'Izloženi smo krizi jer smo vezani na njemačko tržište, zato smo usmjereni na promociju na dalekim tržištima'

Foto: Dino Stanin/PIXSELL

'Izloženi smo krizi jer smo vezani na njemačko tržište, zato smo usmjereni na promociju na dalekim tržištima'

Povodom Svjetskog dana turizma, jedne od najvažnijih i ključnih gospodarskih grana u Hrvatskoj, u općini Vir održava se druga konferencija pod nazivom Turizam i urbanizam u organizaciji Poslovnog dnevnika i Večernjeg lista.

Upravo s ciljem informiranja javnosti o trenutnom stanju i planovima u turističkom sektoru govorio je Ministar turizma Republike Hrvatske Gari Cappelli. Kako govori, stanje je dobro, a novim projektima spremni  smo na podizanje kvalitete.

''Ako ste imali 1 do 2 posto više fizičkih pokazatelja govori se o uspješnoj turističkoj sezoni, a ako ste imali 3 posto manje fizičkih pokazatelja niste dobar ministar, iako imate bolje financijske efekte i sa što manje troškova ostvarili što više prihoda. Izbjegavao sam govoriti o fizičkim pokazateljima, ali onda su rekli da su brojke loše. Govorilo se o srpanjskoj rupi i urušavanju turizma, ali turizam je u prvih 6 mjeseci imao 6 posto više turista i 5,4 posto više prihoda. U 7 i 8 mjesecu, zbog rasta cijena, imali smo kratku stagnaciju jer se čekalo eventualno snižavanje istih. Na kraju kada sve zbrojimo, imali smo 8 posto bolje rezultate. Fiskalizirali smo više i ostvarili veći promet s većim prihodima, a blago povećanje od 1 do 2 posto očekujemo i u rujnu te će to potvrditi predviđanja u kojima smo govorilo 3 posto rasta'', započeo je Ministar turizma RH Gari Cappelli.

Kada je riječ o apartmanizaciji i prezasićenoj izgradnji, istaknuo je kako je još prošle godine pozvao na zaustavljanje te reorganizaciju s ciljem usklađivanja ponude i potražnje.

''U tri godine dobili smo 145 tisuća novih smještajnih jedinica privatnih kapaciteta, a samo 5 tisuća u hotelu. S druge strane dogodilo se povećanje popunjenosti u smještajima od 5 zvjezdica, a pad u kapacitetima od 3 zvjezdice. Nitko ne pita je li skupo, ako vrijedi toliko. Održivost sustava se mora zaustaviti u smislu da ponuda bude veća nego potražnja u privatnom smještaju'' dodao je Cappelli.

S našim izazovom  prevelikog broja privatnih smještajnih jedinica prije 30 godina susrela se i Austrija, a to su transformirali konceptom difuznih integralnih hotela. To se mora početi događati i kod nas, a sve je stvar rekategorizacije i nazivanja stvari pravim imenom.

''Ako posjedujemo 30 apartmana zapravo govorimo o hotelu, a difuzni integralni hoteli se moraju početi graditi sa zajedničkom recepcijom i s određenom kvalitetom i ponudom koja će se nadograđivati. To su mogućnosti koje su radili u Austriji kada su se susreli s ovim izazovom. To može biti prednost Vira za povećanje kvalitete. Hrvatska ima kvalitetan smještaj koji je artikuliran. U nekim zemljama je 60-70 hotela. Kod nas je  najviše kapaciteta s 3 zvjezdice, a on ostvaruje pad od 3 posto. Zato smo donijeli zakon o rekategorizaciji. Nama se dešava da 3 zvjezdice nosi netko tko je kategorizirao prije puno godina i danas, a to nisu isti apartmani iste kvalitete jer se vrijeme mijenja. Rekategorizacijom će se dizati i cijena i popunjenost, ako im ponudite ono za što su platili. Smještaj se ujedno svaki dan mora nadograđivati, to je postalo klasično poduzetništvo. Apartmani više nisu nužno obiteljski smještaj već poduzetništvo i biznis'', objasnio ja Cappelli što te dodao kako dobra ponuda i njeno nadograđivanje rezultira popunjenosti 150-160 dana u godini.

Primjer dobre prakse je Istra koja je dobro iskoristila to što nije bila u peripetiji ratnih zbivanja, no s one druge strane, educirali su se i vodili pozitivnim primjerima iz inozemstva. Pomaci su se u posljednjih 4-5 godina počeli dešavati i u Dalmaciji, a vide se u segmentima u koje se prelazilo studiozno i s fokusom na infrastrukturu. Tako, prema riječima Cappellia, pozitivan primjer je razvoj vinskog i gastronomskog turizma u Benkovcu.


Cijeli članak dostupan na: poslovni.hr

Petak, 27.09.2019.