Sve je manja potražnja za novim pomorskim kadrovima kao što je to bio slučaj 2007. i u prvoj polovici 2008. godine.
Stotine vezanih brodova, bankroti malih tvrtki i opasno poljuljani najveći igrači među svjetskim brodarima posljedica su krize za koju analitičari tvrde da će trajati i do 2013. godine. Hrvatski pomorci, pogotovo oni koji tek izlaze iz obrazovnog sustava, sve teže dolaze do radnog mjesta.
Kvalitetu prati dobra plaća
Prema neslužbenim procjenama, više stotina pomoraca već je ostalo bez posla, i to uglavnom u manjim kompanijama.
S obzirom na to da nema točnih podataka o ukupnom broju hrvatskih pomoraca, a Ministarstvo mora barata s brojkom od 25.000, i to većinom časničkog kadra, te činjenicu da dobar dio njih do posla dolazi preko neregistriranih posrednika, nemoguće je doći do relevantnog podatka koliko je njih izgubilo posao.
Peter Dolinšek iz agencije Tehmar ističe da dnevno dobiva dvadesetak upita za ukrcaje.
- Naš najveći klijent je jedna od vodećih kontejnerskih kompanija svijeta, CMA, gdje ukrcavamo oko 500 časnika. No, za razliku od prošle godine, na brodove CMA sve teže uspijemo ukrcati kadete. Prijašnjih godina uzimali su ih deset mjesečno, a sada jednog do dva - rekao je Dolinšek. Dodao je da kompanije sve teže ukrcavaju i starije od 55 godina. Plaće su, kada je u pitanju CMA, ostale na lanjskoj razini te se za zapovjednike kreću od 6600 do 8300 eura.
- Hrvatski zapovjedni kadar u svijetu je još visoko cijenjen, a to je jedan od razloga što dramatičnih potresa, odnosno masovnog gubitka posla zasad nema - objasnio je vlasnik riječke pomorske agencije Mario Zorović. Ako nudite kvalitetu, onda to prate i dobre plaće, tako da su u nekim kompanijama naši pomorci plaćama izjednačeni s Britancima i Norvežanima. Hrvatski zapovjednici na tankerima mjesečno zarađuju između 10.000 i 11.000 eura, ističe Zorović.
- Zasad ne razmišljamo o smanjenju plaća, ali neke naše kompanije okrenule su se pomorcima s jeftinijih tržišta jer je trošak posade bitno veći nego kod konkurencije - rekao je Stjepan Papić, prvi čovjek splitskog Jadroplova.
Visoki troškovi posade
Primanja zapovjednika u hrvatskim se kompanijama, ovisno o tipu brodova, kreću od 6000 do 10.000 dolara. Zlatko Moković, direktor Lošinjske plovidbe u kojoj su na četiri broda hrvatske posade zamijenjene filipinskima, a Hrvati su samo zapovjedni kadar, ističe da im je na tim brodovima trošak posade dnevno manji 500 do 600 dolara.
Plaće pomoraca:
Međunarodni sindikat pomoraca ITF odbio je zahtjev dalekoistočnih brodara za smanjenje plaća od 10 posto, ali je prihvatio da se 2010. plaće ne povećavaju.
Minimalne plaće:
- mornari i pomoćno osoblje 1055 dolara
- kormilar 1675 dolara
- upravitelj stroja 4871 dolar
- kuhar 1875 dolara
- zapovjednici 5345 dolara
Najveća plaća:
- zapovjednici na LPG brodovima (kemikalije) 15.500 eura