Hrvatska čokolada u devet je mjeseci 2015. bila na visokom trećem mjestu izvoznih proizvoda.
Izvezli smo 13,4 tisuće tona čokolade i proizvoda od kakaa za 58,42 milijuna eura, što je u odnosu na 35,12 milijuna eura iz istog razdoblja godinu prije snažan rast izvoza od 66%. No kako je čokolada i treći uvozni proizvod u poljoprivredno-prehrambenoj strukturi, i dalje postoji znatan vanjskotrgovinski deficit, koji je pak s 35 milijuna u devet mjeseci 2014. lani smanjen na 22 milijuna eura.
Lani smo u devet mjeseci uvezli 80,48 milijuna čokolade i proizvoda od kakaa, što je rast od 14%, po čemu čokolada u ukupnom poljoprivredno-prehrambenom izvozu Hrvatske čini 4,9% udjela, a u uvozu 4,1%.
Braco i Seka pritom su tek dio bogatog hrvatskog portfelja kojim se slade i globalno. Još od 1950. te se čokolade prodaju od Švicarske i Jordana do SAD-a i Australije, dok Kraš uz već prokušana svjetska tržišta svojim proizvodima krči put i u Aziju, Japan i Južnu Koreju.
Ove godine obilježava četiri desetljeća izvoza u SAD, gdje godišnje proda do 2000 tona svojih najjačih brendova poput Bajadere i Griota. Dobro uhodani slatki biznis s napolitankama u Saudijskoj Arabiji lani je pak rastao 20% u odnosu na godinu prije, na oko 4000 tona, što je već 12 posto ukupne proizvodnje Kraša, dok u Ujedinjene Arapske Emirate i Kuvajt, uz bok najboljim svjetskim trgovcima odlazi Krašev segment premium proizvoda.
– Konkurencija na domaćem tržištu je jaka, glavni alat u prodaji su akcija i deflacija, a uvoz je iznimno velik – kažu u tom regionalnom lideru koji ove godine slavi 105 godina poslovanja.
Stoga i oni, kao i ostali hrvatski konditori, šansu vide u izvozu u regiju i treće zemlje, a naročito u inovacijama. Najpoznatija Kraševa baka Bajadera lani je tako dobila podmladak – Bajaderu Amarus, za koju se bademi proizvode kod kuće u Ravnim kotarima. Najnoviji su hit i tri nove čokolade Dorina koje će s klasičnim i čokoladnim napolitankama i Domaćicom predstaviti na svjetskom sajmu u Kölnu.
Zahvaljujući domaćim retailerima koji se kao destinacija za čokoladu ponovno vraćaju u modu te inovativnosti u Krašu nove čokolade “štancaju” i u četiri smjene, čak i praznicima, što je, smiju se u Krašu, i dobro i loše. Zaposlili su, naime, desetke novih ljudi, ali i dalje ne mogu potpuno odgovoriti na tržišnu potražnju.