Iako se iskustvo svakoga od nas razlikuje i možda opisi u nastavku neće točno reflektirati iskustvo koje ste doživjeli ili ćete doživjeti, ovo je pokušaj poopćavanja kako biste dobili donekle usporediv prikaz rada u različitim organizacijama na pozicijama u marketingu.
Marketinška agencija
Agencije su često mjesto na kojem marketingaši započinju svoju karijeru. To je odlična pozicija za naučiti specijalistička znanja poput:
- oglašavanja za društvene mreže, Google ili zakup medija
- upravljanja klijentima
- pisanja sadržaja za društvene mreže
- izrade vizuala za kampanje
- kreiranja cjelokupne strategije promocije
- analitike rezultata oglašavanja
- copywritinga tj. kreativnog pisanja u kraćim (i dužim) formatima
- općenitog kreiranja sadržaja.
Agencijski posao je kreativan, zabavan, ali i izazovan. Zahtijeva prebacivanje fokusa između više klijenata, razumijevanje različitih industrija, analizu i opravdavanje ulaganja klijentima koji znaju biti prilično zahtjevni.
Mikro / mala tvrtka / startup
Male tvrtke su uvijek priča za sebe. Rijetko si koja mala tvrtka može priuštiti fokusiranog specijalista. Rad u malim tvrtkama gotovo uvijek zahtijeva nošenje „više šešira“ gdje ste u jednom trenutku copywriter koji piše tekst za oglas, u drugom objavljujete novosti na društvenim mrežama, a u trećem pak izrađujete marketinšku strategiju koju sami morate i izvršiti. U narodu bi se to reklo da ste Katica za sve u marketingu.
Prednost je svakako što imate priliku naučiti puno toga na vlastitom iskustvu i razvijati više vještina istovremeno. Nećete možda imati fokus kao u većim organizacijama, ali ćete lakše pronaći što točno želite raditi u budućnosti. Kasnije ćete možda ostati na razini generalista poznatog kao Jack-of-all-trades, a možda se specijalizirate za organizaciju evenata.
Velika tvrtka – specijalist
Kod velikih organizacija je sve moguće. Doživio sam i „velike“ organizacije koje traže generaliste jer se radi o manjim podružnicama velikih multinacionalki koje se ustvari ponašaju kao male organizacije, a i one koje za svaki dio posla imaju internu specijaliziranu osobu.
Ako vam je cilj postati specijalist, velike organizacije su definitivno mjesto za brušenje talenta. Količina posla (volumen) i broj različitih aktivnosti unutar specijalnosti omogućit će vam širinu iskustva koje kasnije možete nastaviti graditi kroz te iste velike organizacije ili pak otići u solo vode (freelancere) u kojima ćete dodatno naplatiti stečeno iskustvo.
Specijalisti koji danas igraju veliku ulogu u okviru marketinga su:
- digitalni dizajneri
- e-mail marketing stručnjaci
- stručnjaci za društvene mreže
- stručnjaci za medijski zakup (bilo online ili offline)
- stručnjaci za analizu podataka
- stručnjaci za organizaciju događanja (isto online ili offline)
Ovo su samo neke od specijalnosti za koje u ovom trenutku postoji potražnja, no stvari u marketingu se prilično brzo mijenjaju.
Velika tvrtka – generalist / manager
Povrh specijalista, velike organizacije imaju nivo menadžera koji funkcioniraju kao generalisti znanjem, ali nemaju izvršni dio – nego netko drugi odrađuje egzekuciju. To su osobe koje više rade u Excel tablicama nego na terenu. Oni upravljaju budžetima, prate povrate na investicije, raspoređuju ljude i resurse.
Tako jedan menadžer za digitalni marketing ispod sebe može imati dizajnere, e-mail marketing stručnjake i media buying specijaliste dok će growth manager imati multidisciplinarni tim u kojem će sjediti i specijalisti iz drugih grana poslovanja poput inženjera, data scientista, prodaje, korisničke podrške.
Što je veća organizacija, broj menadžera će biti veći dok će specijalisti nerijetko biti još uže specijalizirani poput dizajnera koji rade isključivo digitalne vizuale ili specijalista za Tik-Tok.
