Snalažljivost u vrijeme krize

Ako vam ne ide prodaja, dajte robu u razmjenu

Tvrtka ima pedesetak članova, a trebalo bi ih stotinjak na razini Rijeke ili oko 500 u državi.

Proizvođač sam vina i dobro bi mi došla reklama od 2 tisuće kuna na lokalnom web portalu. Njima, pak, ne trebaju vina, ali stavljam ih na tržište i svejedno od njih dobivam reklamu.

Vina preuzima restoran koji nudi 2 tisuće kuna cateringa. Poslovni catering treba autokuća koja zauzvrat nudi četiri zimske gume. Njih, pak, uzima web portal jer im trebaju za službeni automobil.

U konačnici, svi smo na nuli, a dobili smo ono što nam je bilo nužno za napredak poslovanja bez da smo iskeširali novac, dizali kredit ili ostali nekome dužni. Pojednostavljeno, tako radi komercijalna platforma barter, u svijetu sve popularnija u vrijeme recesije.

Umjesto novca - Barter bod
Barter, engleska riječ koju je najbolje prevesti slengom trampa, označava model sofisticirane robne razmjene koji je svoj prvi procvat imao za vrijeme krize iz 1929., a danas mu, posebno u SAD-u, ponovo pribjegava na tisuće poduzeća.

Kako je i u Hrvatskoj teško doći do novca, prvu takvu tvrtku u nas, Barter klub, ove godine pokrenula su dva riječka ekonomista s američkim iskustvom, Viktor Štambuk i Robert Grčković. Njihov klub svojim članovima, odnosno klijentima, omogućava međusobnu trgovinu koristeći, umjesto novca, obračunske jedinice Barter bod u omjeru 1:1 s hrvatskom kunom.

Mjesečna izvješća
Barter se razlikuje od vrlo raširene kompenzacije jer članovi ne moraju kupovati od istog člana kojemu su nešto prodali, niti moraju kupovati u momentu prodaje. Svaki član  ima vlastiti račun, a Barter klub vodi evidenciju svih transakcija i izdaje mjesečna izvješća. Hrvatski Barter klub za sada ima 50-ak članova, no za dobro trgovanje treba se stvoriti  ‘kritična masa’.

- Želimo zaštititi svoje članove. Na razini Hrvatske trebalo bi nam barem 500 članova ili stotinjak na razini grada kako bi ponuda bila dovoljno široka za poslovanje u svačijem interesu, objašnjava Štambuk.

Naravno, model je razrađen kako nitko u ovoj igri ne bi gubio.  Također, tvrtke koje se učlanjuju se provjeravaju, a bodove ne može svatko dobiti na dug, prije nego što se ostvari prva prodaja i pokaže se da postoji interes. Barter klub preuzima obvezu osiguravanja transakcija. Članstvo se može staviti u mirovanje, ali i raskinuti u bilo koje doba. Članstvo u klubu je besplatno, a provizija je 8 posto.

Štambuk i Grčković ističu da nisu izmišljali toplu vodu, nego su samo preuzeli postojeći model koji je vani odlično uhodan.

Ponedjeljak, 19.10.2009. / Luka Benčić/EPEHA, jutarnji.hr