Krajem listopada u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje evidentirano je 304.479 nezaposlenih osoba, a krizu su osjetile i tvrtke za privremeno zapošljavanje putem kojih 3.000 ljudi svaki mjesec nađe posao.
Agencije specijalizirane za privremeno zapošljavanje i posredovanje pri zapošljavanju na hrvatskom tržištu pojavile su se tek 2003. godine pa za sada njihove usluge koristi relativno mali broj klijenata. Podaci HZZ-a govore da su se od siječnja do listopada ove godine zaposlile 125.274 osobe, a prema riječima direktora hrvatske podružnice švicarskog Adecca Bojana Poljičaka procjena je da putem agencija za privremeno zapošljavanje mjesečno radi oko 3.000 ljudi.
Podaci s razvijenijih europskih tržišta govore da između između jedan i dva posto ukupno zaposlenih rade preko takvih agencija, najviše u Velikoj Britaniji oko 5 posto, a u Hrvatskoj to je tek 0,2 posto. "Generalno gledano, kriza je puno više utjecala na tržište posredovanja u zapošljavanju (tj. traženja i selekcije) nego na tržište privremenog zapošljavanja", rekao je Poljičak za Poslovni.hr te dodao da je prema njihovim procjenama tržište posredovanja u zapošljavanju u 2009. palo više od 30 posto, dok je tržište privremenog zapošljavanja palo do 10 posto. Ove godine u Adeccu ipak očekuju manji rast i jednog i drugog tržišta.
Matična kompanija iz Švicarske u trećem je tromjesečju ove godine zabilježila dobit bolju od očekivane, zahvaljujući jačanju potražnje za privremenom radnom snagom. Prema Poljičakovima riječima Adecco u Hrvatskoj u 2010. godini očekuje oko 15 posto rasta u području privremenog zapošljavanja i otprilike iste rezultate kao u 2009. u području posredovanja u zapošljavanju.
"Potražnja za uslugama vezanim uz zapošljavanje je direktno vezana uz rast ili pad zaposlenosti jer su agencije koje se time bave uvijek zapravo posrednici između tvrtki koje imaju potrebe za zapošljavanjem i kandidata koji traže posao", pojasnio je direktor hrvatske podružnice švicarskog Adecca Bojan Poljičak. On veći rast za njihovim uslugama ne očekuje dok se ne pokrene ekonomska aktivnost i dođe do rasta potrebe za zapošljavanjem.
U agenciji Smart Flex također ističu da hrvatsko tržište privremenog zapošljavanja i posredovanja pri zapošljavanju nije dovoljno razvijeno i ne prati europske trendove. "Na zrelim zapadnim tržištima, kao što je primjerice nizozemsko, jedan od prvih pokazatelja u kojem smjeru ide ekonomija je trend u privremenom zapošljavanju. Čim počne padati privremeno zapošljavanje, može se očekivati da će ekonomija imati negativan trend i obrnuto, čim tvrtke počnu zapošljavati privremene radnike znači da je ekonomija u usponu", izjavila je Andrea Grubeša Islamović, konzultantica u agenciji.
Ona ističe da za Hrvatsku ovo pravilo ne odnosi pa se broj radnika koji su privremeno zaposleni preko Smart Flexa u ovoj godini povećao za 30 posto u odnosu na prošlu godinu. "Porast zahtjeva za našim uslugama više ima veze s tim što su klijenti postali zahtjevniji i traže viši nivo usluge, no rast broja nezaposlenih i porast zahtjeva za našim uslugama nije uzročno posljedično povezano", ističe Grubeša Islamović te poručuje da bi naše tržište rada trebalo dodatno fleksibilizirati budući da je činjenica kako povećana fleksibilnost smanjuje nezaposlenost. "Također, trebala bi se poticati zaposlenost na nepuno radno vrijeme jer upravo taj element, uz fleksibilnost, ključna za uspješnije tržište rada", istaknula je Grubeša Islamović.
Iz agencija za privremeno zapošljavanje ističu da domaće tržište usluga u zapošljavanju još nije dovoljno razvijeno. "Kada usporedimo Hrvatsku sa zrelim stranim tržištima, izvlači se zaključak kako je broj agencija za privremeno zapošljavanje ili posredovanje pri zapošljavanju ovdje u puna manjem postotku prisutno ovdje nego što je to uobičajeno", naglasila je Grubeša Islamović uz konstataciju da se treba uzeti u obzir da je hrvatsko tržište jedno od najmlađih u Europi, jer se ovaj oblik zapošljavanja kod nas može koristiti tek sedam godina.
Iz Adecca su poručili da tržište usluga u zapošljavanju nije prezasićeno agencijama. "Još ima mjesta za rast kako veličine poslovanja tako i kvalitete usluga. Međutim i veličina tog tržišta i broj agencija koje mogu na njemu poslovati ovisi prvenstveno o kretanju ukupne ekonomije i povećanju investicija i zapošljavanja", kazao je Bojan Poljičak.