Ako tek krećem, kako mogu razviti vještine koje mi trebaju za posao u marketingu?
Generalno govoreći, vodim se pravilom 70-20-10 koje sam naučio u jednoj od korporacija.
Iza ovog omjera stoji teorija da bismo 70% svog učenja i napretka trebali stjecati kroz rad na novim projektima, možemo reći kroz direktno iskustvo; 20% učenja trebamo tražiti kod svojih kolega, mentora, menadžera; dok svega 10% učenja dolazi kroz formalne kanale poput plaćenih edukacija, konferencija, seminara.
I kako će sad to vama pomoći? Nikako. Ako tražite svoje mjesto pod suncem u marketingu i tek počinjete svi će vam reći da traže nekoga s iskustvom (osim ako ste student, tu su poslodavci nešto otvoreniji). Dobra stvar kod marketinga je da iskustvo možete nešto lakše „nabaviti“ nego u brojnim drugim zanimanjima.
Imao sam nekoliko slučajeva mentoriranja tijekom kojih smo razrađivali upravo strategiju kako steći iskustvo koje je onda moguće prikazati budućim poslodavcima. Prije svega, uvijek možete napraviti mock/izmišljene primjere na kojima ćete pokazati svoje vještine.
Što to znači? Ako želite biti dizajner, napravite nekoliko logotipova za izmišljene tvrtke ili lokalne biznise koje možete pokazati budućem poslodavcu. Možete ih pokušati i prodati lokalnim biznisima za simbolične iznose kako biste i sebi dokazali koliko vrijedite. Ili složite vizuale za zamišljenu kampanju nekog poznatog brenda, pokažite svoju vještinu u alatima i osjećaj za sklad – uvijek možete izmisliti novu Milka čokoladu za lokalno tržište.
Za one koji žele raditi na društvenim mrežama, savjet je sličan - pokrenite službene stranice zamišljenog poduzeća i krenite komunicirati. Testirajte kako prikupiti sljedbenike, kako koja mreža funkcionira, kako se rade vizuali za svaku od najpopularnijih mreža. Nakon toga uložite neki mali prihvatljivi iznos (nekada je i 10€ dovoljno) i testirajte kako izgleda oglašavanje na tim mrežama – kako postaviti sustav, koji su zahtjevi, koje su sve opcije pred vama. Kada budete pričali s potencijalnim poslodavcem znat ćete barem osnovne pojmove.
Generalisti većinom nisu specijalizirali jednu vještinu nego su stjecali iskustvo na više područja po malo, ne odradivši famoznih 10 000 sati u svakom nego se fokusirajući na širu sliku. Ako želite posao generalista, uvijek možete napraviti primjer budžeta za susjedovu tvrtku ili obiteljsko poduzeće. Razmisliti koliko biste morali uložiti u oglašavanje, koje rezultate prodaje očekujete na temelju oglašavanja, kako bi izgledala cjelokupna kampanja – posložite to u zanimljivu prezentaciju. Naučite osnovne stvari o društvenim mrežama, okušajte se u kreiranju vizualnih rješenja.
U svakom koraku na kojem zapnete i morate malo duže istraživati – nešto ste naučili i dobili ste upravo ono što vam je falilo, iskustvo.
Za 20% mentorstva ste na pravom mjestu – nađite si mentora iz područja koje vas zanima i pitajte sve što do sada niste imali koga. Ljudi koji su hodali u vašim cipelama lakše će vam pomoći da dostignete njihovu trenutnu razinu. Svaki problem na koji naiđete vjerojatno je već netko doživio i našao mu rješenje.
Što se formalne edukacije tiče, nje je danas pregršt na internetu. Pogotovo za one koji tek počinju učiti o nekom području i ne smeta im učiti na engleskom jeziku. Možete početi s Courserom, Udemyjem ili bilo kojom drugom besplatnom edukacijom. Naravno, postoje i plaćene edukacije, seminari, treninzi iz raznih područja marketinga koje možete pronaći kratkim pretraživanjem.
Preuzeto sa mentoringbyte.com
Foto: mentoringbyte.com