Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju otvorile su se nove mogućnosti na tržištu rada u pomorstvu, što će povećati broj hrvatskih građana na velikim turističkim brodovima.
Može se očekivati i pojačan interes hrvatskih radnika za rad na brodu, zbog veće sigurnosti i prava radnika temeljem konvencije Maritime Labour, koja je u punom opsegu na snazi od 20. kolovoza ove godine, a Hrvatska je jedna od potpisnica. Posrednici u zapošljavanju hrvatskih radnika u kruzing industriji poručuju pritom da se hrvatski građani ne moraju brinuti o potražnji jer su već godinama u svjetskim kompanijama na glasu kao dobri radnici u uslužnim djelatnostima. O tome govori i podatak da svjetskim morima za kompanije poput Carnivala trenutačno plovi oko 100 hrvatskih top-menadžera te dvjestotinjak srednjih menadžera koji su na brod došli kao najniže rangirani radnici i napredovali.
Godišnje iz Hrvatske na kruzere trbuhom za kruhom otputuje oko 300 hrvatskih građana, otkriva nam Siniša Golac, suvlasnik zagrebačke agencije Uspinjača. Jedna je to od dviju agencija u Hrvatskoj koje posreduju u zapošljavanju hrvatskih građana na brodovima pod stranom zastavom, a tržište dijeli s agencijom A Priori iz Lovrana. Uspinjača pokriva najveće igrače u industriji turističkih putovanja kao što su Carnival Cruise, Costa Cruseros, Royal Caribbean International, Norwegian Cruise Line, dok A Priori radi s Carnival Cruise Lineom. "Naši klijenti uglavnom su u dobi između 21 i 30 godina, imaju srednju stručnu spremu i znaju engleski te po mogućnosti još jedan svjetski jezik. Poželjno je određeno iskustvo na radnom mjestu za koje se prijavljuju. Europski građani, pa i Hrvati, tradicionalno rade kao servisno osoblje, dijelom zato što znaju jezike, te se pokazalo da su kompanije zadovoljne njihovim radom, što pokazuje izuzetno visok udjel hrvatskih građana u menadžmentu.
I naš 25-godišnji rad na posredovanju pridonio je tome da se hrvatski građani profiliraju u tom segmentu", kaže Golac. Napominje da će se angažman hrvatskih građana na brodovima pod stranom zastavom povećati zbog ulaska u EU jer su povoljnija pravila u plaćanju doprinosa. Golac otkriva da je zbog toga interes za hrvatskim radnicima već pokazala talijanska Aida, kojoj su zbog strukture gostiju važni radnici sa znanjem njemačkog. Kandidati koji se u razgovoru s agencijom i kompanijom pokažu prikladnima potpisuju ugovor koji podrazumijeva od 6 do 8 mjeseci boravka na moru i dva do tri mjeseca odmora, uz definiran datum povratka na more. Ugovor je na neodređeno i na radniku je odluka koliko će dugo raditi. Najviše se traže konobari, koji uz sobare mogu i najviše zaraditi, do 4000 dolara na mjesec, dok su "šminkerska" radna mjesta puno slabije plaćena, objašnjava Suzana Viskić Žagar, vlasnica agencije A Priori.
"Što se više fizički radi, to se više može zaraditi, jer se konobari plaćaju...
Ostatak članka možete pročitati ovdje.