Zahvaljujući Programu za cjeloživotno učenje Hrvatska je postala punopravan član inicijative Europass. To znači da svaki hrvatski državljanin može koristiti cjeloviti Europassov portfelj - životopis (CV), jezičnu putovnicu, dopunsku ispravu o studiju te prilog svjedodžbi. Riječ je o standardiziranom skupu dokumenata, odnosno aplikaciji, u kojima građani mogu na jasan i usporediv način zabilježiti i predstaviti svoje obrazovne kvalifikacije i iskustva, osobne kompetencije, znanje stranih jezika, radno iskustvo i mnoge druge informacije koje bi mogle biti ključne za mobilnost u Europskoj uniji pri traženju posla. Standardizirani životopis i jezičnu putovnicu korisnici ispunjavaju samostalno na internetskoj stranici europass.hr, no ostale dokumente moraju potražiti u službenim institucijama. No, iako Europassov životopis služi kao standardiziran dokument namijenjen traženju posla u EU, a i šire, na prvi se pogled stječe dojam kako je riječ o dokumentu koji je pretrpan informacijama koje možda nisu presudne za budućeg poslodavca. Uostalom, gotovo svi stručnjaci koji preko medija sugeriraju kako dobar CV treba izgledati među prvim pravilima ističu njegovu sažetost. Zašto je onda Europass toliko opsežan?
Za sve jednako
"Europass životopis je opsežan i strukturiran upravo tako da se i razlikuje od običnih. Kroz tu strukturu se europskim, a sada i hrvatskim, građanima omogućuje prije svega pregledno i jasno bilježenje relevantnih kvalifikacija, radnog i obrazovnog iskustva te vještina i znanja stečenih formalnim i neformalnim učenjem. Zato i jest u obliku aplikacije kako bi ga svi mogli koristiti na jednak način", ističe Vlasta Jelašić Kerec, stručna savjetnica za Europass u Agenciji za mobilnost. Europass CV detaljan je primjer životopisa koji posloprimce vodi kroz pisanje životopisa te bi ga svaki posloprimac trebao prilagoditi sebi, ističe Saša Jurković, vlasnik i direktor portala posao.hr. "Ovaj je format životopisa opsežan i sadrži velik proj podataka koji možda i nisu toliko važni. Naravno, neke stavke poput općih informacija, obrazovanja, dodatnih znanja i vještina, kao što su strani jezici, tečajevi, vozačka dozvola i radno iskustvo trebaju biti obavezne, dok bi se na manje važne podatke poput aktivnosti koje posloprimci rade u slobodno vrijeme trebalo obratiti manje pažnje", kaže Jurković. Naravno, dodaje, postoji velika razlika u životopisima posloprimaca bez i s radnim iskustvom.
Radno iskustvo
Oni koji nemaju radnog iskustva ili ga imaju jako malo pokušavaju svoj životopis prikazati što relevantnijim te ponekad u njega pišu nevažne informacije. Naravno da su i poslodavci svjesni, podsjeća Jurković, da osobe koje tek dolaze s fakulteta nemaju neko preveliko radno iskustvo, no nije potrebno preuveličavati neke honorarne poslove te informirati buduće poslodavce o aktivnostima koje posloprimci rade u svoje privatno vrijeme. U slučaju bez radnog iskustva, napominje, posloprimcima je bolje ukratko napisati svoje vještine, znanja i prednosti koje će ih izdvojiti od ostalih. Iz tog su razloga svako volontiranje i honorarni posao tijekom studija dobra referenca za svakog posloprimca bez iskustva. Stručnjaci se isto tako slažu da je dobro da postoje takvi i slični standardizirani obrasci životopisa koji sadržavaju sve relevantne informacije potrebne za odlučivanje u toj fazi selekcije. Kvaliteta životopisa se, ističu, posljednjih godina i poboljšala upravo zahvaljujući tome. No, ni uz sve savjete, upute, aplikacije, standardne obrasce i primjere kako se životopis piše, poslodavci i dalje moraju baratati CV-jevima koji ni izbliza nisu ono što se traži. "Na žalost, čini se kako sve veća nezaposlenost dovodi do toga da nam se jako često javljaju kandidati koji ne ispunjavaju niti osnovne uvjete definirane natječajem tako da danas gotovo 50 posto životopisa ne zadovoljava kriterije oglašenih radnih mjesta. Najčešće se radi o nepostojanju relevantnog iskustva i/ili stručne spreme", objašnjava Gordana Fabris, direktorica ljudskih resursa u Valamaru. No, to ne znači da još uvijek ne dolaze CV-jevi puni tipfelera, molbi u kojima se navodi ime druge tvrtke, nepotpunih i nelogičnih informacija, te fotografije kandidata koje nisu primjerene prijavama za posao, primjerice onih u kupaćim kostimima.
