Kako upravljati svojom karijerom?

Procesu upravljanja karijerom morate pristupiti svjesni važnosti vlastite kontrole svakog koraka bez obzira jeste li upravo završili školovanje i tražite način na koji biste uspješno započeli karijeru ili ste već puno truda uložili u vlastiti profesionalni razvoj i osjećate da trebate promjenu koja će vas dovesti do stepenice više.

U današnje vrijeme više nema doživotnih poslova. Svatko može očekivati da će do kraja svoje karijere promijeniti nekoliko različitih poslova (što pokazuju i istraživanja na uzorku od 270 ispitanika, 54 % ih je izjavilo da na svom sadašnjem radnom mjestu ne vidi priliku za daljnji razvoj). S obzirom da znanja koja sada posjedujemo neće biti dovoljna za uspješan i dobro plaćen rad u narednih pet godina postavlja se pitanje kako se nositi s promjenama, danas kad poslodavci najvažnijim osobinama potencijalnog kandidata za posao smatraju razvijene soft skills te motiviranost i spremnost za učenje. To su razlozi zbog čega toga treba aktivno pristupiti razvoju svoje karijere, jer danas bespogovorno izvršavanje radnih zadataka više nije dovoljno da budete primijećeni.

Glavne odrednice upravljanja karijerom
Odgovornost za svoju karijeru, njeno usmjeravanje i izgrađivanje morate preuzeti sami jer to nitko neće i ne može učiniti za vas. To podrazumijeva upoznati sebe i odrediti što je zajedničko poslovima koje biste rado obavljali. Istraživanja ističu nekoliko ciljeva koje ljudi nastoje ostvariti kroz posao kao što su ekonomska stabilnost, identitet, status i prestiž, samoostvarenje, samostalnost, kreativnost, socijalna interakcija i dr. Najčešće spominjane odrednice karijere su materijalna vrijednost, izražavanje i razvoj vlastite osobnosti, izazov, samostalnost i socijalni aspekti.

Želite li testirati profesionalne interese, možete to učiniti putem testova (mrav.ffzg. hr/zanimanja) izrađenima prema poznatoj tipologiji J. H. Hollanda, a prema kojoj svatko od nas s obzirom na svoje radne interes pripada određenom tipu: realističkom, istraživačkom, umjetničkom, socijalnom, poduzetničkom ili konvencionalnom. Kada odredite radne afinitete, važno je poznavati i koristiti se različitim tehnikama za razvoj i usmjeravanje vlastite karijere, a koji uključuju aktivno traženje posla, neograničavanje samo na postojeću ponudu, nezaboravljanje manjih tvrtki u razvoju, korištenje svake poslovne prilike, spremnost na cjeloživotno učenje i usavršavanje, procjenu poznavanja stranih jezika, informatike ili daktilografije, izgradnju mreža kontakata, usvajanje vještina prodaje samo sebe, razvijanje komunikacijskih vještina, vještina upravljanja svojim vremenom, prilagodljivost, inovativnost i hrabrost u nesigurnim situacijama.

Što poslodavci traže
Današnje radno okruženje zahtijeva stalno stjecanje dodatnih znanja i vještina te širenje interesa. Određena razina formalne edukacije tek je preduvjet koji vas definira kao potencijalnog kandidata za radno mjesto. Formalna edukacija više govori o stavu, interesima i općoj kulturi kandidata nego o posjedovanju vještina potrebnih za kvalitetno obavljanje radnih zadataka. Prema istraživanju hrvatski poslodavci su najvažnijim osobinama i vještinama ocijenili analitičke vještine, čvrstu radnu etiku, fleksibilnost, interpersonalne vještine, komunikacijske vještine, marljivost, motiviranost/inicijativu, poštenje/integritet, timski rad te znanje stranih jezika.

Gdje tražiti pravu priliku?
Nemojte dozvoliti da vas obeshrabre priče o tome kako nema posla. Traženju posla trebate pristupiti hrabro i organizirano. Pomoći će i dnevne novine, Hrvatski zavod za zapošljavanje, internetske stranice raznih tvrtki, a i prijatelji i poznanici. Poslodavci traže nove zaposlenike na specijaliziranim web stranicama, preko preporuka zaposlenika i relevantnih osoba, oglašavanjem u tiskanim medijima, vlastitoj bazi podataka, bazama životopisa na specijaliziranim web stranicama, preko Agencije za potragu za kadrovima te preko HZZ-a. Evo gdje još tražiti: Internet je danas najznačajniji alat potrage za novim kadrovima. Na nekim specijaliziranim internetskim stanicama danas možete pronaći više oglasa za raspoloživa radna mjesta nego u svim dnevnim novinama zajedno. Kandidati već samim načinom prijave preko interneta pokazuju proaktivnost i računalnu pismenost. Agencije za pronalaženje kadrova (headhunteri) unajmljuje poslodavac kako bi mu aktivnim pristupom pomogle pronaći odgovarajuću osobu za popunjavanje otvorenog radnog mjesta, a za uspješno pronalaženje poslodavac agenciji plaća posredničku proviziju. Način prilaska headhunterima osim interneta, su stručne konferencije i skupovi. Agencije za privremeno zapošljavanje - u novi Zakon o radu uveden je pojam Agencije za privremeno zapošljavanje, koja je poslodavac koji, na temelju sporazuma o ustupanju radnika, ustupa radnika za obavljanje privremenih poslova. Ona mora biti posebno registrirana za tu djelatnost, a poslodavci ju koriste uglavnom za administrativne poslove (tajnički, opći administrativni), prevođenje, mjesta prodajnog osoblja, pronalaženje pripravnika te višemjesečne zamjene zaposlenika različitih profila. One su odličan posrednik na tržištu radne snage, unoseći likvidnost na određeni dio tržišta i olakšavajući kontakt poslodavaca i posloprimaca, most su ka stalnom radnom mjestu, a mogu biti prvo radno mjesto za posloprimce koji tek ulaze u polje radne snage, omogućavajući dinamičnost karijere, sigurnost i legalnost.

Networking
Da biste našli posao, važno je imati informaciju i mogućnost stupanja u kontakt s ljudima koji vas mogu zaposliti. Kontakti su bitni, kako za pronalaženje prvog zaposlenja, tako i za promjenu posla. Networking se odnosi na rođake, prijatelje, poznanike, susjede, osobe koje ste upoznali na seminarima/predavanjima i sl. Stoga, proširite glas da tražite posao, budite direktni i nemojte se stidjeti pitati za pomoć. Naglasite kakvi vas poslovi zanimaju i koje tvrtke. Iskoristite svaku priliku. Sudjelujte na seminarima i konferencijama koji se održavaju u vašem gradu. Predstavite se što većem krugu sudionika, zapišite njihove telefonske brojeve i nazovite ih. Pošaljite e-mailom svoj životopis potencijalnim poslovnim suradnicima. Vaši kontakti su bogat izvor preporuka, stoga izgrađivanjem mreže kontakata s vremenom ćete postići da posao traži vas.

Ponedjeljak, 02.07.2012. / Andreja Marcetić, tajnica.hr