Lakše je izdvojiti se iz mase ljudi koja traži posao kada imate jedinstvenu kombinaciju vještina, iskustva i talenta.
Trenutno se na tržištu rada mogu prepoznati dva trenda: prvi trend je smanjenje broja takozvanih tradicionalnih radnih mjesta na koja ste mogli doći s srednjom školom bez ili s vrlo malo prijašnjeg radnog iskustva, drugi trend je povećanje broja radnih mjesta koja traže određeno specijalističko iskustvo i obrazovanje, najčešće za vremenski određene projekte.
U članku na svom blogu 'Vještine su nova valuta', stručnjak za regrutaciju Bill Boorman opisuje jedan posve novi svijet u kojem se budući zaposlenici traže prema vještinama koje trenutno posjeduju za poslove na određeni period, za razliku od prijašnjeg u kojem je primat držao budući potencijal zaposlenika. Analitičar Josh Bershin također spominje kako korporacije sve više u svojoj nakani da budu što agilnije i spremnije na promjenu, otvaraju sve specijaliziranija radna mjesta. U svijetu u kojem se uspjeh definira posjedovanjem specijalističkih vještina, oni koje te vještine nemaju sve teže pronalaze radno mjesto.
Biti zapošljiv (eng. employable) (pogotovo u nekoj profesionalnoj ili tehničkoj profesiji) će uvjetovati razvijanje vaše stručne niše: izgradnja seta vještina koje će vam pomoći da za poslodavca počnete ostvarivati rezultate od samog dolaska na određeno radno mjesto, a ne da isprva morate prolaziti razne specijalističke treninge i dodatne edukacije.
Samom činjenicom da je sve više radnih mjesta na određeni rok ili na vremenskoj razini nekog projekta, zapošljivost također traži i vašu sve veću odgovornost za upravljanje svojom karijerom, a ne da ona, kao prije, najviše ovisi o poslodavcu za kojeg radite. Danas sve više morate biti jasniji u tome što možete ponuditi poslodavcu u vidu stručnosti, a zatim sve te vještine vješto zapakirati kao rješenje za određene probleme ili potrebe tvrtke.
Prepoznajte ono što vas čini drugačijim
Koje jedinstvene kombinacije vještina, iskustva i sposobnosti vam omogućuju da obavljate određeni posao puno lakše nego ga obavljaju ostali? Koje specifične talente ili vrijednosti imate, a da Vas čine idealnim za neku profesiju ili određeno radno mjesto?
Budite jasni u onome što radite i kako to radite. Puno pomaže ako ono što radite dobro svedete na jednu rečenicu. Na primjer: "Radim u marketingu" je pregeneralno, ali "Razvijam online marketinške strategije za mala i srednja poduzeća" puno preciznije opisuje vašu interesnu nišu.
Definiranje vaše niše će vam puno pomoći u izdvajanju uloga (bilo za stalna radna mjesta, radna mjesta na određeno ili samo za potrebe specifičnih projekata) na kojima možete doprinijeti u tvrtki - i u kojima ćete vidjeti željeni daljnji razvoj svoje karijere. Razumijevanje svog fokusa te svojih ključnih vještina također će dovesti do veće jasnoće u vašim prijavama na natječaje, bilo u tradicionalnom obliku (molba i životopis), putem LinkedIn profila ili otvorenih zamolbi. Također će vam pomoći u sužavanju vaše potrage za poslom, u smislu da ćete izbjegavati prijavljivati se na radna mjesta za koja baš i nemate sve odgovarajuće uvjete. Daljnje usmjeravanje karijere također je puno lakše ako imate definiranu nišu koja je istovjetna vašim sposobnostima.
Kako sve ovo utječe na vašu potragu za poslom?
Prvenstveno poprimate svojevrsno stajalište konzultanta za savjetovanje pri pronalasku posla, za razliku od tradicionalnog posloprimca koji traži posao. Rad na honorarni ugovor ili freelance posao ne bi trebao biti u sjeni trajnog zaposlenja. Tradicionalne prijave za posao na objavljene natječaje trebao bi nadograditi i puno proaktivniji pristup u smislu slanja posebno prilagođenih otvorenih zamolbi za svaku tvrtku. Orijentirajte se na tvrtke koje imaju potrebu za vašim specifičnim vještinama, razradite kako vi možete učinkovito popuniti te potrebe i tada im komunicirajte vaš prijedlog koji rješeva te potrebe.
Na sastanak ili intervju idite spremni - ali ne spremni u smislu znanja odgovora na pitanja iz šablone tipičnog razgovora za posao. Umjesto toga igrajte na kartu da vi postavite određena pitanja koja će vas dovesti u poziciju da možete ponuditi zanimljiva nova rješenja i time dokazati da posjedujete određenu 'ekonomsku vrijednost' koju ta tvrtka jednostavno ne smije propustiti. Steve Levy u jednom svom članku spominje upravo ovu taktiku.
Ostanak u niši
Jedan od vaši najvećih prioriteta je da ostanete relevantni. Morate održavati svoje specijalističke vještine, bilo kroz praktični trening, putem tečajeva ili raznih specijalističkih edukacija i programa.
Kako ćete se s vremenom sve manje oslanjati na poslodavce da vas usmjeravaju u daljnjoj karijeri paralelno morate jačati svoju privatnu mrežu, kako kontakata tako i izvora novih poslova i projekata, recimo kao neki svojevrsni privatni potporni sustav. Redovito koristite Internet i ostale izvore informacija za održavanje profesionalnih kontakata, ali i ne zanemarite proaktivnost u organizacijama relevantnim za vašu nišu, kao i osobni odlazak na specijalističke evente i slično.
Koje specifične talente i vještine imaš, a mogli bi ti pomoći da se istakneš?