Predsjednik Uprave KTC-a Križevci i Udruženja trgovine u Hrvatskoj gospodarskoj komori, uoči današnje 1. konferencije HGK o trgovini, govori o trendovima u sektoru, različitim vizijama budućnosti te ubrzanom razvoju cijelog tržišta zahvaljujući ulasku stranih lanaca. Otkrio je i koji su gorući problemi trgovaca, jesu li zadovoljni zakonskom regulativom, radnicima...
Kakvo je digitalno doba trgovine i općenito trgovina budućnosti pokušat će u Vodicama danas i sutra odgonetnuti domaći stručnjaci na 1. konferenciji o trgovini u organizaciji Hrvatske gospodarske komore. Govorit će se o stanju i trendovima u cijelom tzv. FMCG sektoru, podsvijesti kupnje, digitalno osviještenim kupcima i omnichannel (višekanalnoj prodaji), digitalnom marketingu, kao i doživljaju prostora trgovine, predavači su marketinški i eksperti za istraživanje tržišta, te ministri Darko Horvat i Marija Vučković i predsjednik HGK Luka Burilović. Na panelu o aktualnostima u trgovini stavove će sučeliti i čelnici vodećih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj, među kojima i Ivica Katavić, ujedno predsjednik Udruženja trgovine u HGK. S njim razgovaramo o sadašnjim i budućim izazovima trgovačkog sektora.
Danas počinje prva konferencija o suvremenim trendovima u trgovini. S obzirom na važnost i status sektora u gospodarstvu, zašto tek sad prva?
Zašto tek sada prva? Možemo reći da nikada nije kasno za dobre stvari. Kao što naziv teme konferencije kaže u pitanju su suvremeni trendovi u trgovini. Trgovina se u Hrvatskoj u posljednjih 10-tak godina razvila ubrzano, a razlog tome su ulasci stranih lanaca koji su ubrzali taj razvoj. Jednostavno, ukoliko se domaći lanci ne prilagode tome, slijedi pad prodaje, a onda i gubitak tržišta. Ova konferencija je nastala kao plod tih ubrzanih trendova razvoja i kao potreba da se još dodatno razgovara o modernim kretanjima u trgovini.
Jedan od suvremenih trendova je i online trgovina. Retaileri uviđaju da je ona prilika za rast, nekima nova, nekima zadnja, ali svima je neminovnost. Koliko su naši trgovci spremni prihvaćati takve pristupe kupcima?
Online trgovina je sadašnjost i budućnost trgovine. Ona ubrzava proces kupnje i omogućava da se što više pojednostavni put robe do krajnjih potrošača. I kod nas se povećao broj trgovaca koji svoju robu nude kupcima putem online trgovine. Naravno, vrlo je bitno o kakvoj se robi radi, odnosno koliko je roba koja se nudi pogodna za takvu vrstu trgovine. U trgovini nije upitna želja za takvom vrstom trgovine, a na sreću, pokazalo se da su i naši trgovci spremni za online, jedini problem se može pokazati veličina tržišta koja će diktirati poslovni uspjeh i profitabilnost online trgovine.
Kad smo lani razgovarali dok ste postali predsjednik Uprave KTC-a Križevci, rekli ste da se zalažete da se nedjeljom ne radi. Vaš lanac ionako taj dan radi do 14 sati. Treba li 'zabraniti' rad tim danom? Kako regulirati - dati na izbor trgovcima, dati da odredi država, gradovi, općine…?
Po pitanju rada nedjeljom ja sam se više puta izjasnio. Ja mislim da nedjeljom i blagdanima trgovine ne smiju raditi. To pitanje mora riješiti zakonodavac, odnosno država. KTC već treću godinu ne radi na vjerske blagdane jer želimo da na taj dan naši zaposleni budu sa svojim obiteljima. Što se nedjelja tiče, lijepo bi bilo kada bi obitelji provodile taj dan zajedno.
No, tu postoji više razloga zašto sam za zabranu rada nedjeljom. Postoji veliki problem deficita radne snage. Za normalan rad nedjeljom moramo osigurati zaposlenima slobodan dan tijekom tjedna. Za tako nešto moramo imati 10 do 20% više zaposlenih kako se to ne bi osjetilo. Isto tako, razlog za rad nedjeljom zbog toga što je Hrvatska turistička zemlja ne stoji.
Nismo mi jače turističke destinacije od Austrije i Italije, pa svi oni koji idu na zimski odmor u te zemlje niti ne pokušavaju kupiti kruh nedjeljom jer tamo trgovine ne rade. Smatram da bi se i kod nas svi brzo prilagodili i da to ne bi imalo posljedica na prihode. Tko je kupovao nedjeljom, kupio bi sve i dan ranije, u subotu.
Cijeli članak dostupan na: poslovni.hr