Površno pisanje
Životopis je prvi kontakt s poslodavcem, prva prilika za predstavljanje. Na žalost za neke je kandidate i jedina pa se stoga i treba potruditi u pisanju. "Ako ne dobivate pozive na intervju, vrlo je vjerojatno da vaš životopis nije dobro napisan". Mnogi čine pogrešku misleći da je životopis stvar formalnosti te površno pristupaju njegovom pisanju. Sasvim suprotno, životopis je reklamna brošura, profesionalni oblik komunikacije koja mora biti sistematičan, informativan i jasan. Vrlo važno je životopis redovito revidirati i prilagoditi svakom natječaju na koji se prijavljujete. Preopširne informacije i podaci koje se ponavljaju uslijed dužeg radnog iskustva, mogu značajno otežati snalaženje u tekstu i imati negativan efekt. Što je CV jasniji, manja je mogućnost za nerazumijevanje. Radno iskustvo od prije 15 ili 20 godina ne treba detaljno opisivati. Fokus treba biti na novijim radnim iskustvima i aktualnim edukacijama. Hobiji, nagrade, aktivnosti i ostali interesi govore poslodavcu o osobi koja šalje CV u širem smislu, o njegovim drugim motivacijama, iskustvu i slično, no na svakome je da odluči što će od tih podataka navesti i u kojem obujmu.
Loša forma
"Životopis treba 'raditi za vas', a ne protiv vas. Slanje youtube linkova na svoje video snimke ili pjesme koje ste snimili primjereno je za neku kreativnu poziciju gdje će vam taj medij poslužiti kao platforma za komunikaciju. Razmislite je li to primjereno za posao u banci". Martina Jurković, direktorica Jurković savjetovanja u području upravljanja ljudskim resursima, kaže da je najveći broj životopisa koji pristižu u tu agenciju korektan. "Međutim jedan dio životopisa, naročito iz ruralnih područja, jako je loš i po formi i po sadržaju. Stoga bi svakako dovela u vezu informatičku pismenost sa kvalitetom životopisa", tvrdi Jurković dodavši kako pojedinci u svom nastojanju da se istaknu kao najzanimljiviji kandidati pretjeruju sa nepotrebnim dosjetkama i šalama kojima nije mjesto niti u životopisu niti u zamolbi.
Tipovi životopisa
Koliko stranica životopisa je idealno
"Dobar menadžer bi trebao navesti podatke o svojim profesionalnim postignućima, poslovne volumene i broj radnika sa kojima je rukovodio jer su to najčešće informacije koje zanimaju uprave tvrtki kada zapošljavaju rukovoditelje. Životopis jednog menadžera svakako bi trebao biti dulji od životopisa radnika sa nekoliko godina radnog staža. Pripravnik ili početnik će tako u životopisu navesti svoje studentske i honorarne poslove, a u životopisu menadžera to nije relevantno. Životopis visokog obrazovanog radnika na specijalističkoj poziciji u srednjem ili velikom poduzeću bi također morao biti dug nekoliko stranica jer je to u skladu sa njegovim radnim iskustvom. Ne postoji univerzalno pravilo o dužini životopisa, ali bi okvirno životopis pripravnika ili početnika trebao biti maksimalno dvije stranice, specijaliste sa preko petnaest godina radnog iskustva tri do četiri stranice, a menadžera maksimalno pet stranica", poručuje Jurković.
Članak je preuzet sa portala poslovni.hr