Profesionalnost i motiviranost traže svi poslodavci

Dobrom prezentacijom kandidat za posao može željenom poslodavcu ‘zapeti za oko’. Ključno je dobro sastaviti i besprijekorno napisati molbu i životopis te se dobro pripremiti za intervju.

Pronalažanje posla u vrijeme krize, kada je broj nezaposlenih narastao preko 283 tisuće, zahtijeva puno upornosti, ali i snalažljivosti i sreće. No bez obzira je li trenutak u kojem tražimo posao povoljan ili nepovoljan, kod prijavljivanja uvijek treba voditi računa o nekoliko ključnih elemenata koje će potencijalnim poslodavcima odmah “zapeti za oko”. Izgled životopisa, kao i prvi dojam koji kandidat ostavlja na razgovoru za posao, mogu odigrati ključnu ulogu. Vodeći hrvatski menadžeri ljudskih potencijala za Poslovni dnevnik stoga su otkrili nekoliko najčešćih pogrešaka koje kandidati rade prilikom prijave za posao, kao i nekoliko najpoželjnijih osobina koje budući zaposlenik mora imati. Svi se slažu da su kašnjenje na razgovor, greške u životopisu i kritiziranje bivših poslodavaca pogubni za kandidate, dok su točnost, poznavanje tvrtke i snalažljivost među najpoželjnijim osobinama.

Pisani materijal govori za sebe
Kako pojašnjava Andrea Mimica, voditeljica ljudskih resursa Zagrebačke banke, već pisani materijal ostavlja određeni dojam o kandidatu te poslodavcu pokazuje koliko je truda uložio u svoj prvi kontakt s njim. Jednako tako, kaže Mimica, životopis može biti faktor koji kandidata isključuje iz daljnjeg selekcijskog postupka. “Životopisi koji ostavljaju bolji dojam o kandidatu strukturirani su i pregledni. Primjerice, već na prvi pogled može se vidjeti u kojem dijelu pišu osnovni podaci, podaci o obrazovanju, radnom iskustvu ili interesima”, navodi. Kada je riječ o najčešćim pogreškama koje kandidati rade pri slanju životopisa, Mimica ističe molbu naslovljenu na nekog drugog poslodavca, samoinicijativno priloženu fotografiju u neprimjerenoj odjeći, te pravopisne ili gramatičke pogreške. Naglašava i da kandidati za posao na intervju nipošto ne bi smjeli kasniti, neprikladno se odjenuti ili pak precijenjivati dosadašnje radno iskustvo.

Nesvjesni važnosti prvog dojma
S njenim mišljenjem slaže se i Gordana Picek, voditeljica Odjela ljudskih resursa u DM-u, naglašavajući da je najčešća pogreška kandidata na razgovoru za posao nesvjesnost o važnosti prvog dojma. “Kandidati moraju znati da njihov stav, govor, ponašanje pa čak i odjeća utječu na konačnu odluku jer je razgovor jedinstvena prilika da se predstave željenom poslodavcu”, govori Picek. Da procjena kandidata počinje već primitkom molbe i životopisa smatra i Voditeljica odjela ljudskih resursa Valamar hotela Gordana Fabris, dok rukovoditeljica Sektora ljudskih potencijala tvrtke Kaufland Gordana Frgačić napominje da je razgovor za posao vrlo stresna situacija za kandidata. Stoga se, pojašnjava, događa da čak i najbolji kandidati “padaju” na osnovnim stvarima ukoliko se dobro ne pripreme, dok se malo lošiji kandidati dobrom pripremom mogu ‘‘izvući’’.

