju u Hrvatsku.
„Kada odeš i negdje napraviš nešto, ne zaboravi odakle si! Cijenimo ono što imamo i promovirajmo to“, poručio je Darko Čović, direktor tvrtke CDT Max. Dodao je kako su proizvođačima u Slavoniji potrebni udruživanje i jača promocija, te da Slavonija može biti izvor hrane za cijelu zemlju. Za razvoj poslovanja poduzetnici trebaju prigrliti i nove tehnologije.
„Nama je uspjeh došao nakon 14 godina. Danas izvozimo u 80 zemalja svijeta. Ako razmišljate o poduzetništvu, uslugu ako nije riječ o nekoj poput frizerske koja je vezana uz lokalno područje, morate moći raširiti na cijelu Hrvatsku, a proizvod na tržište Europske unije. To je jamstvo uspjeha“, rekao je Dario Marenić, osnivač tvrtke Elda iz Nove Gradiške koja je u rujnu proglašena najboljim proizvođačem e-tekućina za e-cigarete na svijetu.
Među mladim hrvatskim inovatorima ove su godine zabljesnuli David i Marina Fruk, brat i sestra iz Vrbanje koji su osmislili AgriCon, aplikaciju temeljenu na ekonomiji dijeljenja koja kod OPG-ova, obrta i malih tvrtki potiče zajedničko korištenje, tj. iznajmljivanje i unajmljivanje poljoprivrednih i građevinskih strojeva.
Kako bi mogli sanjati velike snove, budući poduzetnici ne smiju zazirati od neuspjeha. Oni iza kojih je već mnogo uspona i padova, naglasili su da je neuspjeh sastavni dio uspjeha.
„Poduzetnici donose plimu promjena. Stvaraju novu vrijednost, zapošljavaju i pomažu zajednici. Mlade želimo potaknuti da pokušavaju. Pokušavanje je bolje od lažne sigurnosti i naučene bespomoćnosti“, poručio je Ognjen Bagatin, vlasnik medijske platforme Poduzetnik.
Ta se platforma razvila iz časopisa Slavonski poduzetnik koji je osnovao Vladimir Mihajlović.
„Naša je želja od samog početka da Poduzetnik bude medijsko-edukacijska platforma. Želimo slaviti tuđe uspjehe i njima nadahnjivati druge! Posebnu pozornost pridajemo mladima. U sklopu projekta „Budi bolji – be better“ od 2013. godine vodimo projekt „Svaki učenik poduzetnik“. U sklopu njega mlade pripremamo za nastavak školovanja i tržište rada te ih potičemo na pokretanje vlastitog posla. Ako samo jedan učenik iz svakog razreda postane poduzetnik i zaposli ostatak razreda, mnogo smo napravili“, rekao je Mihajlović.
Anđela Šutija, direktorica tvrtke ANO za brokerske poslove u osiguranju i reosiguranju, kazala je da su za nju uspjeh sreća, zadovoljstvo i rezultat. Pojasnila ja da rezultat mogu biti brojke, ali i zadovoljstvo tima.
Zadovoljstvo svojom momčadi na skupu je istaknuo Mihael Žaper, igrač Nogometnog kluba Osijek. Njegov trener Nenad Bjelica kazao je da od igrača na terenu ne očekuje pobjedu, ali očekuje da daju svoj maksimum. Dodao je da svojim te ponašanjem svojih igrača iskazuje poštovanje prema navijačima kluba.
„Nisu svi koji čitaju, lideri, ali svi lideri čitaju“, poručio je Bjelica mladima te ih pozvao da kontinuirano rade na sebi.
Njegove riječi svojim su primjerima potvrdili i Mario Ravlić i Tin Viduka, nova generacija poduzetnika iz uspješnih slavonskih obiteljskih poduzeća Mesna industrija Ravlić i Altpro.
Poduzetnički stol je zbog epidemioloških mjera uživo pratilo sedamdesetak ljudi, a još nekoliko stotina mladih skup je pratilo putem interneta.