'Domaća poljoprivreda ima ogroman potencijal, a sada i priliku za zaokret'

'Domaća poljoprivreda ima ogroman potencijal, a sada i priliku za zaokret'

Samo zajedničkim radom svih sudionika u lancu možemo očekivati jačanje proizvodnje voća i povrća na razinu koju imaju ostale mediteranske zemlje

„Uslijed korona krize i značajnog smanjenja turističke potrošnje, hrvatsko tržište voća i povrća doživjelo je velike promjene koje su utjecale na ponudu i potražnju, na cjenovne oscilacije ovisne o odnosima ponude i potražnje na globalnom tržištu, te na dostupnost robe iz domaće proizvodnje. Zbog klimatskih uvjeta već je sada vidljivo da će u Hrvatskoj doći do pada proizvodnje kod većine vodećih voćnih vrsti (jabuka, mandarina, šljiva), dok su na tržištu cijene uglavnom nešto više u odnosu na prošlu godinu. Kod proizvodnje većine povrća nisu se dogodili nikakvi ekstremni poremećaji pa procjenjujemo urod približno na razini prošle godine, dok je na tržištu vidljiv pad cijena između 12 do 20 posto što je uvjetovano tržišnim prilikama“, rekao je vodeći čovjek Smartera, konzultantske tvrtke specijalizirane za poljoprivredu i prehrambenu industriju te predsjednik Uprave ENNA Fruita Denis Matijević, na Smarterovoj prezentaciji stanja na tržištu voća i povrća u RH.

Hrana, osim zadovoljavanja osnovnih prehrambenih zahtjeva, treba biti dostupna svima po pristupačnim cijenama, a da bi se to ostvarilo, lokalnim poljoprivredama potrebni su značajni poticaji države te podrška kako bi se povećala proizvodnja i raznolikost.

Korona kriza osvijestila je potrebu da se i u hrvatskoj poljoprivredi napravi snažan zaokret i krene u bolju organizaciju proizvodnje, udruživanja i povezivanja proizvođača, odnosno jačanje horizontalne i vertikalne integracije.

Samo jače međusobno povezivanje proizvođača i njihovo jače povezivanje s organizatorima proizvodnje, otkupljivačima i prerađivačko-prehrambenom industrijom, jamac je za povećanje konkurentnosti i razine samodostatnosti poljoprivredne proizvodnje te bolje organiziranosti tržišta koja će omogućiti dostupnost domaće robe na policama trgovačkih lanaca, ali isto tako i lakše apsorbiranje tržišnih viškova kroz izvoz.

Primjer iz prakse, koji prikazuje da kroz vertikalnu integraciju možemo bolje organizirati tržište jest vodeća tvrtka za organizaciju proizvodnje, otkup, distribuciju te preradu voća i povrća na području Hrvatske i regije ENNA Fruit, koja kroz kooperantsku suradnju otkupljuje svu ugovorenu proizvodnju, plasira je na domaće i ino tržište. Od početka godine izvezla je 640 šlepera robe (što je više od polovice ukupnog hrvatskog izvoza), od čega u protekla dva mjeseca više od 250 šlepera.

Članak je u skraćenom izdanju prenesen s portala novac.hr

LinkedIn

LinkedIn
Zapratite nas na LinkedIn-u
https://www.linkedin.com/company/posao-hr

Utorak, 28.07.2020. / novac.jutarnji.hr