Želite pokrenuti vlastiti biznis, imate sjajnu ideju, isplanirali ste svoju poduzetničku djelatnost unaprijed, posložili sve kockice u glavi, imate jasnu viziju i misiju u kakav posao ulazite, radili ste na svom osobnom i poslovnom razvoju te sada svoj biznis trebate registrirati.
Što odabrati?
Postoji nekoliko pravnih oblika kako to možete učiniti - od registriranja samostalne djelatnost, obrta, zadruge, udruge, otvaranja vlastite tvrtke do dioničkog društva. Možete postati partner nekome tko ima registriranu djelatnost ili kupiti već postojeću tvrtku. Koji ćete okvir obavljanja djelatnosti otvoriti najviše ovisi o vrsti djelatnosti kojom se mislite baviti.
Definirajte:
- Kakav biznis želite izgraditi?
- Hoćete li sami raditi i biti samozaposlena osoba ili namjeravate zaposliti druge da rade za vas?
- Namjeravate li taj biznis kasnije prodati?
Uzmite si dovoljno vremena sve dok ne budete potpuno sigurni koji je oblik poslovanja za vas najbolji. Sve informacije možete dobiti direktno u poreznim ispostavama pri općinama, na hitro.hr (besplatni servis za građane), među svojim prijateljima i poznanicima koji su već poduzetnici, a jako puno informacija možete pronaći na internetu. Moj vam je savjet da prije nego što registrirate pravni oblik pronađete dobrog knjigovođu koji će vam voditi poslovne knjige. Obiđite nekoliko knjigovodstvenih servisa i najbolje je da se odlučite za onaj servis koji je specijaliziran ili već ima iskustva u poslovanju s vašom djelatnošću, tako da točno zna što vam je sve potrebno za početak. Također vam prema vašoj situaciji može pomoći da donesete odluku o tome kako ćete se registrirati.
Primjerice, kad sam pokretala svoj drugi biznis savjetovala sam se sa svojom knjigovotkinjom koji bi mi pravni oblik bio najprihvatljiviji s obzirom na to da sam ulazila u partnerstvo. Moja partnerica i ja namjeravale smo otvoriti novu tvrtku, međutim, ispostavilo se da ona ima jednu tvrtku u mirovanju i na savjet knjigovotkinje kupila sam pola te tvrtke i upisala se kao suvlasnik. Tako nam je bilo mnogo povoljnije nego da smo otvarale novu, a da ne kažem koliko smo uštedjele vremena na administraciji.
Partnerstvo?
Postoji mnogo dvojbi u vezi s ulaskom u partnerstvo. Jedni su za, jedni protiv. Nemam ništa protiv partnerstva ukoliko sve definirate prije nego što uđete u zajednički biznis. Sve što vam je važno stavite u ugovor, pa i načine kako ćete izaći iz partnerstva ukoliko jedan od partnera želi van. Dakle, morate imati i ulaznu i izlaznu strategiju. Prednosti su partnerstva, po mom mišljenju, što dijelite istu energiju i strast za to što radite i dat ćete sve od sebe da uspijete.
Niti jedan zaposlenik kojeg zaposlite da radi za vas ne može dijeliti tu strast s vama, jer jednostavno nema tu pokretačku energiju. Oni rade za plaću, a vi za profit. Hrvatska je malo tržište i zašto da si budete konkurencija ako možete biti partneri.
Kad sam pokretala svoj drugi biznis savjetovala sam se sa svojom knjigovotkinjom. Ispostavilo se da moja partnerica ima jednu tvrtku u mirovanju, te sam kupila pola te tvrtke i upisala se kao suvlasnik.Jedan od načina na koji možete početi je i kupnja franšize. Franšize se smatraju idealnima za mlađe poduzetnike, ali i one koji nemaju dovoljno hrabrosti sami pokrenuti svoj posao, te se oslanjaju na već postojeće uspješne poslovne modele. Nedostatak iskustva onoga tko ulazi u franšizni posao može biti i njegova velika prednost, jer najveći dio onih koji ustupaju franšize ne traži iskustvo u određenim poslovima.
Takvo poslovanje omogućuje vam manji početni rizik, jer iza njih obično stoje dobro uhodani posao i već poznati brend. Preuzimate razrađeni sustav rada koji samo trebate slijediti te vam je potreban manji početni kapital. Morate znati da kao primatelj franšize plaćate davatelju franšize početnu pristojbu. To je iznos koji dajete pri potpisu ugovora za korištenje marke i eventualnih patenata, prodaju franšiznog paketa, priručnik, obuku, tehničku pomoć u fazi otvaranja, ekskluzivnost i dr. Zatim pristojbu za poslovanje, a to je iznos koji dajete za sve troškove koji uključuju tehničku pomoć, marketing, savjetovanja i sl. Taj iznos plaća se u postotku od bruto prometa i plaća se periodično, primjerice svaki mjesec.
Franšiza nije najbolji izbor za vas ukoliko ne želite slijediti točne upute vlasnika do svih detalja što i kako morate raditi i ne pruža vam mnogo fleksibilnosti u radu. Franšiza može biti dobar početak, ali u franšizi nema mnogo mjesta za poduzetništvo. Ukoliko vam je teško slijediti nečije upute, najbolje vam je u tom slučaju da osmislite, stvorite i pokrenete vlastiti biznis. I naravno, ne ulazite u franšizu bez savjeta, pomoći stručnjaka za pravne poslove i stručnjake za franšizu.