Gordana Picek, članica uprave DM-a


Najčešće pogreške:
1. kašnjenje na razgovor, naravno, ostavlja dojam neodgovornosti i neuvažavanja druge strane
2. slabo poznavanje gramatike kod sastavljanja molbe
3. oskudno jezično izražavanje kod osobnog predstavljanja govori kako kandidat nema predispozicije za uspješnu poslovnu komunikaciju, ali govori i da se kandidat nije potrudio (ukoliko je uopće svjestan toga nedostatka) sam korigirati ili zamoliti nekoga da korigira molbu prije slanja, a što opet znači da mu je svejedno kakav će dojam ostaviti.
4. negativan stav i komentari na račun bivših poslodavaca
5. općenito nepoznavanje (barem elementarno) tvrtke u koju se kandidat prijavljuje ukazuje na potencijalnog netemeljitog i nezainteresiranog zaposlenika
6. arogantnost, hvalisanje, pretjerana samouvjerenost…iako je poželjno da zaposlenik posjeduje uvjerenost u svoje sposobnosti, prevelike hvale na svoj račun mogu biti zapravo izraz nesigurnosti i pokušaj prikrivanja nedostataka
7. kandidati koji ne daju sugovorniku da dođe do riječi i koji ne slušaju te prekidaju sugovornika
8. kaže se kako odijelo ne čini čovjeka, ali u poslovnom okruženju ipak postoje neka pravila odijevanja. Neprimjerena odjeća može biti veliki minus prilikom zapošljavanja
9. neumjesne šale
10. zahtjevi za godišnjim odmorom, plaćom, pauzama… prilikom prvog razgovora dok kandidat još nije upoznat je li izabran u uži krug

Poželjne osobine:
- točnost
- profesionalnost
- pozitivan stav
- poznavanje tvrtke u koju se kandidat javlja
- konkretnost
- spremnost na suradnju
- snalažljivost
- duhovitost
- dobro izražavanje
- poznavanje jezika

Gordana Fabris, Valamar

Najčešće pogreške:
1. opća pismenost kandidata te količina pogreški odnosno tipfelera
2. dogodi se da u molbi ostane ime druge tvrtke, a ne one u koju je molba pristigla ili je naslovljena na pogrešnu osobu, što ukazuje na činjenicu da se potencijalni kandidat nije potrudio ažurirati niti provjeriti osnovne podatke
3. životopisi znaju biti nepotpuni ili nelogični, s obzirom na iskazana vremenska razdoblja
4. u njima se znaju pronaći fotografije kandidata koje nisu primjerene prijavama za posao, primjerice imali smo slučajeve fotografija u kupaćim kostimima
5. kandidat zna doći na razgovor neurednog i zapuštenog izgleda
6. u praksi su česti slučajevi da kandidat tijekom intervjua premalo ili previše govori, ili su neke od izrečenih informacija izvan primjerenog konteksta intervjua za posao
7. ponekad se kandidat ne sjeća svog životopisa i neke se ključne informacije ispravljaju na licu mjesta
8. poznato je da otvoreno iskazivanje negativnog stava prema prethodnim poslodavcima i/ili kolegama nikako nije mudar način komunikacije s potencijalnim novim poslodavcem kao ni prebacivanje odgovornosti za osobne neuspjehe na druge osobe
9. nepoznavanje osnovnih informacija o tvrtki u koju se prijavio ili ako tvrtka ima web stranicu, a kandidat je niti ne pogleda ozbiljan je propust
10. nisu rijetki slučajevi da se tijekom intervjua otkrije da je kandidat naveo iskrivljene podatke u životopisu, primjerice aktivno poznavanje stranog jezika u govoru i pismu koje u praksi nije tako

Poželjne osobine:
- Profesionalna znanja i vještine potrebne za određeno mjesto
- kvalitetna motivacija za posao, odnosno dobar omjer intrinzičnih i ekstrinzičnih faktora motivacije poput
- sadržaja posla, okruženja, mogućnosti napredovanja, stručnog usavršavanja, plaća i sl.
- otvorenost za nova iskustva i želja za kontinuiranim razvojem
- proaktivnost i otvorenost za promjene
- orijentacija na rezultate
- sklonost preuzimanju odgovornosti
- vještine upravljanja vremenom i prioritetima
- komunikacijske vještine i opća pismenost
- fleksibilnost
- poznavanje industrije u koju aplicira, trendova te osnovnih informacija o tvrtki

