Studenti žele i volontirati, ali ne bez naknade
Veliko online istraživanje Poslovnog dnevnika: kao najvažnije karakteristike prilikom odabira radnog mjesta studenti navode mogućnost napredovanja.
Internetski portal Poslovni.hr, on-line izdanje Poslovnog dnevnika, u suradnji s Zagrebačkom školom za ekonomiju i management (ZŠEM) proveo je nacionalno istraživanje "Najpoželjniji poslodavci u Hrvatskoj". Istraživanje je provedeno na uzorku od 3896 ispitanika s ciljem dobivanja jasne slike kako svoju buduću karijeru vide studenti ekonomskih sveučilišta, veleučilišta i poslovnih privatnih škola diljem Hrvatske (Zagreb, Osijek, Rijeka, Pula, Dubrovnik...). U strukturi ispitanika prevladavale su žene njih 63,8 posto, a u dobnim skupinama najviše ispitanika 44,4 posto ima od 19 do 24 godine.
Ostanak u Hrvatskoj
Ispitanici su pored odgovora na niz pitanja veznih uz očekivanu visinu primanja, volontiranje i veličinu radne organizacije u kojoj žele raditi birali i najveće i najuspješnije kompanije u Hrvatskoj u kojima priželjkuju zaposlenje nakon studija. Prvo anketno pitanje bilo je vezano uz ostanak u Hrvatskoj. U svijetlu sve češćih rasprava o odlasku mladih preko granice i pridruživanja Hrvatske Europskoj uniji rezultati pokazuju kako ipak gotovo 50 posto sadašnjih studenata (46,9%) želi raditi u Hrvatskoj, dok njih 21,9 posto svoju karijeru želi razvijati izvan granica države. Pomalo neočekivano njih gotovo 30 posto nije sigurno u vezi ostanka ili odlaska iz države. Kada je u pitanju industrija u kojoj vide svoju karijeru oko 25% ispitanika najradije bi radilo u financijskoj industriji. Nakon financijske industrije za zaposlenje su najpoželjniji marketing (21,7%) knjigovodstvo (16,8%), turizam (13,8%) i IT (10,8%), a inače popularne telekomunikacije dobile su iznenađujuće mali postotak od svega 5,6 posto.
Relativno visoki postotak mladih rado bi se zaposlio i u državnoj upravi, njih 13,4 posto. Neke tradicionalne industrijske grane poput pića i hrane, farmaceutike ili energetike privlače tek manji broj studenata. Iz rezultata može se zaključiti kako studenti u budućnosti ponajviše traže sigurnost (državna uprava, knjigovodstvo) i visoka primanja (prema statistici Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u marketinškoj industriji su najviše plaće). Ipak pozitivan pomak dogodio se u svijesnosti o potrebi stjecanja radnog iskustva, pa je tako 71,1 posto ispitanika spremno raditi za 1600 kuna prema popularnom "Mršićevom modelu volontiranja". S druge strane malo više od 24 posto ispitanika spremno je volontirati bez ikakve naknade.
Visina primanja
I očekivanja od budućih primanja su pod pritiskom financijske krize smanjena pa tako 31,5 posto ispitanika po završetku studija očekuje primanja između 4000 i 5000 kuna, a njih 21 posto od 5000 do 6000 kuna. Kao najvažnije karakteristike prilikom odabira radnog mjesta studenti navode mogućnost napredovanja i usavršavanja u karijeri. Pojednako važna im je i dobra atmosfera na poslu kao i zanimljivost posla. Pokretanje vlastitog posla željelo bi 10% studenata, a njih 19,6% ipak preferira zaposlenje u velikoj tvrtki.
Najpoželjniji poslodavac - Najbolji Zaba i Ina
Studentima u anketi internetskog portala Poslovni.hr ponuđena je i mogućnost da navedu najpoželjnijeg poslodavca.Ispitanici su imali mogućnost navođenja tri tvrtke u kojima bi željeli započeti svoju karijeru, a odabir je rangiran kao prvi najpoželjniji, drugi i treći. U odabiru najpoželjnijeg poslodavca nešto manje od polovice ispitanika (njih više od 1150) ostalo je neodlučno i nije navelo niti jednu tvrtku. Ostali su visoko rangirali državnu upravu (posebice ministarstvo financija), bankarski sektor (Zagrebačku banku i PBZ), Dm - Drogerie markt, Agrokor, Inu i Hrvatski telekom. Dobre rezultate ostvarile su i IT tvrtke pa tako visoko kotiraju Google i Microsoft. Poželjne su i tvrtke iz prehrambenog sektora, posebice Atlantic grupa i Podravka.
Vladimir Nišević, poslovni.hr