Jednostavnije i brže do informacija o socijalnim pravima

Nakon istraživanja o dostupnosti i učinkovitosti socijalnih mjera, koje je provedeno suradnjom grada Rijeke i Odsjeka za psihologiju Sveučilišta u Rijeci, pokazalo se kako određene skupine korisnika (najsiromašnija kategorija korisnika i korisnici u riziku od siromaštva) ne dobivaju neke od pomoći na koje imaju pravo.

Pokazalo se kako je mogući razlog nedovoljna informiranost korisnika, što je rezultiralo preporukom o nužnosti poduzimanja mjera za povećanje njihove informiranosti. Tako je nastao projekt e-savjetnika, odnosno Grad Rijeka se odvažio na potpuno nov način komunikacije s građanima i potencijalnim korisnicima socijalnih prava i to pružanjem potpuno personaliziranih informacija putem e-savjetnika. Ovim projektom Grad Rijeka prijavio se i na natječaj Poslovnog dnevnika ‘Pametni gradovi’.

Iako kreiran po uzoru na inozemne inačice, ovaj je e-savjetnik za sada jedinstven u Republici Hrvatskoj. Primarna mu je svrha potencijalnim korisnicima olakšati snalaženje prilikom traženja informacija o tome koje gradske socijalne mjere postoje i mogu li ih ostvariti, kao i koja prava mogu korisiti. Aplikacija je trajno dostupna na portalu Grada Rijeke, a o njenoj inkluzivnosti svjedoči i prilagođenost osobama s vidnim i slušnim poteškoćama.

Poveznica e-savjetnika sadrži uvodni dio i opis aplikacije s uputama za korištenje, zatim 26 bazičnih te nekoliko dodatnih pitanja za korisnike i članove njihovih obitelji. No, kako socijalno najugroženiji dio stanovništva nerijetko ili nema pristup ili nedovoljno poznaje informacijske tehnologije, Grad Rijeka im u sklopu projekta i ovdje izlazi u susret organiziranjem besplatnih tečajeva.

Rijeka planira IT opismenjavanje 150 do 200 građana na godišnjoj razini kao i suradnju sa 70-ak partnerskih organizacija iz područja zdravstvene zaštite i socijalne skrbi. Na javnim gradskim površinama u Rijeci postavljeni su uređaji putem kojih će građani u budućnosti moći pristupati interaktivnom e-savjetniku. Rijeka i inače redovito omogućava besplatne IT tečajeve skupinama građana kojima prijeti socijalna isključenost (starije osobe, postojeći korisnici socijalnog programa, osobe s invaliditetom, stradalnici rata), a upoznavanje s e-savjetnikom odnedavno je dio sadržaja programa tih tečajeva.

Izravnim predstavljanjem e-savjetnika u 15 riječkih klubova u kojima se okupljaju umirovljenici i starije osobe, zatim izradom i distribucijom promotivnog letka i naljepnice na ključnim lokacijama, kao i postavljanjem poveznice na e-savjetnik na internetskom portalu specijaliziranom za starije osobe (penzici.rijeka.hr) omogućeno je širenje informacija o novoj mogućnosti pristupa informacijama.

Prednost principa e-savjetnika krije se u oslanjanju na IT tehnologiju. Korisnik može u bilo koje vrijeme putem jednostavnog web-sučelja i bez on-line registracije na bilo kojemu mjestu s pristupom internetu doći do upitnika i doznati koja prava i na koji način može ostvariti u gradu Rijeci.

Od svog pokretanja u prosincu 2013. e-savjetnik je ispunjen u potpunosti 1500 puta, što bi značilo kako je jednako toliko korisnika u najkraćem vremenu dobilo pouzdanu informaciju o pomoćima koje su im dostupne i načinima kako ih ostvariti.

Rezultat uvođenja e-savjetnika je i optimizacija procesa pružanja mjera iz Socijalnog programa Grada Rijeke. Sve relevantne posredničke organizacije u gradu Rijeci upoznate su s mogućnostima e-savjetnika i motivirane na partnerstvo u informiranju građana. Tako je i Matica umirovljenika grada Rijeke postavila na specijaliziranom portalu za starije osobe izravnu poveznicu na e-savjetnik gdje je zabilježeno gotovo 200 posjeta u dva mjeseca od postavljanja poveznice.

Iako postoji bojazan kako je za socijalno ugroženu kategoriju ovakav on-line servis možda ispred vremena, Grad Rijeka ulaže nade da će ovakvi i slični servisi za nekoliko godina postati standard s obzirom na to da sve više građana iz socijalno ranjivih skupina pokazuje zanimanje za svladavanje IT vještina, a i dostupnost IT opreme neprekidno se povećava.

Zanimljivo je kako je pri realizaciji projekta jedini izravni trošak bila izrada grafičkog i web-dizajna za koji su angažirani vanjski suradnici. Troškovi navedene usluge ukupno su iznosili oko 14.000 kuna i financirani su iz EU-fonda kao aktivnost međunarodnog projekta EGOV4U, u koji je Grad Rijeka bio uključen. E-savjetnik je postavljen na unutarnjim poslužiteljima Grada Rijeke, održavaju ga i administriraju djelatnici Grada pa ni te aktivnosti ne iziskuju dodatne troškove, čime je ovaj javni servis više nego održiv. 

Vijest je preuzeta sa portala poslovni.hr

Petak, 14.08.2015. / Ana Maria Filipović Grčić, http://www.poslovni.hr