Gordana Frgačić, Kaufland

Najčešće pogreške:
1. Nepotpuni životopis
Životopis služi poslodavcu da se što bolje pripremi za razgovor, no ako su informacije nepotpune, veći dio razgovora će proći u nadopunjavanju životopisa, te će kandidatu ostati malo vremena da ostavi dojam, a može se i činiti da nešto prikriva.
2. Neprilagođeni životopis i zamolba
Životopis treba prilagoditi dotičnom poslodavcu, tj. ako se kandidat natječe za mjesto u prodaji, onda će njegovo naglašavanje certifikata i seminara iz područja računovodstva i financija stvoriti sliku o sasvim drugoj motivaciji, dok će za neku financijsku ustanovu to svakako biti prednost. Osim toga, ako se iz zamolbe vidi da je kandidat samo mijenjao adresata, može ostaviti dojam da se ne trudi previše
3. Uljepšavanje životopisa
Većina kandidata govori barem dva strana jezika, odlično se snalaze u MS Office paketu ili nabrajaju druga specifična znanja, no najjednostavnija provjera pokazuje nešto sasvim drugo. Zaključujete da je kandidat ili neiskren ili se precjenjuje.
4. Nefleksibilnost prilikom dogovaranja razgovora
Kandidat je taj koji traži posao, te njegovo inzistiranje isključivo na onom terminu koji njemu odgovara ostavlja dojam nefleksibilnosti i slabe motivacije za samu poziciju. To si eventualno mogu priuštiti samo kandidati s rijetkim znanjima i vještinama ili oni koje poslodavac ciljano selektira preko agencija.
5. Ogovaranje bivših poslodavaca
Potencijalni poslodavac želi lojalne zaposlenike, a ne one koji će sutra i njega ogovarati pred drugim poslodavcima. Kandidati bi bez obzira na način rastanka s bivšim poslodavcima trebali naglašavati samo pozitivne strane te suradnje.
6. Povlađivanje potencijalnom poslodavcu
Takvi kandidati mogu ostaviti dojam da su neiskreni i da se koriste manipulacijom, istovremeno podcjenjuju svakog imalo iskusnog ispitivača.
7. Neurednost
Bez obzira na financijske prilike, svaki kandidat si može priuštiti čistu kosu, uredne nokte, čistu odjeću. U protivnom pokazuje nepoštovanje ne samo prema poslodavcu, nego i prema sebi, a to ga ne čini nimalo privlačnim kandidatom.
8. Propitivanje o drugim kandidatima
Kandidat pitanjima ‘‘koliko imate kandidata’’, ‘‘jesu li ostali kandidati bolji, lošiji’’, ‘‘s koliko ste kandidata već razgovarali’’ pokazuje nesigurnost u sebe i svoje kvalitete.
9. Stereotipni opisi kandidata
Svi su kandidati redom fleksibilni, organizirani, timski igrači, spremni na promjene i usavršavanje…da, kao i svi mi….No na pitanje što zapravo znači biti npr. organizirana, fleksibilna osoba, nemaju pojma što bi odgovorili. No sigurni su da su baš takvi! Dakle, kandidat piše ono što želite čuti, a da ni sam ne zna što je to?
10. Šutljivost

Ako kandidat ide na razgovor za posao, trebao bi znati da u najmanju ruku mora razgovarati. Ako iz njega morate izvlačiti odgovore i informacije, ostavlja dojam da nije baš zainteresiran i motiviran za dotično radno mjesto, odnosno da se ne trudi. Možda je kandidat tek pomalo introvert, ali je zapravo vrlo dobar u svom poslu, no na razgovoru bi ipak trebao dati sve od sebe da se prikaže u najboljem svjetlu.

Poželjne osobine:
- Elokventnost
- Uljudno i profesionalno ponašanje
- Stručna znanja i vještine koje odgovaraju poziciji
- Iskustvo
- Samostalnost
- Organiziranost
- Spremnost na promjene
- Dobro upravljanje stresom
- Odgovornost i savjesnost
- Samoinicijativnost

Ana Lučin, poslovni.hr

Utorak, 28.09.2010.