Nema uvoza radnika

Iako se svi još uvijek nadaju što boljoj sezoni, jedno je već jasno: ove će godine u turizmu biti posla za jedva 15 posto uobičajenog broja sezonaca

Iako se svi još uvijek nadaju što boljoj sezoni, jedno je već jasno: ove će godine u turizmu biti posla za jedva 15 posto uobičajenog broja sezonaca

U normalnim turističkim godinama u Hrvatskoj je bilo oko 40 tisuća sezonskih turističkih radnika te još toliko onih koji su sezonski posao imali u uslužnim djelatnostima vezanima uz turističku sezonu. Ukupno je tako uobičajeno uz oko 95 tisuća stalno zaposlenih u turizmu, svoj posao u nekom obliku usluga vezanih uz turizam nalazila većina nezaposlenih na tri ili više ljetnih mjeseci, i uvijek ih je nedostajalo pa se posezalo za uvoznom radnom snagom.

U ovoj godini, prema procjenama Samostalnog sindikata trgovine i turizma Hrvatske (SSTUH), očekuju se da će poslodavci zaposliti tek 15 do 20 posto od uobičajenog broja sezonaca jer im trenutne rezervacije i stanje prodaje diktiraju zapošljavanja.

- Mislim da su sezonci u turizmu ona kategorija radnika u Hrvatskoj koja je najgore stradala od posljedica pandemije. Oni su već lanjske godine radili minimalno i puno njih uopće nije ostvarilo niti sezonski posao, pa tako niti naknade koje bi im temeljem toga pripadale tijekom zime. Ove godine, po trenutnim informacijama iz vodećih hotelskih kuća, stanje nije puno bolje jer sadašnji booking ne daje razloga za velika zapošljavanja. Zato smo tražili od Vlade RH da i takvim sezoncima omogući neku potporu jer nisu u mogućnosti raditi, ali nažalost za njih nije bilo sredstava - kaže Eduard Andrić, predsjednik SSTUH-a.

Unatoč sve češćim oglasima kojima velike hotelske kuće traže sezonske radnike u turizmu, upućeni kažu kako se radi tek o minimalnom broju radnika kojima treba popuniti radna mjesta koja su isključivo sezonskog karaktera. Tako i po nekoliko stotina sezonaca, tvrdi Andrić, koji se traže u nekim tvrtkama, zapravo predstavljaju tek desetinu sezonaca koje su te kuće u normalnim sezonama zapošljavale.

Ima, naravno, i pozitivnih iznimaka, ali procjenjuje se da bi oko 20 tisuća sezonaca u turizmu ove godine moglo ostati bez očekivanog radnog mjesta.

Sajmovi i oglasi

S druge strane, sadašnja situacija pokazuje kako će potrebe za sezoncima u turizmu ove godine moći biti pokrivene iz domaće radne snage, iako interesa ima i iz susjedne BiH, Makedonije i drugih zemalja. No, pandemijske okolnosti i tu su priču učinile nešto kompliciranijom zbog uvjeta cijepljenja, dolaska, izolacije...

Većina hotelijera računa s konkretnijim turističkim prometom u špici sezone, tako da se oslanjaju na stalno zaposlene i uzimaju tek minimalan broj sezonaca za sada. Budući da su im rezervacije takve da gosti i partneri traže mogućnost da se sve u posljednji trenutak odgodi i to bez penala, poslodavci uglavnom ne žele riskirati prije vremena s većim zapošljavanjem, čekajući razvoj pandemijske situacije i cijepljenja koje je u najužoj vezi s tijekom sezone.

No, ipak ovih dana na sajmovima poslova u online izdanju predstavljaju se najveće tvrtke koje traže zaposlenike i nude oglase za slobodna radna mjesta. Ponuda poslova kreće se od recepcije, domaćinstva i administracije, hrane i pića, poslova u wellnessu, animaciji i zabavi, ali i na održavanju, sigurnosti i proizvodnji. Traže se kuhari, sobarice, konobari, spremači, recepcioneri, slastičari, barmeni, animatori, pedikeri, portiri, kućni majstori, voditelji restorana, wellness terapeuti, prodavači...

Ali, puno manje njih nego prijašnjih godina. Barem za sada dok pandemijske okolnosti još uvijek nisu na strani turizma, ali sve se može promijeniti vrlo brzo pa ne čudi da poslodavci u "niskom startu“ rezerviraju sezonce u nadi da će svaki idući mjesec biti bolji od prethodnog u rezervacijama, ali i broju oboljelih.

Ovu i slične vijesti pronađite na slobodnadalmacija.hr

LinkedIn

LinkedIn
Zapratite nas na LinkedIn-u
https://www.linkedin.com/company/posao-hr

Srijeda, 10.03.2021. / slobodnadalmacija.hr